The science of "jurisprudence of al-Hadith" seeks to provide the correct and complete understanding of hadiths as an important part of religious resources. Therefore, their analysis needs to be familiar with the methods of research in text research. Hadith scholars also emphasize the fact that the understanding of hadith requires its own logic and certain rules and by referring to the "Rules of Understanding Hadith", they have mentioned different methods of research. However, due to the overcoming of the traditional view, less attention has been paid to interdisciplinary research methods, and there are still no bases for using text-based methods for religious texts. For this reason, this paper attempts to present a model for the understanding of hadith in introducing and using some of the interdisciplinary research methods used in the field of text studies, and a step towards the localization of the application of these methods in Islamic sciences. The examples given are extracted from other authors' research work using the introduced methods.
ـــــــ ، «امام رضاR و گفتمان امامت»، ضمن مجموعه مقالات کنگره امام رضاR، به همت دکتر احمد پاکتچی، تهران: انتشارات دانشگاه امام صادقR، 1393.
پاکتچی، احمد، «الزامات زبانشناختی مطالعات میانرشتهای»، فصلنامۀ مطالعات میانرشتهای در علوم انسانی، سال اول، شمارۀ 1، 1387، ص۱۱۱ـ۱۳۵.
پاکتچی، احمد، نقد متن، تهران: دانشگاه امام صادقR، 1392.
جانیپور، محمد، اخلاق در جنگ؛ تحلیل محتوای مکاتبات امیرالمؤمنینR و معاویه، تهران: دانشگاه امام صادقR، 1390.
جانیپور، محمد، «تحلیل محتوای ادعیه صحیفه رضویهR»، ویژهنامه همایش صحیفه رضویه، تهران: دانشگاه امام صادقR، 1391، ص45ـ70.
جانیپور، محمد، 1394، «تحلیل احادیث اختلاف قرائات صادقینv»، رساله دکتری، استاد راهنما: مهدی ایزدی، استاد مشاور: احمد پاکتچی، تهران: دانشگاه امام صادقR.
جانیپور، محمد و مهدی ایزدی، «جستاری در تبارشناسی مادۀ قرأ در ساخت واژۀ قرآن»، دوفصلنامه پژوهشهای زبانشناختی قرآن، سال دوم، شمارۀ 2، ۱۳۹۲، ص21ـ39.
جانیپور، محمد و علی سروری مجد، «تبیین شیوههای تربیتی امام رضاR در راستای ایجاد سبک زندگی اسلامی بر مبنای تحلیل محتوای احادیث رضوی»، فصلنامه فرهنگ رضوی، سال دوم، شمارۀ 7، 1393، ص53ـ79.
جانیپور، محمد و رضا شکرانی، «رهاوردهای استفاده از روش تحلیل محتوا در فهم احادیث»، مجله پژوهشهای قرآن و حدیث دانشگاه تهران، سال چهلوششم، شمارۀ 2، 1392، ص27ـ57.
جانیپور، محمد، فتحیه فتاحیزاده و زهرا حسینیزاده، «تحلیل محتوای خطبه غدیر با رویکرد لایهشناسی مضمونی»، دوفصلنامه فقه الحدیث، قزوین: دانشگاه بینالمللی امام خمینی، شمارۀ 6، 1396، ص۷۵ـ۱۰۳
حسینیزاده، زهرا، «تحلیل محتوای خطبه غدیر»، پایاننامه کارشناسیارشد، استاد راهنما: فتحیه فتاحیزاده، استاد مشاور: محمد جانیپور، تهران: دانشگاه الزهراB، 1395.
سجودی، فروزان، نشانهشناسی کاربردی، تهران: نشر علم، 1387.
صفوی، کوروش، درآمدی بر معنیشناسی، تهران: حوزۀ هنری، 1379.
فرکلاف، نورمن، تحلیل انتقادی گفتمان، تهران: مرکز مطالعات و تحقیقات رسانهها، 1379.
فیروزان، توفیق، روش تحلیل محتوا، تهران: نشر آگاه، 1360.
Etrat Doost (Janipoor), M. (2019). The Methodology of Understanding the Hadith in the Triple Process of Textual Analysis, Content Analysis and Discourse Analysis. Hadith Research, 11(1), 291-320. doi: 10.22052/0.21.291
MLA
Etrat Doost (Janipoor), M. . "The Methodology of Understanding the Hadith in the Triple Process of Textual Analysis, Content Analysis and Discourse Analysis", Hadith Research, 11, 1, 2019, 291-320. doi: 10.22052/0.21.291
HARVARD
Etrat Doost (Janipoor), M. (2019). 'The Methodology of Understanding the Hadith in the Triple Process of Textual Analysis, Content Analysis and Discourse Analysis', Hadith Research, 11(1), pp. 291-320. doi: 10.22052/0.21.291
CHICAGO
M. Etrat Doost (Janipoor), "The Methodology of Understanding the Hadith in the Triple Process of Textual Analysis, Content Analysis and Discourse Analysis," Hadith Research, 11 1 (2019): 291-320, doi: 10.22052/0.21.291
VANCOUVER
Etrat Doost (Janipoor), M. The Methodology of Understanding the Hadith in the Triple Process of Textual Analysis, Content Analysis and Discourse Analysis. Hadith Research, 2019; 11(1): 291-320. doi: 10.22052/0.21.291