قرآن کریم.
ابن ابی الحاتم الرازی، عبدالرحمن. (1371ق). تفسیر القرآن الکریم. تحقیق اسعد محمد الطیب. بیروت: دارالفکر.
ابنابیداود، سلیمان بن اشعث. (1۴10ق). سنن ابیداود. بیروت: دارالفکر.
ابن ابیعاصم، احمد بن عمرو. (1۴13ق). السنة. بیروت: المکتب الإسلامی.
ابنجعد، علی بن جعد. (1۴17ق). مسند ابنجعد. بیروت: دارالکتب العلمیه.
ابنحبّان، محمد بن احمد. (1۴1۴ق). صحیح ابنحبّان. بیروت: مؤسسة الرسالة.
ابنحنبل، احمد بن محمد. (بیتا). مسند. بیروت: دار صادر.
ابنخزیمه، محمد بن اسحاق. (1۴12ق). صحیح ابنخزیمه. بیروت: المکتب الاسلام.
ابنخیاط، خلیفة بن خیاط. (بیتا). تاریخ خلیفة بن خیاط. بیروت: دارالکتب العلمیه.
ابنطاووس، علی بن موسی. (1370ق). کشف المحجة لثمرة المهجة. نجف: المطبعة الحیدریه.
ابنعبدالبر، یوسف بن عبدالله. (1380ق). بهجة المجالس وانس المجالس. بیروت: دارالکتب العلمیه.
ابن غضائری، احمدبن الحسین بن عبیدالله بن ابراهیم. (1422ق). الرّجال. قم: دارالحدیث.
ابنماجة، محمد بن یزید القزوینی. (بیتا). سنن ابنماجة. بیروت: دارالفکر.
ابنمیثم بحرانی، میثم بن علی بن میثم. (13۶2). شرح نهج البلاغة. قم: مؤسسۀ نصر.
ابنقتیبة دینوری، عبدالله بن مسلم. (1380). امامة و سیاسة. ترجمۀ ناصر طباطبایی. تهران: ققنوس.
ابنقیس هلالی، سلیم. (1۴27ق). کتاب سیلم بن قیس. قم: انتشارات دلیل ما.
اسماعیلی، مهدیه، خسروی، کبری، و نظری، علی. (1399). گونهشناسی نگرش زن در پژوهشهای علمی در پرتو کلام امام علی R. فصلنامۀ پژوهشنامه نهج البلاغه، ۸(22)، 81ـ97.
اعلایی رحمانی، فاطمه. (1383). تحلیلی بر خطبۀ 80 نهج البلاغه. مجلۀ نهج البلاغه، شمارۀ 9 و 10، ۱۱۲ـ۱۳۴.
بخاری، محمد بن اسماعیل. (بیتا). التاریخ الکبیر. دیاربکر: المکتبة السلامیه.
بخاری، محمد بن اسماعیل. (1۴01ق). الصحیح البخاری. بیروت: دارالفکر.
بروجردی، سید حسین طباطبایی. (1۴09ق). جامع أحادیث الشیعة. قم: مکتبة العلمیة.
بیضون، لبیب وجیه. ( 1۴08ق). تصنیف نهج البلاغة. قم: مکتب الاعلام الاسلامی.
بیهقی، احمد بن حسین. (بیتا[الف]). السنن الکبرى. بیروت: دارالفکر.
بیهقی، احمد بن حسین. (بیتا[ب]). معرفة السنن و الآثار. بیروت: دارالکتب العلمیه.
پارسا، فروغ. (1388). بررسی و تحلیل مطالعات حدیثشناختی هارالد موتسکی. تهران: دانشگاه الزهراi.
پاکتچی، احمد. (1399). دایرةالمعارف بزرگ اسلامی. تهران: مرکز دایرةالمعارف بزرگ اسلام.
ترمذی، محمد بن عیسی. (1۴03ق). سنن الترمذی. بیروت: دارالفکر.
ثقفی کوفی، ابراهیم بن محمد. (1۴10ق). الغارات. قم: دارالکتب السلامی.
جعفری، محمدتقی. (137۵). ترجمه و تفسیر نهج البلاغه. قم: دفتر نشر فرهنگ اسلامی.
