تحلیل چگونگی تطبیق روایت‌های تأویلی داستان ابراهیم در قرآن بر اهل‌بیت*

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار گروه علوم قرآن و حدیث، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران (نویسنده مسئول)

2 دانش آموخته دکتری گروه تفسیر تطبیقی، مؤسسۀ آموزش عالی حوزوی رفیعة المصطفی، تهران، ایران

3 دانشیار گروه علوم قرآن و حدیث، دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم، تهران، ایران

چکیده

 هنگام مواجهه با روایت‌های تفسیری اهل‌بیتb ذیل آیات مربوط به قصۀ ابراهیمR شاهد تطبیق تأویل آیه به اهل‌بیتb هستیم. این پژوهش برای دستیابی به ارتباط بین ظاهر الفاظ آیه و معانی پنهان آن با استفاده از منابع کتابخانه‌ای به روش توصیفی‌تحلیلی الفاظ آیه را با تطبیق‌های واردشده در روایت‌های تأویلی مورد بررسی قرار داده و به این نتایج دست ‌یافته است که: 1. برخی عناصر قصه که مفهوم مفرداتی به آن اشاره دارد ـ مانند اهل، ثمرات، ابن، طائفین و کلمات ـ به دلالت مطابقه بر مصادیق متعددی صدق می‌کند که مصداق اکمل آن اهل‌بیتb هستند و ارتباط بین معنای ظاهری و باطنی بسیار نزدیک است؛ 2. در مواردی مفهوم ترکیبی ـ مانند شیء پنهان، قضاء تفث و ذبح عظیم ـ در لایه‌های عمیق‌تری از معنای باطنی همچنان به دلالت مطابقه بر امام صدق می‌کند؛ 3. در تأویل نقل‌شده از بیماری ابراهیمR ابتدا به دلالت التزام به وجود علت پی می‌بریم و سپس به دلالت مطابقه آن علت را بر مصیبت امام حسینR تطبیق می‌دهیم. همچنین سرد شدن آتش که بر فرد خارجی تطبیق داده نشده بلکه به یک امر کلی تطبیق داده‌ شده است، نیاز به مقدمات و استدلال دارد؛ درنتیجه از موارد دلالت التزامی غیر بیّن است. این مورد نیز از لایه‌های عمیق‌تری از باطن یک امر کلّی خبر می‌دهد که تأمل عقلی بیشتری نیاز دارد تا فهم کلام معصومR در رابطه با آیه روشن گردد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Analysis of how to accommodate the interpretive tradition (Taweel) of Abraham (pbuh) story on Ahl al-Bayt (as) in Qur'an

نویسندگان [English]

  • Kavoos Roohibarandag 1
  • Zahra Asaa'di Samani 2
  • Ali Ghazanfari 3
1 Associate Professor, Department of Quranic and Hadith Sciences, Tarbiat Modares University, Tehran, Iran, (Corresponding Author);
2 PhD graduate of the Department of Comparative Interpretation comparative In of Higher Education, RafiehAl-Mustafa, Tehran, Iran;
3 Associate Professor, Department of Quranic and Hadith Sciences, Quranic Sciences and Education University, Tehran, Iran
چکیده [English]

 Introduction              
Imams' interprative traditions about some verses of the story of Ibrahim have matched this story to being of Ahl al-Bait. It seems that this accomodation is not fit by the appearance of the verse and make minds to challeng to accept such traditions. Therefore, it is necessary to know the connection between the inner meaning of the verse and the appearance of the word and how those meanings accomodate to the existence of Ahl al-Bayt, although theories have been proposed by Ayatollah Marefat and Allameh Tabatabai in order to validate such interpretive traditions. But there are still some traditions in a veil of ambiguity about how to apply the traditions to the Ahl al-Bayt (AS) in such a way that some of them have been criticized and their validity has been questioned. Therefore, it is necessary to evaluate the possibility of connecting the words of the verse with its hidden meanings by using the tool of implications of words on meanings and intellectual rules.
