شیخ طوسی در کتاب امالی، روایتی را از ابنفحام (شیخ عامی خود) نقل میکند مبنیبر اینکه امام صادقt آیۀ 33 سورۀ آل عمران را با عبارت «وآل محمد» قرائت میفرمود و تصریح میکرد که این عبارت در متن آیه نازل شده است. روایت یادشده گویای نوعی تحریف به کاستی در آیۀ شریفه است؛ درحالیکه اعتقاد مشهور و اجماع علمای شیعه، عدم تحریف قرآن کریم است، چه به زیاده چه به کاستی. ابنفحام از اساتید و مشایخ شیخ طوسی است که برخی از علمای رجال شیعی و سنی او را عامی شمرده اند. در سند روایت نیز افرادی عامی، ضعیف و مجهول وجود دارند. روایت ابنفحام در هیچیک از منابع شیعی پیش از شیخ طوسی نیامده است. علاوه بر اینها در روایت یادشده، شواهدی وجود دارد که دالّ بر منتقله بودن آن است. در این مقاله، هم شواهد درونمتنی وهم شواهد برونمتنی آن بررسی شده که همگی بیانگر انتقال روایت ابنفحام از مدرسۀ خلفا به مدرسۀ اهل بیتk است.
مؤدب, سید رضا, & زمانی پهمدانی, کاظم. (1396). تحلیل روایت تفسیری منتقله ابنفحام درخصوص کاستی از آیۀ 33 آل عمران در امالی شیخ طوسی. حدیث پژوهی, 9(1), 147-164.
MLA
سید رضا مؤدب; کاظم زمانی پهمدانی. "تحلیل روایت تفسیری منتقله ابنفحام درخصوص کاستی از آیۀ 33 آل عمران در امالی شیخ طوسی", حدیث پژوهی, 9, 1, 1396, 147-164.
HARVARD
مؤدب, سید رضا, زمانی پهمدانی, کاظم. (1396). 'تحلیل روایت تفسیری منتقله ابنفحام درخصوص کاستی از آیۀ 33 آل عمران در امالی شیخ طوسی', حدیث پژوهی, 9(1), pp. 147-164.
VANCOUVER
مؤدب, سید رضا, زمانی پهمدانی, کاظم. تحلیل روایت تفسیری منتقله ابنفحام درخصوص کاستی از آیۀ 33 آل عمران در امالی شیخ طوسی. حدیث پژوهی, 1396; 9(1): 147-164.