جعفری، اسمر، و دیاری بیدگلی، محمدتقی. (139۵). روایات نقصان عقل و ایمان در بوتۀ اعتبارسنجی. پژوهش دینی، 1۵(32)، ۵ـ۲۵.
الجواهری، محمد. (1۴2۴ق). المفید من معجم الرجال. قم: منشورات مکتبة المحلاتی.
حاکم نیشابوری، محمد بن عبدالله. (1۴11ق). المستدرک علی الصحیحین. بیروت: دارالکتب العلمیه.
حسینی خطیب، سید عبدالزهرا. (1۴09ق). مصادر نهج البلاغة و أسانیده. بیروت: دارالزهراi.
حسینی شیرازی، سید محمد. (بیتا). توضیح نهج البلاغة. تهران: دار تراث الشیعه.
حرّ العاملی، محمد بن حسن. (1۴1۴ق). تفصیل وسائل الشیعة الی تحصیل مسائل الشریعة. قم: آلالبیت لاحیاء التراث.
خطیب البغدادی، محمد بن حبیب. (13۶1ق). المحبر. لبنان: مطبعة الدائرة.
خوئی، ابوالقاسم. (1۴13ق). معجم الرّجال الحدیث و تفصیل طبقات الرواة. بیجا: بینا.
دسترنج، فاطمه، طبیبی، علیرضا، و غلامی، ماهرخ. (1۴01). اعتبارسنجی مصطلحات حدیثپژوهی «خوتیر ینبل» در ارزیابی احادیث (مطالعۀ موردی طرق شیرجهای). فصلنامۀ علمی علوم حدیث، 28(2)، ۹۸ـ۱۱۹.
دهخدا، علیاکبر. (10/11/99). لغتنامه. دیکشنری آنلاین پارسی ویکی.
ذهبی، محمد بن احمد. (1۴13ق). سیر اعلام النبلاء. بیروت: مؤسسة الرسالة.
ذهبی، محمد بن احمد. (1382ق). میزان الاعتدل فی نقد الرجال. بیروت: دارالمعرفة.
الرضی، محمد بن الحسین. (1387ق). نهج البلاغة. تحقیق صبحی صالح. بیروت، دارالفکر.
الرضی، محمد بن الحسین. (1۴0۶ق). خصائص الأئمة. مشهد: آستان قدس رضوی.
ریعان، معصومه. (139۵). تاریخگذاری روایات مذمت حضور اجتماعی زنان در منابع فریقین. پایاننامه کارشناسیارشد علوم قرآن و حدیث، دانشگاه قم.
زرکلی، خیرالدین. (1980م). الاعلام. بیروت: دارالعلم.
زیلابی، نگار، و محصص، مرضیه. (۱۳۹۷). تحلیل بروندینی گزارههای نکوهشگرایانه دربارۀ زنان در نهج البلاغه. تاریخ و تمدن اسلامی، شمارۀ 28، ۳ـ۳۲.
سمعانی، محمد بن منصور. (1۴08ق). الانساب. بیروت: دارالجنان.
سیف بن عمر الأسدی التَّمِیمی. (1۴13ق). الفتنة و وقعة الجمل. اردن: دارالنفائس.
سیوطی، جلالالدین عبدالرحمن. (بیتا[الف]). در المنثور فی تفسیر بالمأثور. بیروت: دارالمعرفة.
سیوطی، جلالالدین عبدالرحمن. (بیتا[ب]). تدریب الراوی. قاهره: دارالکتب.
صدر، سید محمد. (1۴27ق). ماوراء الفقه. قم: محبین الطباعة و النشر.
صدوق، علی. (1۴0۴ق). من لایحضره الفقیه. تهران: دارالکتب الاسلامیه.
صدوق، محمد بن علی. (1۴03ق). الخصال. قم: منشورات جماعةالمدرسین فی الحوزة العلمیة.
طبری، محمد بن جریر رستم شیعی. (1۴1۵ق). المسترشد فی الامامة. قم: مؤسسۀ فرهنگ اسلامی.
طبری، محمد بن جریر. (13۶8). تاریخ الرسل و الملوک. ترجمۀ ابوالقاسم پاینده. تهران: انتشارات اساطیر.