Materials and methods          
There are four meanings for "Ta'wīl": Interpretation; In the word, it means to explain and reveal the reasonable meaning. Scholars of Qur'anic science have defined the terminological definition and said: Tafseer is responsible for a part of conveying meaning mission to the audience, and in the following, Ta'wīl explains the hidden meaning and reveals the inner layer of meaning.  Interpretation of similarities; It is a meaning that is opposite of the appearance of words like Estawa and Zahab, which are attributed to God.  Inner meaning of the verse; it is a great and expended meaning that is hidden behind the pearance that must be extracted under speial condition. Accomodation; It means to put something on top of another thing, so that it covers it and they are equal to each other.  It is usually accompanied by Jarry. In the point of view of scientists, Jary and Taṭbīq mean the adaptation of the words of the Qur'an to examples other than what the verses were revealed about.
Logicians consider the connection between word and meaning in the mind as a result of the word's position for the meaning, and they consider three types for meaning of verbal situational significant including, significations of correspondence, implication, and obligation.
Tabatabaei knows inner meaning ,  a sign corresponding to the appearance meaning, but not in the meaning that the appearance meaning of the word is adjacent to the inner meaning, but these meanings are located along each other, by  seperation of meaning of accommodation and ventricular meaning Ma’refat knows the meaning of  Ta'wīl as  equal as Baṭn and by adopting the general concept through the abstraction of the word's characteristics by the method of patience and division, he introduced the meaning of the word to the inner meaning as a type of unclear obligational significant.
Results and findings
Ibrahim asked God for safety and consequences for people of Mecca in his prayer and for his children to avoid worshiping idols and have accomodated the Ahl to Ahlalbayt and consequences to kindness of muslims and children to Prophet Muhammad (pbuh) and Ali (pbuh). Be signification of corresponding. Ţā'ifīn “God commanded Abraham to purify the Kaaba from polytheism for Ţā'ifīn”, also applied to Ahlal Bayt by signification of corresponding. The meaning of Abraham's affliction to the words is Ma’sumin (pbuh) and the Allah’s names, which are matched according to the position of the word for the spirit of meaning. A tradition that introduces the essence of Hajj to visit the Imam, By abstracting the characteristic from the materiality of the filth, this tradition has paid attention to its spiritual example, that is, the removal of spiritual impurities, and there is a reason for it. In this tradition, it has been pointed out  that the important and fundamental thing is the meeting of the Imam, which can be extremely effective in eliminating spiritual impurities.
The interpretation of the tongue of Sedq (true) on Ali (As) mentions from imagery to the invitation, and it is  understood the hidden meaning that is Ali (As) by contingency implication that he is  the follower of invitation of the Prophet (pbuh).
Imam Reza (As) introduces the inner meaning of (wa fadaynāh bidhibḥin 'aẓīm) "And We ransomed him with a momentous sacrifice " to the calamity of Imam Husayn (As) by contingency implication. Imam Sadiq (As) mentioned the cause of Ibrahim's illness in his own words, the calamity of Imam Hussain (As); The interpretation has entered  in this tradition firstly removes the apparent doubts of the word by recognizing the original art of Turiyeh in the word, and then we get the comparative meaning in the words of Imam Sadiq (As) by accompaniment. About (yā nāru kūnī bardan wa salāman) "O Fire! be thou cool, and ( a means of ) safety for Abraham", Prophet has mentioned an extraordinary thing in the events ahead of Imam Hussain (As) and his companions, and accommodated not feeling the sharpness and pain of the sword to the cooling of the fire on Ibarahim. This accommodation will be obtained through rational premises after setting aside the specific features of the incident, stating that: An accidental crime is necessary. Accidental breakup is necessary or not possible. Cutting the sword is also a necessary condition. So it is possible to break it from fire.
