واکاوی روایات ضرب قرآن با قرآن و تحلیل انتقادی دیدگاه‌های پیرامون آن

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استاد تمام پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، قم، ایران، (نویسنده مسئول)

2 سطح چهار حوزه، گروه تفسیر و علوم قرآن، دانشگاه: مؤسسۀ آموزش عالی حوزوی معصومیه، قم، ایران

چکیده

 روایات نهی از ضرب قرآن با قرآن ازجمله روایات موجود در منابع روایی شیعه و سنی است. شدت نهی و در حد کفر دانستن ضرب قرآن به قرآن، سبب شکل‌گیری دیدگاه‌های متفاوت در مراد آن روایات و نیز شمول و عدم شمولشان، نسبت به تفسیر قرآن با قرآن که از روش‌های ممدوح مناهج تفسیر است، شده است. هدف این مقاله واکاوی آن روایات و تحلیل انتقادی دیدگاه‌های مرتبط با آن است. یافته‌های مقاله با اتکا به داده‌های کتابخانه‌ای و رویکرد انتقادی نشان می‌دهد که روایات یادشده، در مقام نهی از تفسیر قرآن با رأی مصطلح به‌تنهایی، نهی از ضرب (زدن) لغوی و نهی از تفسیر قرآن با قرآن و یا تفسیر موضوعی نیستند. در دیدگاه برگزیده، روایات نهی از ضرب قرآن با قرآن، در مقام نهی از امری مرکبی است که عبارت است از نهی از خصومت‌ورزی به‌وسیلۀ آیات قرآن، نهی از نقض و تضییع مفاد آیۀ مورد استناد طرف مقابل، نهی از تطبیق آیه بر عقیدۀ از پیش برگزیده شده و مخاصمه بر سر آن و نادیده گرفتن ویژگی تصدیق آیات قرآن نسبت به یکدیگر. این روایات به تصریح و یا به‌صورت ضمنی بر اعتبار تفسیر قرآن به قرآن دلالت دارند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Critical Analysis of the Traditions Prohibiting “ḍarb al-Qur’ān bi’l-Qur’ān” and points of view about it

نویسندگان [English]

  • Mohammad Sadegh Yousofi Moqaddam 1
  • Farideh Pishvaei 2
1 Full Professor, Research Institute of Islamic Sciences and Culture, Qom, Iran. (Corresponding Author).
2 Level 4, Masoumiyyah Seminary Institute of Higher Education, Qom, Iran
چکیده [English]

 
Introduction
The traditions prohibiting ḍarb al-Qur’ān bi’l-Qur’ān (striking the Qur’an with the Qur’an) are among the well-known traditions concerning the Qur’an and its exegesis. Due to their connection with the Qur’an-by-Qur’an hermeneutical method (tafsīr al-Qur’ān bi’l-Qur’ān), they have long been debated. Given the severity of the prohibition and equating the act with disbelief, scholars have interpreted these traditions variously: as a prohibition against tafsīr bi’l-raʾy (interpretation based on personal opinion), as a literal prohibition against "striking," or as evidence invalidating the Qur’an-by-Qur’an exegetical method itself, categorizing it under tafsīr bi’l-raʾy. Conversely, proponents of Qur’an-by-Qur’an exegesis have sought to reconcile these traditions. Considering the significance of these traditions, the importance of the Qur’an-by-Qur’an method, and its practical application by the Infallibles (maʿṣūmīn) in expounding Qur’anic teachings, this article examines the traditions prohibiting ḍarb al-Qur’ān bi’l-Qur’ān and related scholarly viewpoints.
 