طیبی، ناهید. (139۵). بازپژوهی دیدگاه امام علیR دربارۀ عقل زنان با تأکید بر خطبۀ 80 نهج البلاغه. مطالعات اسلامی زنان و خانواده، شمارۀ ۵، ۷۵ـ۹۴.
طریحی، فخرالدین بن محمد. ( 137۵). مجمع البحرین. تهران: مرتضوی.
عاملی، حسین بن عبدالصمد. (13۶0ش). اصوال الاخبار. قم: مجمع ذخایر الاسلامیة.
عاملی، حسین بن عبدالصمد. (1۴2۵ق). مختصر مفید. بیروت: المرکز الإسلامی للدراسات.
عباسی، مهرداد. (139۴). مطالعات قرآن و حدیث در غرب. روزنامۀ اطلاعات.
عبده، محمد. (1۴12ق). شرح نهج البلاغة. قم: دارالذخائر.
العینی، بدرالدین محمود. (بیتا). عمدة القاری. بیروت: دارالاحیاء التراث العربی.
غزالی، ابوحامد. (بیتا). احیاء علومالدین. بیروت: دارالکتب العربی.
فتاحیزاده، فتحیه، رسولی، محمدرضا، و حاتمی راد، الهه. (1393). تأملی در روایات نهج البلاغه در نکوهش زنان. فصلنامۀ پژوهشنامۀ نهج البلاغه، ۲(۶)، 39ـ۵7.
قاینی خراسانی، محمدتقی. (بیتا). مفتاح السعادة فی شرح نهج البلاغه. بیجا: بینا.
قشمیان، میثم. (139۴). بررسی روایات نقصان عقل زنان و تطبیق با روایات متخالف این معنا در بستر مطالعات جنسیت. مطالعات راهبردی زنان، شمارۀ 70، 1۴2ـ1۶8.
قندهاری، محمد، و صالحی، طاهره. (1۴02). اعتبارسنجی «النساء نواقص العقول» در نهج البلاغه. دوماهنامه آئینه پژوهش، دورۀ 3۴، شمارۀ 203، 391ـ۴۴1.
کاشف الغطا، شیخ هادی. (بیتا). مستدرک نهج البلاغة. بیروت: مکتبة الاندلس.
کلینی، محمد بن یعقوب. (13۶3). اصول الکافی. تهران: دارالکتب الاسلامیة.
المرتضی، علی بن حسین. (1۴0۵ق). الرسائل. قم: دارالقرآن الکریم.
مجلسی، محمدباقر. (1۴03ق). بحار الانوار الجامعة لدرر اخبار الائمة الاطهار. بیروت: دارإحیاء التراث العربی.
محمودی، محمدباقر. (1378). نهج السعادة فی مستدرک نهج البلاغة. بیروت: مؤسسة التضامن الفکری.
مدیرشانهچی، کاظم. (139۶). درایة الحدیث. قم: دفتر انتشارات اسلامی جامعۀ مدرسین حوزۀ علمیۀ قم.
مزی، یوسف بن عبدالرحمن. (1۴13ق). تهذیب الکمال فی اسماء الرجال. بیروت: مؤسسة الرسالة.
مسلم النیشابوری، مسلم بن حجاج. (بیتا). صحیح مسلم. بیروت: دارالفکر.
معارف، مجید، و شفیعی، سعید. (139۴). درآمدی بر مطالعات حدیثی در دوران معاصر. تهران: انتشارات سمت.
مفید، محمد بن محمد بن نعمان. (1413ق). الجمل و النصرة لسید العترة. قم: کنگرۀ شیخ مفید.
منتظری، حسینعلی. (1۴08ق). دراسات فی ولایة الفقیه وفقه الدولة الإسلامیة. قم: مرکز علوم اسلامی.
المنسوب إلى الإمام العسکریR. (1۴09ق). تفسیر الإمام العسکری. قم: مدرسة الإمام المهدی.
موتسکی، هارالد. (1389ش). حدیث اسلامی خاستگاهها و سیر تطور. بهکوشش و ویرایش مرتضی کریمینیا. قم: دارالحدیث.
نجفی، هادی. (1۴23ق). موسوعة احادیث اهل بیتk. بیروت: دار احیاء التراث العربی.
