ریشه‌یابی رویگردانی اندیشمندان اهل‌سنت نسبت به تصحیحات البانی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار گروه فقه و حقوق دانشگاه مذاهب اسلامی، تهران، ایران(نویسنده مسئول)

2 دکترای گروه مطالعات تطبیقی دانشگاه ادیان و مذاهب، قم، ایران

چکیده

محمد ناصرالدین البانی از محدثین پرآوازه و پرکار مکتب سلفی است. بیشتر تألیفات او در حوزۀ حدیث‌پژوهی است و براساس دیدگاه خود احادیث را تصحیح نموده است؛ اما بسیاری از پژوهشگران اهل‌سنت از تصحیحات او رویگردان‌اند که علت این رویگردانی ریشه‌یابی نشده است. ازاین‌رو پرسش تحقیق آن است که به چه علت اندیشمندان اهل‌سنت از تصحیحات البانی رویگردان‌اند؟ این تحقیق که به‌صورت توصیفی‌تحلیلی و با هدف ریشه‌یابی رویگردانی اندیشمندان اهل‌سنت از تصحیحات البانی انجام شده است، چنین نتیجه می‌دهد که البانی دربارۀ قواعد تصحیح، با سایر محدثین دیدگاه تقریباً مشترکی دارد؛ اما روش او در نحوۀ تطبیق قواعد هنگام تصحیح احادیث، مورد انتقاد جدی علماست و وی متهم به تحریف دیدگاه محدثین، تدلیس، تناقض در تصحیح، تصحیح حدیث ضعیف و... است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Detecting the Root Cause of Sunni Thinkers' Turning away from Albᾱnῑ's Corrections

نویسندگان [English]

  • Abdul Samad Aliabadi 1
  • Yahya Haqhani 2
1 Assistant Professor of Jurisprudence and Law, International University of Islamic Madhahib, Tehran, Iran; (Corresponding Author)
2 PhD in Comparative Studies, University of Religions and Denominations, Qom, Iran
چکیده [English]

Introduction
Muhammad Naser al-Din al-Albᾱnῑ, whose scientific personality was influenced by the thoughts and ideas of Ibn Taymiyyah, Ibn Qayyim and Ibn 'Abd al-Wahhᾱb, believed that if the opinions of the Islamic denominations' scholars contradict the Sunnah of the Prophet (pbuh) and authentic traditions (hadiths), the sayings of the scholars are baseless and invalid. Putting the words of scholars aside, he states that merely the Qur'an and the Sunnah are considered as the practice criterion. Moreover, the element of purification is notably considered by Albᾱnῑ in his works. According to Albᾱnῑ, purification means that since knowledge is the beginning of action, one must acquire real and refined knowledge from false opinions and thoughts by referring to the Book and Hadiths. Accordingly, he evaluated the traditional texts and divided the hadiths of Sihᾱh and Sunan Hadith Collections into authentic and weak, which, of course, has been criticized by a lot of Sunni scholars and has caused them to turn away from the Albᾱnῑ's corrections. Despite the importance of the present issue, according to the studies, no article has been written on it so far. This article does not seek to examine the Albᾱnῑ's method; Rather, its purpose is to trace the roots of Sunni thinkers' turning away from his corrections. Comparing the famous traditionists' method with the Albᾱnῑ's in correcting hadiths, it analyzes and examines the view of Sunni thinkers in the way of applying the noted rules and the correctness of their point of view, which is considered as an innovation of this research.
Materials and Methods
This research, which is carried out in a descriptive-analytical method, with the aim of finding the root of Sunni scholars' turning away from Albᾱnῑ's corrections, compares Albᾱanῑ's opinions with Sunni traditionists' on the rules of correction to determine that the origin of their turning away is the difference in his view on the rules or it has another reason, that is he was not obliged to follow these rules everywhere.
Results and Findings
Muhammad Nasir al-Din al-Albᾱnῑ is a famous and prolific traditionist (muhaddith) in the Salafi school. Most of his writings are in the field of hadith studies and he has corrected the hadiths based on his own opinion. Although Sunni scholars have often turned away from his corrections, the root cause of this action has not been detected. Albᾱnῑ's fame in hadith research and the conflicting views of contemporary scholars and hadith researchers about his ability or inability in hadith, require that the reason for the turning away of Sunni thinkers regarding his correction of hadiths be traced. It is necessary to identify and introduce it, which, while discovering it in the field of hadith studies, will be useful for researchers of hadith methods. The research question is, "Why Sunni thinkers turn away from the Albᾱnῑ's corrections?" The root of this turning should be searched according to the rules of correcting hadith or the method of evaluating hadith by Albᾱnῑ. The findings show that Albᾱnῑ has almost a common view with other traditionist scholars regarding the rules of correction; However, his method of applying rules when correcting hadith is seriously criticized by scholars, and he is accused of distorting the views of traditionists, omitting or changing names in the chain of transmitters (tadlῑs), inconsistency in correcting, correcting weak hadith, etc.
Conclusion