Materials and Methods
Data for this article is derived from library resources and Sunni and Shi’a ḥadīth and exegetical compilations. Traditions prohibiting ḍarb al-Qur’ān bi’l-Qur’ān appear in diverse forms in Sunni ḥadīth collections, their commentaries, and Shi’a sources; this study analyzes Sunni and Shi’a traditions independently. Referenced ḥadīth works include Musnad Aḥmad ibn ḤanbalMaḥāsin al-BarqīWasāʾil al-Shīʿa by al-Ḥurr al-ʿĀmilī, al-Wāfī by Fayḍ al-Kāshānī, and Biḥār al-Anwār. Exegetical sources include Durūs Tamhīdiyya fī al-Qawāʿid al-Tafsīriyyaal-Mīzān fī Tafsīr al-Qur’ān, and Tafsīr al-Ṣāfī. Authoritative Arabic lexicons (e.g., al-ʿAynal-Ṣiḥāḥ) were consulted for semantic analysis.
The methodology of this article is critical analysis. The chains of transmission (isnād) of these traditions were examined using sources such as al-KāfīMaʿānī al-AkhbārMawsūʿat Ṭabaqāt al-FuqahāʾMuʿjam Rijāl al-ḤadīthTafṣīl Ṭabaqāt al-Ruwāt wa al-ḌuʿafāʾRijāl al-NajāshīRijāl al-Ṭūsī, and Mustadrakāt ʿIlm Rijāl al-Ḥadīth. Sunni and Shi’a exegetical and ḥadīth works were surveyed to identify and categorize interpretive perspectives regarding this ḥadīth. The analysis proceeded in two stages: First, presenting researchers’ and exegetes’ interpretations of the traditions. Second, critically evaluating these interpretations through rational argumentation and the practical tradition of the infallible imams, highlighting challenges while adhering to critical standards.
 
Results and Findings
Findings revealed that traditions prohibiting ḍarb al-Qur’ān bi’l-Qur’ān in Sunni sources pertain to: dispute (khuṣūma) among Muslims involving "striking"; argumentation (mujādala) involving "striking"; mutual falsification (takdhīb) using Qur’anic verses. Shi’a traditions fall into three categories: prohibition of unregulated argumentation using verses; linking the act to deprivation of intellectual sustenance (rizq al-ʿaqlāniyya); absolute prohibition. Examination of transmission chains (isnād) and transmitters, alongside their presence in Sunni sources, supports attribution to the prophet (ṣ) and infallibles.
The other finding of the research is that scholars’ interpretations of the traditions include: prohibition of tafsīr bi’l-raʾy; prohibition of tafsīr al-Qur’ān bi’l-Qur’ān; literal meaning of ḍarb. Critical analysis shows challenges for each view; for instance, the prohibition does not solely target tafsīr bi’l-raʾy or the literal act; it does not prohibit tafsīr al-Qur’ān bi’l-Qur’ān or thematic exegesis; tafsīr bi’l-raʾy and ḍarb al-Qur’ān bi’l-Qur’ān differ in ruling (ḥukm) and outcome. Distinctions in ruling, outcome and the absence of intent to falsify the Qur’an in Qur’an-by-Qur’an exegetical method are thought-provoking.
 
Conclusion
Critical examination of the proposed perspectives and their critique led to the acceptance of the selected viewpoint. In this viewpoint, the traditions prohibiting ḍarb al-Qur’ān bi’l-Qur’ān (striking the Qur’an with the Qur’an) fundamentally prohibit a composite practice comprising:

possessing an adversarial motive against one’s opponent by invalidating the verse they cite and nullifying its content;
imposing a verse to conform to a predetermined belief or opinion which is tafsīr bi’l-raʾy (interpretation based on personal opinion);
engaging in contentious dispute (jidal) and hostility (mukhāṣama), resulting in disregarding the characteristic of mutual verification (taṣdīq) among Qur’anic verses.

Therefore, according to this perspective, the aforementioned traditions -explicitly or implicitly- indicate the validity of tafsīr al-Qur’ān bi’l-Qur’ān (Qur’an-by-Qur’an exegesis).