نمازی شاهرودی، علی. (1۴19ق). مستدرک سفینة البحار. قم: مؤسسۀ نشر اسلامی.
نوری طبرسی، میرزا حسین. (1۴08ق). مستدرک الوسائل. بیروت: مؤسسة آل البیت لإحیاء التراث.
النووی، یحیی بن شرف. (1392ق). شرح نووی علی مسلم. بیروت: داراحیاء التراث العربی.
Mitter, U. (2011). The majority of the dwellers of hell-fire are women: A short analysis of a much discussed ḥadīth. In The Transmission and Dynamics of the Textual Sources of Islam: Essays in Honour of Harald Motzki. Brill: Leiden.
References
The Holy Qurʾān.
Abasi. M. (2015). Qurʾān and Hadith Studies in the West. Etelaat newspaper. [In Persian]
Abduh, M. (1992). Description of Nahj al-Balāgha. Dar az-zakhae. [In Arabic]
Abu Dawaoud, S. (1990). Sunane Abi Dawoud. Dar al-Fekr. [In Arabic]
Al Jawaheri, M. (2004). Al-Mufid Min Mojam al-Rijal. Maktabat al-mahallati. [In Arabic]
Alai Rahmani, F. (2004). An analysis of the 80th sermon of Nahj al-Balāgha. Nahj al-Balaghe magazine, 9&10, 112-134. [In Persian]
Aini, B. (b.n). Umdat al-ghari. Dar al-Ahya at-Torath al-Arabi. [In Arabic]
Murtaza, A. (1985). Al-Rasail. Dar al- Qurʾān al-Karim. [In Arabic]
Ameli, H. (2005). Mokhtasr Mofid. Al-Markaz al-islami Le ad-drasat. [In Arabic]
Ameli, H. (1981). Usoul al-akhbar. Zakhaer al-islammieh. [In Arabic]
Navavi, Y. (1972). Sharh navavi ala moslem. Dar ehyaa at-torath al-arabi. [In Arabic]
Razi, M. (1986). Characteristics of imams. Astan ghods razavi. [In Arabic]
Ar-Razi, M. (1968). Nahj al-Balāgha. (Sobhi Saleh's research). Dar al-fekr. [In Arabic]
Imam al-Askari. (1989). Tafsir of Imam al-Askari. Al-Imam al-Mahdi School. [In Arabic]
Baydoun, L. (1988). Tasnif Nahj al-Balāgha. Maktab al-alam al-islammi. [In Arabic]
Beihaqi, A. (n.d.a). Al-sunan al-kobra. Dar al-Fekr. [In Arabic]
Beihaqi, A. (n.d.b). Marifat al-sunan wa-al-athar. Dar al Kotob al ilmiyah. [In Arabic]
Boroujerdi, H. (1989). Jamee Ahadith ash- Shia. [In Arabic]
Bukhari, M. (1981). Șaḥīḥ Al-Bukhari. Dar al-Fekr. [In Arabic]
Bukhari, M. (n.b). At-Tarikh al-Kabir. Al-maktaba Al- Islamiyya. [In Arabic]
Dastrang, F., Tabibi, A., & Gholami, M. (2022). Validation of "Khotirinbel" hadith research terms in the evaluation of hadiths (a case study of diving methods). Ulum-I Hadith, (2), 28. 98-119. [In Persian]
Dehkhoda, A. (29/1/2021). Dictionary. Wiki Persian online dictionary. [In Persian]
Fatahi zade, F., Rasoli, M., & Hatami rad, E. (2014). A reflection on the traditions of Nahj al-Balāgha in condemning women. Nahj al-Balaghe research paper, 2, (6). 39-57. [In Persian]
Gazali, A. (b.n). Ehya ulum ad-din. [In Arabic]
Ghaeni Khorasani, M. (b.n). Meftah as-saada in the description of Nahj al-Balāgha. (b.p). [In Arabic]
Ghandahari, M. Salehi, T. (2023). Validation of "Al-Nisaa Nawaqs al-Aqool" in Nahj al-Balāgha. Bimonthly Ayane Research, (34), 203. 391-441. [In Persian]
Hakem, M. (1991). Al-Mustadrak ala al-Șaḥīḥein. Dar-al Kotob Ilmiyah. [In Arabic]