Many Sunni thinkers turn away from the Albᾱnῑ's corrections and ignore them. In this case, there are two possibilities: firstly, in the process of correcting hadith, he disregarded or opposed the famous rules of hadith scholars in correcting hadiths; Second, his method in evaluating and applying correction rules has been seriously criticized by Sunni thinkers.
Al-Albᾱnῑ agrees with the famous traditionists about the correction rules. Therefore, the reason why the scholars turned away from his corrections is not under the shadow of this view.
Albᾱnῑ and famous hadith scholars do not consider the action and fatwa of the scholar according to a hadith, the agreement of the hadith with the dream, the agreement of the hadith with the realities of the society, taste and experience, discovery and mystical intuition, the reputation of a tradition and the authenticity of the transmitters of a hadith, as proof of the authenticity of a hadith.
Albᾱnῑ and the famous traditionists accept the rule of "accepting a hadith that is accepted by the people"; But Albᾱnῑ considers the meaning of "Al-Nᾱs (people)" to be traditionists, and famous traditionists say that it means scholars, which includes non-traditionist as well.
Alᾱnῑ and famous traditionists believe that there is no connection between the authenticity of the hadiths and the correctness of the text, and the weakness of the traditions and the weakness of the text, but they consider it obligatory to follow the correct hadith.
Distortion of the traditionists' view, tadlῑs, inconsistency in correcting, correcting weak hadith, lack of familiarity with the transmitters of hadith, little ability in weakening and praising the reporter, and confusing the reporters of hadith are among the reasons why Sunni thinkers turn away from Albᾱnῑ's corrections.
In order to clarify the correctness of the objections raised about Albᾱnῑ's corrections, some of them were examined, including: contradictions in corrections, correcting weak hadiths, distortion of the traditionists' opinions, confusion of hadith reporters, and lack of his knowledge about sanads (chain of transmitters). The results of the investigation indicate that Saqᾱf's statement regarding the fact that Albᾱnῑ considered weak hadith to be authentic is not correct, at least compared to Hakim ibn Jubair's hadith.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Albᾱnῑ
  • Albᾱnῑ's Corrections
  • Method of Hadith Scholars in Correcting Hadith
  • Sunni Thinkers
 ابن‌الجوزی ابوالفرج، عبدالرحمن بن علی بن محمد. (1۴0۶ق). الضعفاء والمتروکین. بیروت: دارالکتب العلمیة.
ابن‌الجوزی ابوالفرج، عبدالرحمن بن علی بن محمد. (1۴1۵ق). التحقیق فی أحادیث الخلاف. بیروت: دارالکتب العلمیة.
ابن‌حجر عسقلانی، ابوالفضل احمد بن علی بن محمد بن احمد. (١۴٠۴ق). النکت على کتاب ابن الصلاح. المدینة المنورة، المملکة العربیة السعودیة: عمادة البحث العلمی بالجامعة الإسلامیة.
ابن‌حجر عسقلانی، ابوالفضل احمد بن علی بن محمد بن احمد. (١۴٠۶ق). تقریب التهذیب. سوریا: دارالرشید.