Conclusion
Due to the signification of conformity of the word to the meaning, accommodation of words to the example of Ahl al-Bayt (as) can be understood at high levels of inner meaning. The comparisons which are revealed by the signification of conformity include evidence of the appearance of the verses of the Qur'an and make them valid by accommodation to the appearance. Traditions which words or the general concept of the verse does not imply conformity to their meaning need mediators of literary rules, reason and Shariah. Such traditions reveal the discovery of lower layers of inner meaning and are the facts that have flowed in the words of Ahl al-Bayt (AS). The difference in these interpretations is due to the difference in people's level of understanding when asking about the verse from Imam (as).

کلیدواژه‌ها [English]

  • interpretative hadith
  • story of Abraham
  • Ahl al-Bayt (as)
  • Jary wa Taṭbīq
قرآن کریم.
آلوسی، سید محمود. (1415ق). روح المعانی فی تفسیر القرآن العظیم. بیروت: دارالکتب العلمیه.
ابن‌اثیر، مبار ک بن محمد. (1367ش). النهایة فی غریب الحدیث والأثر. قم: مؤسسۀ مطبوعاتی اسماعیلیان قم.
ابن‌بابویه، محمد بن علی. (137۶ش). الامالی. تهران: کتابچی.
ابن‌بابویه، محمد بن علی. (1398ش). التوحید. قم: جامعه مدرسین.
ابن‌بابویه، محمد بن علی. (13۶2ش). الخصال. قم: انتشارات جامعۀ مدرسین حوزۀ علمیۀ قم.
ابن‌بابویه، محمد بن علی. (138۵ش). علل الشرایع. قم: کتاب‌فروشی داوری.
ابن بابویه، محمد بن علی. (1378ش). عیون اخبار الرضاR. تهران: نشر جهان.
ابن‌بابویه، محمد بن علی. (139۵ش).کمال الدین و تمام النعمة. تهران: اسلامیة.
ابن‌بابویه، محمد بن علی. (1۴03ق). معانی الاخبار. قم: دفتر انتشارات اسلامی وابسته به جامعۀ مدرسین قم.
ابن‌فارس، احمد. (1404ق). معجم مقاییس اللغة. قم: مکتب الاعلام الاسلامی.
ابن‌منظور، محمد بن مکرم. (1۴1۴ق) .لسان العرب. بیروت: دار صادر.
ازهری، محمد بن احمد. (1۴21ق). تهذیب اللغة. بیروت: دار احیاء التراث العربی.
استرآبادی، شرف‌الدین. (1۴09ق). تأویل الآیات الظاهره. قم: دفتر انتشارات جامعۀ مدرسین حوزۀ علمیۀ قم.
اسعدی، محمد. (1399ش). مطالعۀ حدیثی تفسیری آیۀ "قضاء تَفَث" با نگاهی به رویکرد انتقادی عقل‌گرایان. دوفصلنامه علمی‌پژوهشی حدیث‌پژوهی، شمارۀ 24، 267-۲۸۴.
انصاریان، نسرین، و فلاحی قمی، محمد. (1399ش). موضوع‌له حقیقی الفاظ قرآنی با محوریت دیدگاه علامه طباطبائی. سراج منیر. شمارۀ 38، 1۴2-119. https://doi.org/10.22054/ajsm.2021.58815.1681
بابایی، علی‌اکبر. (139۴ش). قواعد تفسیر قرآن. تهران: سمت.
بحرانی، سید هاشم.( 1416ق). البرهان فی تفسیر القرآن. تهران: بنیاد بعثت.
بغوی،حسین بن مسعود. (1420ق). معالم التنزیل فی تفسیر القرآن. بیروت: دار إحیاء التراث العربی.
بهجت‌پور، عبدالکریم. (1391ش) . تفسیر فریقین. قم: آثار نفیس.
بیضاوی، عبدالله بن عمر. (1۴18ق). انوار التنزیل و اسرار التأویل. بیروت: دار احیاء التراث العربی.
تفتازانی، مسعود. (137۴ق). المطول فی شرح تلخیص المفتاح. تهران: مکتبة علمیة اسلامیة.
حائری، محمدحسین. (1۴0۴ق). الفصول الغرویه. قم: دار احیاء العلوم الاسلامیة.
