دوره 0، شماره 1 - ( بهار و تابستان 1388 )                   جلد 0 شماره 1 صفحات 22-44 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mahdavi Rad M A, Mosallaeipur A, Fahimi Tabar H R. Exertion (Ijtihad) in Narrative Exegesis of Noor al-Thaqalayn. hadith studies. 2009; 0 (1) :22-44
URL: http://s-hadith.kashanu.ac.ir/article-1-83-fa.html
مهدوی راد محمدعلی، مصلایی‌پور عباس، فهیمی‌تبار حمیدرضا. اجتهاد در تفسیر روایی نورالثقلین. حدیث پژوهی. 1388; 0 (1) :22-44

URL: http://s-hadith.kashanu.ac.ir/article-1-83-fa.html


استاديار دانشگاه تهران
چکیده:   (7097 مشاهده)
تفسیر نورالثقلین که توسط شیخ عبد علی بن جمعه عروسی حویزی فقیه و محدث امامی مذهب در نیمه دوم قرن یازدهم هجری و یا نیمه اول قرن دوازدهم نوشته شده است، تفسیری روایی به شمار می‌آید و حاوی بیش از سیزده هزار روایت است. حویزی این روایات را به عنوان روایات تفسیری ذیل آیات قرار داده است، به همین جهت این تفسیر در نگاهی گذرا، تفسیری روایی است ولی نگارنده در این پژوهش نشان داده است که این تفسیر به رغم اینکه به تفسیری روایی مشهور است، از اجتهاد خالی نیست. هر چند مفسر از اظهار نظر صریح برای تبیین آیات پرهیز کرده، تفکیک و گزینش روایات و چیدمان آن‌ها مبتنی بر یک نوع تلاش فکری با شیوه‌ای هدفمند صورت گرفته است. در این مقاله از این تلاش فکری به اجتهاد تعبیر کرده‌ایم و نشان داده‌ایم که اجتهاد حویزی بر مبانی و عوامل معرفتی و غیر معرفتی او استوار است.
متن کامل [PDF 371 kb]   (1238 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: ۱۳۹۱/۱۰/۳۰

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
کد امنیتی را در کادر بنویسید

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه حدیث پژوهی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2015 All Rights Reserved | Hadith Mysticism Studies: A Journal University of Kashan

Designed & Developed by : Yektaweb