ابن‌حجر عسقلانی، ابوالفضل احمد بن علی بن محمد بن احمد. (1۴1۵ق). إتحاف المهرة بالفوائد المبتکرة من أطراف العشرة. المدینه: مرکز خدمة السنة والسیرة النبویة.
ابن‌حجر عسقلانی، ابوالفضل احمد بن علی بن محمد بن احمد. (1۴19ق). التلخیص الحبیر فی تخریج احادیث الرافعی الکبیر. بیروت: دارالکتب العلمیة.
ابن‌عبدالبر النمری القرطبی، ابوعمر یوسف بن عبد الله. (2000م). الاستذکار الجامع لمذاهب فقهاء الأمصار. بیروت: دارالکتب العلمیة.
ابن‌ماجه، محمد بن یزید ابوعبدالله القزوینی. (بی‌تا). سنن ابن‌ماجه. تحقیق و تعلیق محمدفؤاد عبدالباقی، الأحادیث مذیلة بأحکام الألبانی علیها. بیروت: دارالفکر.
ابوداود، سلیمان بن الأشعث الأزدی السِّجِسْتانی. (١۴٣٠ق). سنن أبی داود. المحقق: شعَیب الأرنؤوط و محَمَّد کامِل قره بللی، بی‌جا: دارالرسالة العالمیة.
اسود، محمد عبدالرزاق. (1۴29ق). الاتجاهات المعاصرة فی دراسة السنة النبویة فی مصر و بلاد الشام. دمشق: دار الکلم الطیب.
اعظمی، محمد ضیاء الرحمن. (1۴20ق - 1999م). معجم مصطلحات الحدیث و لطائف الاسانید، مصر: اضواء السلف.
البانی، محمد ناصرالدین. (1399ق). ارواء الغلیل فی تخریج احادیث منار السبیل. بیروت: المکتب الاسلامی.
البانی، محمد ناصرالدین. (1۴00ق). غایة المرام فی تخریج احادیث الحلال و الحرام. بیروت: المکتب الاسلامی.
البانی، محمد ناصرالدین. (1۴1۵ق). سلسلة الاحادیث الصحیحه و شئ من فقها و فوائدها. ریاض: مکتبة المعارف.
البانی، محمد ناصرالدین. (1۴17ق). ضعیف الجامع الصغیر وزیادته. أشرف على طبعه: زهیر الشاویش. بی‌جا: المکتب الإسلامی.
البانی، محمد ناصرالدین. (1۴20ق). صحیح سنن الترمذی. الریاض: مکتبة المعارف.
البانی، محمد ناصرالدین. (1۴21ق). التصفیة و التربیة و حاجة المسلمین الیها. اردن: المکتبة الاسلامیه.
البانی، محمد ناصرالدین. (1۴21ق). صحیح الترغیب و الترهیب. ریاض: مکتبه المعارف.
البانی، محمد ناصرالدین. (1۴22ق). سلسلة الاحادیث الضعیفة و الموضوعة و اثرها السئ فی الامة. ریاض: مکتبة المعار.
البانی، محمد ناصرالدین. (1۴23 ق). صحیح أبی داود. الکویت: مؤسسة غراس للنشر والتوزیع.
البانی، محمد ناصرالدین. (۱۴۱۷ق). ضعیف الجامع الصغیر وزیادته. بیروت: المکتب الإسلامی.
البانی، محمد ناصرالدین. (بی‌تا[الف]). تمام المنة فی التعلیق علی فقه السنه. بی‌جا: دارالرایه.
البانی، محمد ناصرالدین. (بی‌تا[ب]). صفة صلاة النبی2 من التکبیر الی التسلیم کانک تراها. ریاض: مکتبة المعارف.
انصاری، عبدالأول بن حماد. (1۴22ق). المجموع فی ترجمة العلامة المحدث الشیخ حماد بن محمد الأنصاری. المملکة العربیة السعودیة: بی‌تا.
بخاری جعفی، محمد بن اسماعیل ابوعبدالله. (139۶ق). الضعفاء الصغیر. حلب: دارالوعی.
بعض التلامید الشیخ عبدالله الهروی. (1۴28ق). تبیین ضلالات الالبانی شیخ الوهابیة المتمحدث. بیروت ـ لبنان: دارالمشاریع.
بلقینی المصری الشافعی، سراج الدین، عمر بن رسلان بن نصیر بن صالح الکنانی. (بی‌تا). مقدمة ابن الصلاح ومحاسن الاصطلاح، مؤلف «علوم الحدیث»: عثمان بن الصلاح عبدالرحمن بن موسى بن أبی النصر الشافعی. المحقق: د عائشة عبدالرحمن (بنت الشاطئ). بی‌جا: دارالمعارف.
بیهقی، احمد بن الحسین بن علی بن موسى الخُسْرَوْجِردی الخراسانی، ابوبکر. (١۴٢۴ق). السنن الکبری. بیروت – لبنان: دار الکتب العلمیة.
 ترمذی، ابوعیسى، محمد بن عیسى بن سَوْرة بن موسى بن الضحاک. (١٣٩۵ق). سنن الترمذی. مصر: شرکة مکتبة ومطبعة مصطفى البابی الحلبی.
جدیع، عبد الله بن یوسف. (١۴٢۴ق). تحریر علوم الحدیث. بیروت – لبنان: مؤسسة الریان.
جراحی، اسماعیل بن محمد العجلونی. (13۵1ق). کشف الخفاء و مزیل الالباس عما اشتهر من الاحادیث علی السنة الناس. بیروت: دار احیاء التراث العربی.