حسین‌پوری، امین. (1391ش). تأویل قرآن به مقامات اهل بیت؛ مبانی و پیش‌فرض‌ها. پژوهش‌های قرآنی، شمارۀ 70، 1۴۴-۱۷۳.
جوادی آملی، عبدالله. (1387ش). تسنیم تفسیر قرآن کریم. قم: مرکز نشر اسراء.
جوادی آملی، عبدالله. (1391ش). درس خارج تفسیر.
جوهری، اسماعیل بن حماد. (137۶ش). الصحاح تاج اللغة و صحاح العربیة. بیروت: دارالعلم للملایین.
خمینی، روح‌الله. (1382ش). تهذیب الاصول. قم: دارالفکر.
خمینی، روح الله. ( 1376ش). مصباح الهدایة الخلافة و الولایة.تهران: مؤسسۀ تنظیم و نشر آثار امام خمینی‡.
راغب اصفهانی، حسین. (1۴12ق). المفردات فی الفاظ القرآن. بیروت: دارالقلم.
راوندی، قطب‌الدین. (1۴09ق). قصص ‌الانبیاء. مشهد: مرکز پژوهش‌های اسلامی.
رستمی، علی‌اکبر. (1380ش). آسیب‌شناسی و روش‌شناسی تفسیر معصومان. بی‌جا: کتاب مبین.
رشتی، میرزا حبیب‌الله. (بی‌تا). بدائع الافکار. قم: مؤسسة آل البیت.
روحی، کاووس. (139۴ش). تحلیل فقه الحدیثی مفهوم احادیث دال بر اسامی حسنای خدا بودن اهل‌بیتb، تحقیقات علوم قرآن و حدیث، شمارۀ 3، 27-۴۸. https://doi.org/10.22051/tqh.2015.2041
روحی، کاووس. (1437ق). نسبة الکذب الی الانبیاءفی القرآن الکریم؛ نقد و حلّ. مجلۀ دراسات فی العلوم الانسانیة، شمارۀ 22، 17-۳۲.
زمخشری، محمد. (1۴07ق). الکشاف عن حقائق غوامض التنزیل و عیون الاقاویل فی وجوه التأویل. بیروت: دارالکتاب العربی.
سجادی‌زاده، سید علی، و میرزائی، مصطفی. (139۶ش). نقد و بررسی تفسیر آیۀ سرد شدن آتش بر ابراهیمR. آموزه‌های قرآنی، شمارۀ 2۵، 1۵7-۱۷۲.
شاکر، محمدکاظم. (137۶ش). روش‌های تأویل قرآن. قم: دفتر تبلیغات اسلامی.
شیروانى، على. (138۵ش). تحریر اصول فقه. قم: دارالعلم.
صاحب، اسماعیل بن عباد. (1۴1۴ق). المحیط فی اللغة. بیروت: بی‌نا.
صفار، محمد بن حسن. (1404ق). بصائر الدرجات فی فضائل آل محمد2. قم: مکتبة آیة‌الله مرعشی نجفی.
طباطبائی، حیدر. (بی‌تا). پژوهشی تطبیقی پیرامون بطون قرآن. انتشارات پژوهش‌های تفسیر و علوم قرآن.
طباطبائی، محمدحسین. (1۴17ق). المیزان فی تفسیر القرآن. بیروت: مؤسسة الاعلمی للمطبوعات.
طبرسی، احمد بن علی. (1403ق). الاحتجاج علی اهل اللجاج. مشهد: نشر مرتضوی.
طریحی، فخرالدین. (137۵ش). مجمع البحرین. تهران: مرتضوی.
طیب، عبدالحسین. (1387ش). اطیب البیان فی تفسیر القرآن. تهران: انتشارات اسلام.
عضیمه، صالح. (1380ش). معناشناسی واژگان قرآن. چ 1. مشهد: آستان قدس رضوی شرکت به‌نشر.
