Muhammad Shahrur, like the majority of Quranism and contemporary Arab intellectuals, has limited the authority of Sunnah and does not consider the Hadith as a source of religious legislation (Tashrī') after the Quran. By denying the essential infallibility, the knowledge of the unseen and miracles of the Prophet (pbuh), along with considering the Prophet's words (pbuh) as his mere opinions and unrelated to revelation, he has denied the basic principles of authenticity of the Sunnah. Focusing on criticizing the traditions in whole or in part, he carries out text analysis of the Hadiths. But in examining the Isnad of the traditions, he has only paid attention to the critique of the justice of the Companions as one of the main principles for Sunnis. He divides the Prophetic Hadith based on the Prophet’s (pbuh) different statuses as follows: a vast number of traditions are personal and belong to the Prophet and hence inappropriate to be followed; part of it belong to the time of the Prophet and are not suitable to be applied at other times and finally only a small portion of it which has been transmitted in numbers or through Qur’anic verse are appropriate to be followed. In this essay, due to the importance of the subject, as well as, the huge difference between Shahrur's view and the famous opinion in this field, his view has been studied.
ابن عاشور، محمد الطاهر بن محمد، التحریر والتنویر(تحریر المعنى السدید وتنویر العقل الجدید من تفسیر الکتاب المجید)، تونس: الدار التونسیة للنشر، 1984م.
ابنعربی، محیىالدین محمد، تفسیر قرآن، تحقیق سمیر مصطفى رباب، چ۱، بیروت: دار احیاء التراث العربى، 1422ق.
ابن عطیه اندلسى، عبدالحق بن غالب، المحرر الوجیز فى تفسیر الکتاب العزیز، تحقیق محمد عبدالسلام عبدالشافى، چ۱، بیروت: دارالکتب العلمیه، 1422ق.
ابن فارس، احمد، معجم مقاییس اللغه، تحقیق عبدالسلام محمد هارون، چ۱، قم: مکتب الاعلام الاسلامی، 1404ق.
ابن کثیر، اسماعیل بن عمرو دمشقى، تفسیر القرآن العظیم، تحقیق محمدحسین شمسالدین، چ۱، بیروت: دار الکتب العلمیه، منشورات محمدعلى بیضون، 1419ق.
ابن منظور، محمد بن مکرم، لسان العرب، چ۳، بیروت: دار صادر، 1414ق.
ابن عجیبه، احمد بن محمد، البحر المدید فى تفسیر القرآن المجید، تحقیق رسلان احمد عبدالله قرشى، قاهره: دکتر حسن عباس زکى، 1419ق.
ابوالفتوح رازى، حسین بن على، روض الجنان و روح الجنان فى تفسیر القرآن، تحقیق محمدجعفر یاحقى و محمدمهدى ناصح، مشهد: بنیاد پژوهشهاى اسلامى آستان قدس رضوى، 1408ق.
ابوحیان، محمد بن یوسف، البحر المحیط فى التفسیر، تحقیق صدقی محمد جمیل، بیروت: دارالفکر، 1420ق.
ابوریّه، محمود، أضواء علی السنة المحمدیة أو دفاع عن الحدیث، چ۵، بیروت: مؤسسة الاعلمی للمطبوعات، بیتا.
ابوزهو، محمد، الحدیث والمحدثون او عنایة الأمة الاسلامیة بالسنة النبویة، چ۱، مصر: شرکة مساهمة مصریة، 1378ق/ 1958م.
ابوزید، نصرحامد، الامام شافعی و تأسیس ایدیولوجیة الوسطیة، بیروت: المکتب الثقافی العربی، 2007ق.
ابوشهبه، محمد، دفاع عن السنّة و ردّ شبه المستشرقین والکتاب المعاصرین، مصر: مکتبة السنه، بیتا.
اعظمی، محمدمصطفی، دراسات فی الحدیث النبوی و تاریخ تدوینه، چ۳، ریاض: بینا، 1401ق.
امین، سیده نصرت بیگم، مخزن العرفان در تفسیر قرآن، تهران: نهضت زنان مسلمان، 1361ش.
انصاری، زکریا بن محمد، فتح الباقی بشرح الفیه العراقی، بیروت: چاپ حافظ ثناء الله زاهدی، 1420ق.
الهیبخش، خادم حسین، دراسات فی الفرق القرآنیون و شبهاتهم حول السنة، طائف: مکتبة الصدیق للنشر والتوزیع، 2005م.
بخاری، محمد بن اسماعیل، صحیح البخاری، قاهره: دار ابن کثیر، 1414ق.
بغوی، حسین بن مسعود، شرح السنة، تحقیق شعیب الأرنؤوط و محمد زهیر الشاویش، الطبعة الثانیه، بیروت و دمشق: المکتب الاسلامی، 1403ق.
ـــــ ، معالم التنزیل فى تفسیر القرآن، تحقیق عبدالرزاق المهدى، چ۱، بیروت: دار احیاء التراث العربى، 1420ق.
منصور، احمدصبحی، «لماذا القرآن أو(القرآن وکفى)»، لعبدالله خلیفة، 5 تموز(یولیو)، 2006م(ahlـalquran.com). الکتاب لأحمد صبحی منصور لکنه نشر باسم عبدالله خلیفة.
منفیخی، محمدفریز، تقویم علمی لکتاب الکتاب والقرآن، الطبعة الاولی، بیروت: دارالرشد مؤسسة الایمان، 1413ق/ 1993م.
مهدویراد، محمدعلی، مدخل «پژوههایحدیثی»؛ دانشنامه جهان اسلام ج12، تهران: بنیاد دایرةالمعارف اسلامی، بیتا.
میبدی، احمد بن ابیاسعد، کشف الاسرار و عدة الابرار، تحقیق علىاصغر حکمت، چ۵، تهران: انتشارات امیرکبیر، 1371ش
نظام الاعرج، حسن بن محمد نیشابورى، تفسیر غرائب القرآن و رغائب الفرقان، تحقیق زکریا عمیرات، چ۱، بیروت: دارالکتب العلمیه، 1416ق.
Nafisi, S. and Baghri, S. (2020). The Approach of Muhammad Shahrur to the Sunnah and Scope of Its Authenticity. Hadith Research, 11(2), 7-42. doi: 10.22052/0.22.7
MLA
Nafisi, S. , and Baghri, S. . "The Approach of Muhammad Shahrur to the Sunnah and Scope of Its Authenticity", Hadith Research, 11, 2, 2020, 7-42. doi: 10.22052/0.22.7
HARVARD
Nafisi, S., Baghri, S. (2020). 'The Approach of Muhammad Shahrur to the Sunnah and Scope of Its Authenticity', Hadith Research, 11(2), pp. 7-42. doi: 10.22052/0.22.7
CHICAGO
S. Nafisi and S. Baghri, "The Approach of Muhammad Shahrur to the Sunnah and Scope of Its Authenticity," Hadith Research, 11 2 (2020): 7-42, doi: 10.22052/0.22.7
VANCOUVER
Nafisi, S., Baghri, S. The Approach of Muhammad Shahrur to the Sunnah and Scope of Its Authenticity. Hadith Research, 2020; 11(2): 7-42. doi: 10.22052/0.22.7