Horre Ameli, M. (1994). Tafsil Wasail Al-shia Ila Tahsil Masaeel ash-sharia. Alalbayt le Ihya at-Turath. [In Arabic]
Hosseini Khatib, A. (1989). Masader of Nahj al-Balāgha & Asanidoho. Dar Az-zhrz. [In Arabic]
Hosseini Shirazi, M. (b.n). Explanation of Nahj al-Balāgha. Dar Tarath al-Shia. [In Arabic]
Ibn Abd al-Bar, A. (1961). Bahgat al-majales & onsol al-majales. Dar-al Kotob Ilmiyah. [In Arabic]
Ibn abi al-hatam al-razi, A. (1952). Tafsir al-Qran alkarim. (corrected by A. M. al-tayeeb). Dar al-fekr. [In Arabic]
Ibn Abi asem, A. (1993). Assonnat. Al-maktab al-eslami. [In Arabic]
Ibn Ghaza'iri, A. (2002). Ar-rejal. Dar al-Hadith. [In Arabic]
Ibn Habban, M. (1994). Șaḥīḥ Ibn Habban. Arresalah. [In Arabic]
Ibn Hanbal, A. (n.b). Musnad al-Imam Aḥmad ibn Hanbal. Dar sader. [In Arabic]
Ibn Jaad. A. (1997). Mosnad Ibn Jaad. Dar al-kotob al-elmiyah. [In Arabic]
Ibn Khayaat, Kh. (b.n). Tarikh khalife ibn Khayaat. Dar al-kotob al-elmiyah. [In Arabic]
Ibn Khozaymeh, M. (1992). Șaḥīḥ Ibn Khozaymeh. Al-Maktab al-islam. [In Arabic]
Ibn Maitham Bahrani, M. (1983). Shrh Nahj al-Balāgha. Nasr Foundation. [In Arabic]
Ibn Majih, M. (n.b). sunane Ibn Majah. Dar al-Fekr. [In Arabic]
Ibn Qais Hilali, S. (2006). The book of Sulaym ibn Qais. Dalil Ma Publications. [In Arabic]
Ibn Qutaybah Dinvari, A. (2001). Emamat & siyasat. (Translated by Tabatabai). Qaqnus. [In Arabic]
Ibn Tavus, A. (1951). Kashf al-mahjjah lethamarat al-mahajjah. Al-matbaa al-Haydariiah. [In Arabic]
Ismaili, M., Khosravi, K., & Nazri, A. (2020). Typology of women's attitude in scientific research in the light of Imam Ali's words. The Quarterly Journal of Nahj al-Balāgha, 8 (32). 81-97. [In Persian]
Jafari, M. & Diari Bidgoli, T. (2016). Traditionals of the female’s sanity and faith in the validation plant. religious research. Religious Research, 15(32), 25-5. [In Persian]
Jafari, M. (1996). Translation and interpretation of Nahj al-Balāgha. Daftar Nashr farhang Islami. [In Persian]
Kashef al-Ghetae, H. (b.n). Mostadrak Nahj al-Balāgha. Maktabat Andolos. . [In Arabic]
Khatib al-Baghdadi, M. (1942). Al-Mehbar. Matbaat Ad-dearth. . [In Arabic]
Khuii, A. (1993). Moejam al-rejal al-hadith & tafsil tabaghat ar-rovat. (n.p).. [In Arabic]
Kulayni, M. (1984). al-Kafi. Dar al-kotob Al- Islamiyya. [In Arabic]
Ma'aref, M., & Shafiei, S. (2015). Daramadi bar motaleate hadithi dar dorane moaser. SAMT. [InPersian]
Mahmodi, M. (2008). Nahj al-Saadae fi Mustardak Nahj al-Balāgha.At-tazamon al-Fekri. [In Arabic]
Majlesi, M-B. (1983). Bihar al-Anwar. Dar ehya at-torath al-arabi. [In Arabic]
Mazzi, Y. (1993). Tahzib al-Kamal fi asmae ar-rejal. Ar-Resala. [In Arabic]
Mitter, U. (2011). The majority of the dwellers of hell-fire are women»: A short analysis of a much discussed ḥadīth. In The Transmission and Dynamics of the Textual Sources of Islam: Essays in Honour of Harald Motzki. Brill, Leiden
