علامه مجلسی در جلد هفدهم بحارالانوار، بابی با عنوان «سهو پیامبر2 و خوابماندن ایشان از نماز» آورده و به هفده روایت در این زمینه اشاره کرده است. این روایات را میتوان به چهار دسته تقسیم کرد: 1. روایات دال بر سهو پیامبر2 در تعداد رکعات نماز؛ 2. روایات دال بر عدم سهو پیامبر2 در نماز؛ 3. روایات دال بر سهو پیامبر2 در قرائت نماز؛ 4. روایات دال بر خوابماندن پیامبر2 از نماز صبح. ایشان پس از نقد و بررسی سندی و مدلولی این روایات و استناد بهنظر سایر بزرگان شیعه، با ارائۀ دلایلی، سهوالنبی2 را رد میکند. دربارۀ احادیث خوابماندن پیامبر2 از نماز صبح نیز علامه سه احتمال را مطرح میکند: 1. توقف در این اخبار با وجود شهرت آن میان مخالفان؛ 2. صدور این احادیث از باب تقیه؛ 3. پذیرش آنها پس از توجیه تعارضی که بین آنها با روایاتی دیگر از پیامبر2 وجود دارد.