کلیدواژه‌ها [English]

  • Striking the Qur’an (Ḍarb al-Qur’ān)
  • Traditions Prohibiting Striking the Qur’an with the Qur’an (Riwāyāt Ḍarb al-Qur’ān bi’l-Qur’ān)
  • Qur’an-by-Qur’an Interpretation (Tafsīr al-Qur’ān bi’l-Qur’ān)
  • Interpretation by Personal Opinion (Tafsīr bi’l-Raʾy)
  • Scholarly Perspectives
ابن‌بابویه، محمد بن علی. (بی‌تا). معانی الأخبار. بیروت: دارالمعرفه.
ابن‌بابویه، محمد بن على‏. (1398ق‏). التوحید. قم: جامعۀ مدرسین‏ حوزۀ علمیۀ قم‏.
ابن‌حنبل، احمد. (1416ق). مسند. محقق: احمد محمد شاکر. قاهره: دارالحدیث.
ابن‌منظور، محمد بن مکرم. (1۴1۴ق). لسان العرب. بیروت: دار صادر‌.
ابن‌اثیر، مبارک بن محمد. (13۶7). النهایة فی غریب الحدیث و الاثر. محقق/ مصحح: محمود محمد طناحى و طاهر احمد زاوى. قم: مؤسسۀ مطبوعاتى اسماعیلیان‌.
ایازی، سید محمدعلی. (1385ش). نقد و بررسی ضرب قرآن. علوم حدیث، شمارۀ 41، 3-12.
برقى، احمد بن محمد بن خالد. (1371ق). المحاسن. قم: دارالکتب الإسلامیة.
جوهری، اسماعیل بن حماد. (1۴10ق). الصحاح. محقق/مصحح: احمد عبدالغفور عطار‌. بیروت: دارالعلم للملایین.
حجتی، سید محمدباقر و احسانی، کیوان. (138۵). منطق تفسیر قرآن به قرآن و بررسی رابطۀ آن با روایات ضرب قرآن. پژوهش دینی، شمارۀ 1۴، 35-52.
حر عاملی، محمد بن حسن. (1۴09ق). وسائل الشیعه. قم: مؤسسۀ آل البیتk.
خوئی، ابوالقاسم‏. (1۴1۶ق‌). صراط النجاة (تعلیق المیرزا التبریزی). محقق/ مصحح: موسى مفیدالدین عاصى عاملى.‌ قم: مکتب نشر المنتخب.
خوئى، ابوالقاسم‏. (1413ق). معجم رجال الحدیث و تفصیل طبقات الرواة. چ5. بى‌جا: بی‌نا.
 زمخشری، محمود بن عمر. (1399ق). اساس البلاغه. بیروت: دار صادر.
ساعدى، حسین. (1426ق). الضعفاء من رجال الحدیث. چ1. قم: ‏مؤسسۀ علمى فرهنگى دارالحدیث.
سبحانی، جعفر. (1418ق). موسوعة طبقات ‌الفقهاء. قم: مؤسسۀ امام صادقt.
سیوطی، جلال‌الدین. (1۴32ق). در المنثور. بیروت: دارالفکر.
سیفی مازندرانی، علی‌اکبر. (1۴28ق). دروس تمهیدیة فی القواعد التفسیریة. قم: انتشارات جامعۀ مدرسین حوزۀ علمیه قم.
شهید ثانی، زین‌الدین بن علی. (1۴09ق). منیة المرید. قم: انتشارات دفتر تبلیغات اسلامى.
صالح المازندرانی، مولی محمد. (1382ق‌). شرح أصول الکافی. محقق/ مصحح: ابو الحسن شعرانى. ‌تهران: المکتبة الإسلامیة‌.
طباطبایى، محمدحسین. (1371). المیزان فی تفسیر القرآن. قم: اسماعیلیان.
