Ibn Qūliwayh, a traditionist and the first Shiite jurist was from a traditionist family. He is the most influential teacher of Shaikh Mūfīd, and famous narrators and great scholars such as Shaikh Sadūq and Ghaḍā’irī learned from him. His scientific life began in the school of hadith in Qom, and he died after working in several areas of important Shiite hadith in Baghdad. His role in transmitting hadith and narrators' books between these Islamic lands was effective and efficient in the fourth century. He taught Hadith in Khorasan, Transoxiana (Mā Warāʾ an-Nahr), various parts of Iraq and Egypt. Studying the names of the books as well as some of Ibn Qūliwayh's beliefs shows that he was more influenced by the teachers and beliefs of the Shiites of Khorasan, such as ‘Ayyashī and some Isma'īlī beliefs, than other countries. The product of these travels was not only Kamil al-Zyiārāt, but also twenty books on jurisprudential topics. Referring to the products and analysis of the achievements of his presence in different areas, this study tried to investigate the reason why he was not accepted after his death. Ibn Qūliwayh's well-known jurisprudential view is the theory of numbers, which, in addition to the scientific, cultural and social conditions of the fourth and fifth centuries, seems to have played a major role in omitting any scientific mark from a famous jurist like him.
ابن داود حلی، تقیالدین حسن بن علی، الرجال، تحقیق سید محمدصادق آل بحرالعلوم، نجف: مطبعة الحیدریه، ۱۳۹۲ق.
ابن اثیر، علی بن ابی الکرم، الکامل فی التاریخ، بیروت: دار صادر ـ دار بیروت، ۱۳۸۵ق.
ابن ادریس حلی، مستطرفات السرائر «باب النوادر»(موسوعة إبن إدریس حلی)، تحقیق سید محمدمهدی موسوی خرسان، نجف: عتبه علویه، 1429ق.
ابن براج، عبدالعزیز بن نحریر، شرح جمل العلم و العمل، تصحیح کاظم مدیرشانهچی، مشهد: دانشگاه مشهد، ۱۳۵۲ق.
ابن شاذان، محمد بن احمد قمی، مئة منقبة، تحقیق محمدباقر موحد ابطحی، قم: مدرسة الامام المهدیR بالحوزة العلمیه، ۱۴۰۷ق.
ابن شهرآشوب، ابوعبدالله محمد بن علی، معالم العلما، چ۲، نجف: مطبعة الحیدریه، بیتا.
ابن طاووس، سید علی بن موسی، اقبال الاعمال، تحقیق جواد قیومی، قم: مکتب الاعلام الاسلامی، ۱۴۱۴ق.
ابن عماد حنبلی، عبدالحی بن احمد، شذرات الذهب فی اخبار من ذهب، دمشق: دار ابن کثیر، ۱۴۰۶ق.
ابن قولویه، ابوالقاسم جعفر بن محمد، کامل الزیارات، تحقیق جواد قیومی، قم: مؤسسۀ نشر اسلامی، ۱۴۱۷ق.
ابن کثیر، اسماعیل بن عمر، البدایة و النهایة، بیروت: دار الفکر، ۱۴۰۷ق.
ابن ماکولا، اکمال الکمال، بیروت: دار احیاء التراث العربی، بیتا.
ابن ندیم، محمد بن اسحاق، الفهرست، تحقیق رضا تجدد، تهران: اساطیر، 1350ش.
ابن نقطه حنبلی، ابوبکر محمد بن عبدالغنی بغدادی، تکملة الاکمال، تحقیق عبدالقیوم عبدرب النبى، مکة المکرمة: جامعة أم القرى، ۱۴۱۰ق.
استرآبادی، محمدفاضل، «شیخ مفید و نوسازی فقه شیعه»، فقه، شمارۀ ۲۱ و ۲۲، ۱۳۷۸ش، ص۴۱۵ـ۴۶۶.
بهبهانی، وحید، تعلیقه علی منهج المقال، بیجا: بینا، بیتا.
بیرونی، ابوریحان، الآثار الباقیة عن القرون الخالیة، تصحیح پرویز اذکایى، تهران: نشر میراث مکتوب، ۱۳۸۰ش.
ــــــ ، التفهیم لاوائل صناعة التنجیم، تصحیح جلالالدین همایی، تهران: انجمن آثار ملی، ۱۳۵۲ش.
پاکتچی، احمد، «اندیشۀ فقهی ابن ابیعقیل و مکتب متکلمان امامیه»، مقالات و بررسیها، دفتر ۷۶(۳)، ۱۳۸۳ش، ص۳۳ـ۵۳.