Modir shanechi, K. (2017). Derayat al-Hadith. Jamea al-Modarresin, Huzeh elmia Qum. [InPersian]
Mofid, M. (1993). Al-Jamal & an-nosrah le-sayeed al-etaat. Sheikh Mufid Congress. [In Arabic]
Montazeri, H. (1998). Studies in Wilayat Al-Faqih and Jurisprudence of the Islamic State. Center of Islamic Sciences. [In Arabic]
Muslem al-N'Ayishabori, (b.n). Șaḥīḥ al-muslem. Dar al-fekr. [In Arabic]
Mutzki, H. (2010). Islamic hadith origins and evolution. (Karimi's efforts and editing). Dar al-hadith. [InPersian]
Najafi, H. (2003). Encyclopedia of Ahl al-Bayt Hadith. Dar ehyaa at-torath al-arabi. [In Arabic]
Namazi Shahrodi. (1999). Mustadrak Safina al-behar. Islamic Publishing Institute. [In Arabic]
Nouri tabrasi, H. (1988). Mustadrak al wasail. All al—Bayt leahyae at-torath Foundation. [In Arabic]
Paktchi, A. (2020). Great Islamic encyclopedia. The center of the great encyclopedia of Islam.
Parsa, F. (2009). Review and analysis of hadith studies by Harald Motsky. Al-Zahra University. [InPersian]
Qeshmian, M. (2015). Investigating the traditionals of women's lack of intelligence and comparing with the traditionals that contradict this meaning in the context of gender studies. Strategic studies of women, 70, 142- 168. [InPersian]
Rayaan, M. (2016). Some Isnad and Text analystical methods Illustrated on social scorning of women in traditions sources. (Department of Qurʾān and Hadith Sciences). University of Qum. [InPersian]
Sadr, M. (2006). Beyond jurisprudence. Mohebibn al-Tebaat & al-Nashr. [In Arabic]
Saduq, M. (1984). Man la yahzoroho al-faghih. Dar al-kotob aelmiyah. [In Arabic]
Saduq, M. (1983). Al-Khisal. Jamaat al-modaresin fi hozeh al-elmieh. [In Arabic]
Saif ibn Omar Al-Asadi Al-Tamimi. (1993). Al-Fitnah and Waqqa Al-Jamal. Dar al-Nafais. [In Arabic]
Sam'ani, M. (1998). Al-Ansab. Dar al- Jenan. [In Arabic]
Suyuti, J. (b.n.a). Dorr al-Manthur fi Tafsir Balmathur. [In Arabic]
Suyuti. J. (b.n.b). Tadrib Al-Ravi. Dar al-Kotob. [In Arabic]
Tabari al-shiee, M. (1995). Al-Mustarashad in al-Emamah. Institute of Islamic Culture. . [In Arabic]
Tabari, M. (1989). Tarikh al-Rosol & al-Muluk. (translation by Payande).Asatir.. [InPersian]
Thagafi Kufi, A. (1990). Al Gharat. Dar al-kotob al-islami. [In Arabic]
Tayebi, N. (2016). Re-examining Imam Ali's view on women's intellect with emphasis on the 80th sermon of Nahj al-Balāghah. Islamic studies of women and family, (5), 75-94. [InPersian]
Tirmidhi, M. (1983). Sunan Al Tirmidhi. Dar al-fekr. [In Arabic]
Torayhi. F. (1996). Majmae al-bahrayn. Mrtazavi. [In Arabic]
Zahabi, M. (1963). Mizan al-etedal fi naghd ar-rejal. Dar al-marefat. [In Arabic]
Zahabi, M. (1993). Saire aalam an-noballa. Al-Resalah. [In Arabic]
Zerekali, Kh. Al-aeilam. (1980). Dar al-Elm. [In Arabic]
Zyilabi, N. Mohases, M. (2018). Brundini's analysis of the abundance of this type of language in Nahj al-Balāgha. Tarikh & Tamadon Islami, 28, 30-32. [In Persian]