طریحی، فخرالدین بن محمد. (137۵). مجمع البحرین. تهران: کتابفروشى مرتضوى.
طوسی، محمد بن حسن. (۱۳۸۱ق). رجال طوسی. نجف: انتشارات حیدریه.
فراهیدى، خلیل بن احمد. (1۴09ق‌). کتاب العین. قم: نشر هجرت‌.
فیض کاشانی، محمدمحسن. (1۴0۶ق‌). الوافی. محقق/ مصحح: ضیاءالدین حسینى اصفهانى‌. اصفهان: کتابخانۀ امام امیرالمؤمنین علیt.
فیض کاشانی، محمدمحسن. (1۴1۵ق). تفسیر صافی. تهران: انتشارات صدر.‏
قدسی، احمد و امینی تهرانی، محمد. (139۴). معنا‌شناسی تطبیقی حدیث ضرب القرآن بالقرآن و ارتباط آن با تفسیر به رأی. پژوهشنامۀ علوم حدیث تطبیقی، شمارۀ 3، 7-28.
کلینی، محمد بن یعقوب. (1۴07ق). الکافی. محقق و مصحح: علی‌اکبر غفاری و محمد آخوندی. تهران: دارالکتب الاسلامیة.
مجلسی، محمدتقی (الأول). (1۴0۶ق‌). روضة المتقین فی شرح من لا یحضره الفقیه. محقق/ مصحح: سید حسین موسوى کرمانى، على‌پناه اشتهاردى و سید فضل‌الله طباطبائى.‌ قم: مؤسسۀ فرهنگى اسلامى کوشانبور‌.
مجلسی، محمدتقی (الأول). (1۴0۴ق). بحار الأنوار. بیروت: مؤسسة الوفاء.
مصطفوی، حسن. (1۴02ق). التحقیق فی کلمات القرآن الکریم. تهران: مرکز الکتاب للترجمة و النشر‌.
نجاشی، ابوالحسن. (1۴1۶ق). رجال نجاشی. قم: مؤسسة آل البیتk.
نمازى شاهرودى، على. (1414ق). مستدرکات علم رجال الحدیث‏. چ1. تهران: بی‌نا.‏        
یدالله‌پور، بهروز. (138۶). روایات ضرب قرآن به قرآن در ترازوی نقد. علوم حدیث، شمارۀ ۴۴، 59-78.
References
Aḥmad ibn Muḥammad ibn Ḥanbal. (1995). Musnad Amad ibn anbal. Aḥmad Muḥammad Shākir (ed.). 1st ed. Dār al-Ḥadīth. Cairo. [In Arabic]
Barqī, A. (1951). al-Maḥāsin. 1st ed. Dār al-Kutub al-Islāmiyya. Qom. [In Arabic]
Farāhīdī, Kh. (1988). Kitāb al-ʿAyn. 1st ed. Nashr-e Hijrah. Qom. [In Arabic]
Fayḍ al-Kāshānī, M. (1985). al-Wāfī. Ḍiyāʾ al-Dīn Ḥusaynī Iṣfahānī (ed.). 1st ed. Maktabat al-Imām Amīr al-Muʾminīn ʿAlī. Isfahan. [In Arabic]
Fayḍ al-Kāshānī, M. (1994). Tafsīr al-Ṣāfī. 1st ed. Intishārāt-e Ṣadr. Tehran. [In Arabic]
Ḥurr al-ʿĀmilī, M. (1988). Wasāʾil al-Shīʿa. 1st ed. Muʾassasat Āl al-Bayt. Qom. [In Arabic]
Ibn Athīr, M. (1947). al-Nihāya fī Gharīb al-adīth wa al-Athar. Maḥmūd Muḥammad al-Ṭanāḥī & Ṭāhir Aḥmad al-Zāwī (eds.). 1st ed. Muʾass'īsāt Ismāʿīliyān. Qom. [In Arabic]
Ibn Bābawayh, M. (1977). al-Tawḥīd. 1st ed. Jāmiʿe Mudarrisīn. Qom. [In Arabic]