جباری، محمدرضا، «شناخت و تحلیل مکتب حدیثی قم از آغاز تا قرن پنجم هجری»، مطالعاتاسلامی، شمارۀ 49 و 5۰، ۱۳۷۹ش، ص۵۷ـ۸۰.
جعفریان، رسول، تاریخ تشیع در ایران از آغاز تا طلوع دولت صفوی، تهران: نشر علم، ۱۳۸۸ش.
چلونگر، محمدعلی، «مقایسه و تحلیل سیاستهای مذهبی فاطمیان در مغرب و مصر تا پایان الظاهر(297ـ427ﻫ)»، فصلنامه پژوهشهای تاریخی، دورۀ سوم، شمارۀ ۱، ۱۳۹۰ش، ص۱۹ـ۳۴.
حافظ اصبهانی، احمد بن عبدالله، ذکر اخبار اصبهان، لایدن: بریل، ۱۹۳۴م.
حسینپوری، امین، «سفرهای علمی ابن قولویه و ارتباط آن با منابع کامل الزیارات»، مطالعات اعتبارسنجی حدیث، شمارۀ 1، ۱۳۹۸ش، ص۱۱۸ـ۱۴۳.
خزرجی، صفاءالدین، «من فقهائنا: الفقیه الاقدم الحسن بن ابیعقیل العمانی»، فقه اهل بیت، شمارۀ 8، ۱۴۱۸ق، ص۱۵۷ـ۱۸۵.
خویی، ابوالقاسم، معجم رجال الحدیث، چ۵، بیجا: بینا، ۱۴۱۳ق.
دفتری، فرهاد، تاریخ و عقاید اسماعیلیه، ترجمۀ فریدون بدرهای، چ۲، تهران: فرزان، ۱۳۷۶ش.
دهخدا، علیاکبر، لغتنامه دهخدا، بیجا: سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور، ۱۳۴۱ش.
ذهبی، محمد بن احمد، تاریخ الاسلام و وفیات المشاهیر و الأعلام، تحقیق عمر عبدالسلام تدمرى، چ۲، بیروت: دار الکتاب العربى، ۱۴۱۳ق.
راوندی، قطبالدین، الخرائج و الجرائح، تحقیق مؤسسة الامام المهدیZ، قم: مؤسسه امام مهدیZ، ۱۴۰۹ق.
رحمتی، محمدکاظم، مطالعاتی در تاریخ تشیع، تهران: شبافروز، ۱۳۹۴ش.
سمعانی، ابوسعد عبدالکریم بن محمد، الانساب، تحقیق عبدالله عمر بارودی، بیروت: دار الجنان، ۱۴۰۸ق.
فرجامی، اعظم و عسگری، انسیه، «تأثیر ابن قولویه بر انتقال حدیث قم به بغداد(با تکیه بر الرجال نجاشی و الفهرست طوسی)»، پژوهشهای قرآن و حدیث دانشگاه تهران، شمارۀ ۱، ۱۳۹۹ش، ص۹۵ـ۱۱۶.
کراجکی، ابوالفتح محمد بن علی، کنز الفوائد، قم: مکتبة المصطفوی، ۱۳۶۹ش.
ــــــــ ، الاستنصار فی النص علی ائمة الاطهار، بیروت: دار الاضواء، ۱۴۰۵ق.
Asgari, E. and Farjami, A. (2021). Ibn Qūliwayh: A Traditionist in the Transition from Naṣṣ to Ijtihād (The Rise and Fall of a Qomi Traditionist). Hadith Research, 13(2), 81-112. doi: 10.22052/hadith.2021.111350
MLA
Asgari, E. , and Farjami, A. . "Ibn Qūliwayh: A Traditionist in the Transition from Naṣṣ to Ijtihād (The Rise and Fall of a Qomi Traditionist)", Hadith Research, 13, 2, 2021, 81-112. doi: 10.22052/hadith.2021.111350
HARVARD
Asgari, E., Farjami, A. (2021). 'Ibn Qūliwayh: A Traditionist in the Transition from Naṣṣ to Ijtihād (The Rise and Fall of a Qomi Traditionist)', Hadith Research, 13(2), pp. 81-112. doi: 10.22052/hadith.2021.111350
CHICAGO
E. Asgari and A. Farjami, "Ibn Qūliwayh: A Traditionist in the Transition from Naṣṣ to Ijtihād (The Rise and Fall of a Qomi Traditionist)," Hadith Research, 13 2 (2021): 81-112, doi: 10.22052/hadith.2021.111350
VANCOUVER
Asgari, E., Farjami, A. Ibn Qūliwayh: A Traditionist in the Transition from Naṣṣ to Ijtihād (The Rise and Fall of a Qomi Traditionist). Hadith Research, 2021; 13(2): 81-112. doi: 10.22052/hadith.2021.111350