بازپژوهی مفهوم «صحیح» از نظر محدثان متقدم

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

دانشیار، گروه علوم قرآن و حدیث، دانشگاه علوم اسلامی رضوی، مشهد، ایران

چکیده

دست یابی به سنت به عنوان گسترده‌ترین منبع شناخت دین از طریق اخبار صحیح میسر است، بنابراین لازم است تعریف حدیث پژوهان متقدم و متأخر از حدیث صحیح مشخص شود. خبر صحیح به اصطلاح متأخران عبارت از خبری است که از طریق راویان امامی عادل به معصوم متصل باشد. با توجه به اینکه محدثان متقدم تعریف روشنی از مفهوم صحیح ارائه نکرده‌اند، باید با مراجعه به آثار آنان، تعریف آنان را به دست آورد. برخی ادعا کرده‌اند از نظر متقدمان، حدیث صحیح عبارت از خبری بوده که علم یا اطمینان به صدور حدیث از معصوم داشته‌اند. این پژوهش که به شیوه توصیفی- تحلیلی و با استفاده از منابع کتابخانه ای سامان یافته، در صدد راستی آزمایی این ادعاست. یافته‌های این پژوهش نشان از آن دارد که خبر صحیح از نظر متقدمان، خبری بوده که همراه با قرینه‌ای بوده که اقتضای اعتماد را داشته است، اما هیچ نشانه‌ای در جوامع متقدم وجود ندارد که خبر صحیح از نظر آنان خبری بوده است که اطمینان یا علم به صدور آن از معصوم داشته‌اند؛ به نظر می‌رسد آنچه باعث سوء برداشت شده، خلط بین قرائن اثبات صدور، قرائن صحت مضمون و قرائن ترجیح شده است. قرائن صحت مضمون و قرائن ترجیح که در آثار متقدمان از آنها نام برده شده، ناتوان از اثبات صدور از معصوم هستند؛ قرائنی که شیخ بهایی از آنها نام برده، هرچند می‌توانند نسبت به صدور روایت از معصوم اطمینان ایجاد نمایند، اما در آثار محدثان متقدمان وجود ندارند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

A New Research Concerning the Concept of "Sound Hadith" (Sahih) from the Point of View of the Early Hadith Scholars

نویسنده [English]

  • Mohammad Ibrahim roushanzamir
Associate professor. Quran and hadith Department, Razavi university of Islamic Sciences, Mashhad. Iran
چکیده [English]

Sunnah as the most extensive source of religious knowledge is accessible through sound (Sahih) Hadiths. Sound (Sahih) Hadith, in the term of the later Hadith Scholar, is a narration that is connected to infallible Imam (pbuh) through righteous and Shite narrators. Considering that the early Hadith scholars did not provide a clear definition of the concept of sound (Sahih) Hadith, it is necessary to obtain their definition by referring to their works. Some have claimed that, according to the scholars, the sound (Sahih) Hadiths is a narration that they had confidence in its transmission from the infallible Imam (pbuh). The findings of this research which is organized in a descriptive-analytical method show that, according to the early Hadith scholar, the sound narration was a narration accompanied by something that required trust, but there is no indication that early hadith scholars had confidence or knowledge about its issuance from the infallible Imam (pbuh). It seems that what has caused a misunderstanding is the confusion between the proofs of issuance, the proofs of the soundness of the content, and the preference proofs. The proofs of the soundness of the content and the proofs of preference, are unable to prove the issue from the infallible Imam (pbuh); The evidence mentioned by Sheikh Baha'i, although they can provide certainty regarding the transmission of the narration from the infallible Imam (pbuh), but they are not found in the works of the earlier scholars.

کلیدواژه‌ها [English]

  • “Sunnah”
  • “Hadith”
  • “Sahih”
  • “Early Hadith Scholar”
  • “sound”