Ibn Bābawayh, M. (n.d.). Maʿānī al-Akhbār. 1st ed. Dār al-Maʿrifa. Beirut. [In Arabic]
Ibn Manẓūr, M. (1993). Lisān al-ʿArab. 1st ed. Dār Ṣādir. Beirut. [In Arabic]
Jawharī, I. (1989). al-iḥāḥ. Aḥmad ʿAbd al-Ghafūr ʿAṭṭār (ed.). 1st ed. Dār al-ʿIlm lil-Malāyīn. Beirut. [In Arabic]
Khūʾī, A. (1992). Muʿjam Rijāl al-adīth wa Tafṣīl abaqāt al-Ruwāt. 5th ed. [s.n.]. [S.l.]. [In Arabic]
Kulaynī, M. (1986). al-Kāfī. ʿAlī Akbar Ghaffārī & Muḥammad Ākhūndī (eds.). 1st ed. Dār al-Kutub al-Islāmiyya. Tehran. [In Arabic]
Majlisī, M. (1983). Biḥār al-Anwār. 1st ed. Muʾassasat al-Wafāʾ. Beirut. [In Arabic]
Majlisī, M. (1985). Rawat al-Muttaqīn fī Shar Man lā Yaḥḍuruh al-Faqīh. Ḥusayn Mūsawī Kirmānī et al. (eds.). 1st ed. Muʾassese Farhangī Islāmī Kūshānbūr. Qom. [In Arabic]
Māzandarānī, Ṣ. (1962). Shar Uṣūl al-Kāfī. Abū al-Ḥasan Shaʿrānī (ed.). 1st ed. al-Maktaba al-Islāmiyya. Tehran. [In Arabic]
Muṣṭafawī, Ḥ. (1981). al-Taqīq fī Kalimāt al-Qurʾān al-Karīm. 1st ed. Markaz al-Kitāb lil-Tarjamah wa al-Nashr. Tehran. [In Arabic]
Najāshī, A. (1995). Rijāl al-Najāshī. 1st ed. Muʾassese Āl al-Bayt. Qom. [In Arabic]
Namāzī, ʿA. (1993). Mustadrakāt ʿIlm Rijāl al-adīth. 1st ed. [s.n.]. Tehran. [In Arabic]
Ṣāʾidī, Ḥ. (2005). Al-uʿafāʾ min Rijāl al-adīth. 1st ed. Muʾassese ʿIlmī Farhangī Dār al-Ḥadīth. Qom. [In Arabic]
Sayfī Māzandarānī, ʿA. (2007). Durūs Tamhīdiyya fī al-Qawāʿid al-Tafsīriyya. 1st ed. Intishārāt Jāmeʿe Mudarrisīn. Qom. [In Arabic]
Shahīd al-Thānī, Z. (1988). Munyat al-Murīd. 1st ed. Intishārāt Daftar Tablīghāt Islāmī. Qom. [In Arabic]
Subḥānī, J. (1997). Mawsūʿat abaqāt al-Fuqahāʾ. 1st ed. Muʾassese Imām Ṣādiq (a). Qom. [In Arabic]
Suyūṭī, J. (2010). al-Durr al-Manthūr. 1st ed. Dār al-Fikr. Beirut. [In Arabic]
Ṭabāṭabāʾī, M. (1951). al-Mīzān fī Tafsīr al-Qurʾān. 1st ed. Ismāʿīliyān. Qom. [In Arabic]
Ṭurayḥī, F. (1955). Majmaʿ al-Barayn. 1st ed. Maktabat al-Murtaḍawiyya. Tehran. [In Arabic]
Ṭūsī, M. (1961). Rijāl al-Ṭūsī. 1st ed. Maṭbaʿat al-Ḥaydariyya. Najaf. [In Arabic]
Zamakhsharī, M. (1978). Asās al-Balāgha. 1st ed. Dār Ṣādir. Beirut. [In Arabic]