عیاشی، محمد بن مسعود. (1380ش). کتاب التفسیر. تهران: چاپخانۀ علمیه.
فخر الدین رازی، محمد بن عمر. (1۴20ق). مفاتیح الغیب. چ3. بیروت: دار احیاء التراث العربی.
فیض کاشانی، ملامحسن. (1۴1۵ق). تفسیر الصافی. تهران: انتشارات صدر.
قرشی، علی‌اکبر. (1377ش). احسن الحدیث. تهران: بنیاد بعثت.
قرطبی، محمد بن احمد. (13۶۴ش). الجامع لاحکام القرآن. تهران: ناصرخسرو.
قمی، علی بن ابراهیم. (13۶7ش). تفسیر قمی. قم: دارالکتاب.
قمی، ابن‌قولویه. (13۵۶ش). کامل الزیارات. نجف: دارالمرتضویه.
کلینی، محمد بن یعقوب. (1۴07ق). الکافی. تهران: دارالکتب الاسلامیه.
مجلسی، محمدباقر. (1۴03ق). بحار الانوار. بیروت: دار احیاء التراث العربی.
مجلسی، محمدباقر. (1۴0۴ق). مرآة العقول فی شرح اخبار الرسول2. تهران: دارالکتب الاسلامیه.
مسعودی، عبدالهادی. (139۵ش). تفسیر روایی جامع. قم: دارالحدیث.
مصطفوی، حسن. (13۶8ش). التحقیق فی کلمات القرآن الکریم. تهران: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی.
مظفر، محمدرضا. (بی‌تا). المنطق. قم: دارالعلم.
مظفر، محمدرضا. (1370ش). اصول الفقه. قم: دفتر تبلیغات اسلامی.
معرفت، هادی. (1379ش). علوم قرآنی. تهران: مؤسسۀ فرهنگی التمهید.
مکارم شیرازی، ناصر. (137۴ش). تفسیر نمونه. تهران: دارالکتب الاسلامی.
نیشابوری، نظام‌الدین حسن. (1۴1۶ق). تفسیر غرائب القرآن و رغائب القرآن. بیروت: دارالکتب العلمیه.
نعمانی، محمد بن ابراهیم. (1397ش). الغیبة للنعمانی. تهران: نشر صدوق.
هلالی، سلیم بن قیس. (1۴0۵ق). کتاب سلیم بن قیس الهلالی. قم: الهادی.
References
The Holy Quran.
 Alousi, M. (1994). Ruh al-Ma'ani fi Tafsir al-Qur'an al-Azeem. Beirut: Dar al-Kitab al-elmiye. [InArabic]
Ansarian, N. & Falahi Qomi, M. (2020). The real topic of Quranic words with the focus of Allameh Tabatbai's point of view. Siraj Munir. No. 38, 142-119. https://doi.org/​​10.22054​​/ajsm.​​​​ [In Persian]
Asadi, M. (2019). An interpretive hadith study of the verse "Qada Tafath" with a view to the critical point of view of the rationalists. Hadith Research, No. 24, 284-267. [In Persian]
Astrabadi, Sh. (1988). Taweel Al-Ayat al-Zahir. Qom: Publications Office of the Qom Seminary Society of Teachers .[In Arabic]
Ayashi, M. (2001).  Ketab Al-Tafsir. Tehran: Ilamieh printing house. [In Arabic]
Azhari, M. (2000). Tahzib al-Loghah. Beirut: Dar Ahya Al-Torath al-Arabi. [In Arabic]
Azimeh, S. (2001). Semantics of Quranic Words. st published. Mashhad: Astan Quds Razavi Publishing Company. [In Arabic]
Babaei, A. (2015). Rules for interpreting the Qur’an. Tehran: Samt. [In Persian]
Baghavi, H. (1999). Maalam al-Tanzil in Tafsir al-Qur'an. Beirut: Dar Ehiya al-Torath al-Arabi. [In Arabic]
Bahrani, S. (1995). The proof of interpretation of the Qur'an. Tehran: Besat Foundation. [In Arabic]
Behjatpour, A. (1940). Tafsir alfariqein. Qom: Asar nafis. [In Persian]
Beizawi, A. (1997). Anwar al-Tanzil and Asrar al-Tawil. Beirut: Dar Ehiya al-Torath al-Arabi. [In Arabic]
