دفاع از اصالت و اعتبار روایت تاریخی حدیثِ "قضیب ممشوق"

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار؛گروه قرآن و حدیث؛دانشگاه کاشان،کاشان،ایران

2 پژوهشگر؛کارشناسی ارشد قرآن و حدیث؛دانشگاه کاشان, کاشان،ایران

چکیده

از جمله گزارشهای تاریخی در سیره اخلاقی پیامبر روایتی تاریخی است که به حدیث قضیب ممشوق شهرت یافته. این روایت نقلی است در قصاص خواهی پیامبر در آخرین روزهای عمرشان و تقاضای قصاص یکی از صحابه به سبب وارد کردن ضربه‌ای غیر عامدانه .پس از نقل مکرر آن در طی قرون گذشته ؛این سخن در دوره اخیر مورد بررسی و نقد جدی تری قرار گرفته. مقاله پیش رو با نگاهی انتقادی به نقدهای سندی و متنی روایت یاد شده؛ هم سند روایت را قابل قبول/صحیح دانسته و هم تنافی آن را با قواعد فقهی مسلم فریقین و نیز مبانی کلامی مردود دانسته و از اعتبار این سخن که بیش از فقه بر اخلاق والای پیامبر/خلق عظیم مبتنی است دفاع می‌کندبه دیگر سخن این حدیث در باب اخلاق قابل استناد و ارزیابی است نه فقه و بین این دو فاصله و تمایز است. سیره پیامبر؛رفتاری اخلاقی است که جنبه فقهی لزوما در آن مورد توجه نیست. با این حال این نوشتار مدعی است که این روایت از جمله روایات منتقله مثبت/صواب است و منتقله بودن سبب ضعف آن نمی‌شود که هیچ؛به سبب تلقی به قبول آن در فریقین باعث تقویت آن می‌شود.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Defense of the authenticity and validity of the historical narration of the hadith "Qazib Mamshuq"

نویسندگان [English]

  • hosein sattar 1
  • sakineh ansari 2
1 Assistant Professor، Quran and Hadith department، kashan university، kashan ، Iran
2 Master's Degree in Quran and Hadith, Kashan University؛ kashan؛Ira؛
چکیده [English]

Among the historical reports in the moral life of the Prophet, there is a historical narrative that became famous as the hadith of Qadib Mamshuq. This narration is a narration of the Prophet seeking revenge in the last days of his life and demanding revenge from one of the Companions for inflicting an unintentional blow. taken The following article takes a critical look at the documentary and textual criticisms of the aforementioned narrative; He considers both the document of the narration to be acceptable/correct and its contradiction with the Muslim jurisprudence rules of the parties as well as rejected theological foundations, and he defends the validity of this statement which is based on the high morals of the Prophet/great people more than jurisprudence. Hadith can be cited and evaluated in the matter of ethics, not jurisprudence, and there is a difference between the two. The life of the Prophet is a moral behavior in which jurisprudence is not necessarily considered. However, this article claims that this narration is among the transmitted narrations that are positive/authentic, and the fact that it has been transmitted does not make it weak, rather it strengthens it due to its acceptance by the parties.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Akashe
  • Sawada bin Qays
  • Ibn Juzi
  • Sheikh Sadouq