Faiz Kashani, M. (1994). Tafsir Al-Safi. Tehran: Sadr Publications. [InArabic]
Fakhr al-Din Razi, M. (1999). Mafatih al-Ghaib. 3rd published. Beirut: Daral ihya al-Tarath al-Arabi. [In Arabic]
Haeri, M. H. (1983). Al-Fusul al-Gharwieh. Qom: Dar Ehiya al-Torath al-Arabi. [InArabic]
Helali, S. (1984). The book  of  Salim  ibn  Qais al-Helali. Qom: Al-Hadi. [InArabic]
Hosseinpouri, A. (2014). Interpretation of the Qur'an to the authorities of the Ahl al-Bayt. Basics and constructions. Qur'anic researches, No. 70, 144-173. [In Persian]
Ibn Athir, M. (1988). Al-Nahiya fi Gharib al-Hadith and Al-Athar. Qom: Ismailian Press Institute of Qom. [In Arabic]
Ibn Babeveih, M. (1982). Ma'ani al-Akhbar. Qom: Islamic. Publications office affiliated with the Qom Teachers Association .[In Arabic]
Ibn Babeveih, M. (1983). Al-Khasal. Qom: Publications of the Qom Theological Seminary Society. [In Arabic]
Ibn Babeveih, M. (1988). Al-Amali. Tehran: Ketabchi .[In Arabic]
Ibn Babeveih, M. (1999). Oyoun Akhbar al-Reza. Tehran: Nasher Jahan .[In Arabic]
Ibn Babeveih, M. (2006). The causes of sharia. Qom: Davari bookstore .[InArabic]
Ibn Babeveih, M. (2016). Kamal al-Din and Tammam al-Naima. Tehran: Islamiya. [InArabic]
Ibn Babeveih, M. (2019). Al-Tawheed.  Qom: Society of teachers. [In Arabic]
Ibn Faris, A. (1983). Almo’jam maqaees alloqah. Qom: School of Islamic Information .[In Arabic]
Ibn Manzoor, M. (1993) . Leas al-arab. Beirut: Dar Sader .[In Arabic]
Javadi Amoli, A. (2008). Tafsir Tasnim of the Holy Qur'an. Qom: Nasr Asara Center. [In Persian]
Javadi Amoli, A. (2012). A lesson outside interpretation. [In Persian]
Johari, I. (1988). Al-Sehah Taj al-Logha and Sahah Al-Arabiyyah. Beirut: Dar al-Alam lelmollaeen. [In Arabic]
Khomeini, R. (1997). Mesbah al-Hedaiya  al-Khilafah wa Al-Walaiya. Tehran: Foundation for organizing and publishing works of Imam Khomeini . [In Arabic]
Khomeini, R. (2003). Tahzib al-osul.  Qom: Dar al-Fakr. [In Arabic]
Koleini, M. (1986). Al-Kāfī. Tehran: Darul-e-Kitab al-Islamiya. [In Arabic]
Majlesi, M. B. (1982.). Behar al-Anwar. Beirut: Dar Ahya al-Trath al-Arabi. [In Arabic]
Majlesi, M. B. (1983). Merat al- oghool fi sharhe akhbar al-rasul. Tehran: Dar al-Kitab al-Islamiya. [In Arabic]
Makarem Shirazi, N. (1995). Tafsir Nemune. Tehran: Dar al-Kitab al-Islami. [In Persian]
Maraft, H. (2000). Olum al- quran. Tehran: al- tamhid cultural institute.‏ [In Persian]
Masoudi, A. (2015). Comprehensive traditional interpretation. Qom: Dar al-Hadith. [In Persian]
Mustafavi, H. (1989). Researching the words of the Holy Quran. Tehran: Ministry of Culture and Islamic Guidance. [In Persian]
Muzaffar, M. (1991). Osol al-feqh. Qom:  tablighat eslami center‏. [In Arabic]
Muzaffar, M. (n.d.). Al-Manteq. Qom: Dar al-elm.  [In Arabic]
Neishaburi, N. H. (1995). Tafsir Ghareeb Al-Qur'an and Raghaeb Al-Qur'an. Beirut: Dar al-Kitab Al-Elmiya. [In Arabic]
Nomani, M. (1976). Al-Ghaibah Le nomani. Tehran: Sadouq Publishing. [In Arabic]
Qomi, A. (1988). Tafsir Qomi. Qom: Daral Kitab. [In Arabic]
Qomi, I. (1977). Kamel Al-Ziyarat. Najaf: Darul-Mortazaviyeh.[In Arabic]
Qurashi, A. A. (1998). Ahsan al-Hadith. Tehran: Be'sat Foundation. [In Persian]
Qurtabi, M. (1985). Al-Jami Le Akhbar Al-Qur'an. Tehran: Nasser Khosrow. [In Arabic]
Ragheb Esfahani, H. (2033). Al-Mufradat  fi alfaz al- Qur'an. Beirut: Dar al-Qalam. [In Arabic]
Rashti, M. (n.d.). Badae al-afkar. Qom, Al al-beit institute. [In Arabic]
Ravandi, Q. (2030). Qesas al-Anbiya. Mashhad: Islamic Research Center. [In Arabic]
Rostami, A. A. (2001). Pathology and methodology of the interpretation of innocents. Bija: Kitab Moibn. [In Persian]
Ruhi, K. (2015). Attribution of lying to the prophets in the Holy Qur’an; Criticism and solution. Journal of Studies in Humanities, No. 22, 17-32. [In Arabic]
Ruhi, K. (2014). Analysis of hadith jurisprudence on the concept of hadiths that indicate the good names of God being the Ahl al-Bayt. Researches of Qur'an and Hadith Sciences, No. 3, 27-48. https://doi.org/​​​​10.22051​​​​/tqh.​​​​2015.2041. [In Persian]
Safar, M. (1983). Basaer al-Deraj fi fazael ale Muhammad(pbut). Qom: School of Ayatollah Marashi Najafi. [In Arabic]
Sahib, I. (1993). Al-Muhit fi al-Loghah. Beirut: No publisher. [In Arabic]
Sajjadizadeh, A, & Mirzaei, M. (2017). Criticism and analysis of the interpretation of the verse of the cooling of the fire on Ibrahim. Qur'anic Teachings, No. 25, 157-172. [In Persian]
Shakir, M. K. (1997). Methods of Qur'an interpretation. Qom: Islamic Propaganda Office. [In Persian]
Shirvani, A. (2006). Tahrir osul Fiqh. Qom: Darul elm. [In Persian]
Tabarsi, A. (2024). Al-ehtejaj ala ah-allejaj. Mashhad: Mortazavi Publishing. [In Arabic]
Tabatabai, H. (n.d.). A accomodative research on the contents of the Quran. Publications of researches on the interpretation and sciences of the Quran. [In Persian]
Tabatabai, M. H. (1996). Al-Mizan fi Tafsir al-Qur'an. Beirut: Al-Aalami Foundation for Publications. [In Arabic]
Taftazani, M. (1954). Al-Mutawal fi sharhe tafsil al-meftah. Tehran: maktabat al elmie aleslam. [In Arabic]
Taiieb, A. (1999). Atiab al-Bayan fi Tafsir al-Qur'an. Tehran: Islam Publications. [In Persian]
Tarihi, F. (1996). Majma al-Bahrain. Tehran: Mortazavi. [In Arabic]
Zamakhshari, M. (1986). Al-Kashaf on and haghaegh qavmes  Al-Tanzil and oyun al-Aqawil  fi vojuh al- taweel. Beirut: Dar al-Katab Al-Arabi. [In Arabic]