جیلانی، محمد بن محمد بن عبدالله. (1۴22ق). الدرر فی مسائل المصطلح والأثر مسائل أبی الحسن المصری المأربی للمحدث ناصرالدین الالبانی. عربستان سعودی: دارالخراز.
خضیر، عبدالکریم بن عبدالله بن عبدالرحمن بن حمد. (بی‌تا). شرح اختصار علوم الحدیث. بی‌جا: بی‌نا.
خطیب تبریزی، محمد بن عبدالله. (198۵م). مشکاة المصابیح. المحقق: محمد ناصرالدین الالبانی. بیروت: المکتب الإسلامی.
ذهبی، شمس‌الدین ابوعبدالله محمد بن احمد بن عثمان بن قَایماز. (1382ق). میزان الاعتدال فی نقد الرجال. بیروت – لبنان: دارالمعرفة للطباعة والنشر.
رازی، عبدالرحمن بن الامام الکبیر ابی حاتم محمد بن ادریس بن المنذر التمیمی الحنظلی. (1372ق). کتاب الجرح و التعدیل. بیروت ـ لبنان: دارالکتب العلمیة.
رحیلی، عبد الله بن ضیف‌الله. (بی‌تا). الإمام ابوالحسن الدارقطنی وآثاره العلمیة. بی‌جا: دارالاندلس الخضراء.
سخاوی، شمس‌الدین ابوالخیر محمد بن عبد الرحمن بن محمد. (١۴٠۵ق). المقاصد الحسنة فی بیان کثیر من الأحادیث المشتهرة على الألسنة. بیروت: دارالکتاب العربی.
سقاف، السید حسن بن علی. (1۴28ق). تناقضات الالبانی الواضحات. بی‌جا: المکتبة التخصصیة للرد علی الوهابیه.
سندی نورالدین، محمد بن عبدالهادی التتوی، ابوالحسن. (بی‌تا). حاشیة السندی على سنن ابن ماجه = کفایة الحاجة فی شرح سنن ابن ماجه. بیروت: دارالجیل.
سیوطی، عبدالرحمن بن أبی بکر. (1۴2۴ق). قوت المغتذی على جامع الترمذی. اعداد الطالب: ناصر بن محمد بن حامد الغریبی، مکة المکرمة: جامعة أم القرى.
سیوطی، عبدالرحمن بن أبی بکر. (بی‌تا). تدریب الراوی فی شرح تقریب النواوی. الریاض: مکتبة الریاض الحدیثة.
شاطبی، إبراهیم بن موسى بن محمد اللخمی الغرناطی. (١۴١٢ق). الاعتصام. السعودیة: دار ابن عفان.
شافعی، ابوعبدالله محمد بن إدریس. (١٣۵٨ق). الرسالة. مصر: مکتبه الحلبی.
شاکر، احمد محمد. (1۴17ق). الباعث الحثیث شرح اختصار علوم الحدیث للحافظ ابن کثیر. تعلیق ناصرالدین الالبانی. ریاض: مکتبه المعارف.
شیبانی، محمدابراهیم. (1۴07ق). حیاة الالبانی و آثاره و ثناء العلماء علیه. بی‌جا: مکتبة السداوی.
شیخ، ابوالحسن محمدحسن. (1۴2۴ق). تراجع العلامة الالبانی فی ما نص علیه تصحیحا و تضعیفا. الریاض: مکتبة المعارف.
عبدلی، ابن‌مقصد. (1۴3۴ق). منهج الالبانی فی العقیدة و الفقه و الحدیث. مصر: دار عثمان.
عتر، نورالدین. (١۴٠١ق). منهج النقد فی علوم الحدیث. دمشق – سوریة: دارالفکر.
عراقی، ابوالفضل زین‌الدین عبدالرحیم بن الحسین بن عبدالرحمن بن أبی بکر بن إبراهیم. (١۴٢٣ق). شرح التبصرة والتذکرة = ألفیة العراقی. المحقق: عبد اللطیف الهمیم و ماهر یاسین فحل. بیروت – لبنان: دارالکتب العلمیة.
عراقی، ابوالفضل زین‌الدین عبدالرحیم بن الحسین بن عبد الرحمن بن أبی بکر بن إبراهیم. (١٣٨٩ق). التقیید والإیضاح شرح مقدمة ابن الصلاح. المدینة المنورة: محمد عبد المحسن الکتبی صاحب المکتبة السلفیة.
عقیلی، ابوجعفر محمد بن عمر بن موسى. (1۴0۴ق). الضعفاء الکبیر. بیروت: دارالمکتبة العلمیة.
عوده، ابومالک عوده بن حسن. (1۴2۴ق). ۵00 حدیث مما تراجع عنها العلامه المحدث الالبانی فی کتبه. الاردن: دارالنفائس.
عیزری، عبدالرحمن بن محمد بن صالح. (1۴2۵ق). جهود الشیخ الالبانی فی الحدیث روایة و درایة. الریاض: مکتبة الرشد.
عینی بدرالدین، ابومحمد محمود بن احمد بن موسى بن احمد بن حسین الغیتابى الحنفى. (1۴20ق). شرح سنن أبی داود. الریاض: مکتبة الرشد.
غماری الحسنی، عبدالله بن محمد ابن الصدیق الغماری. (1۴12ق). ارغام مبتدع الغبی بجواز التوسل بالنبی. عمان – الأردن: دارالإمام النووی.
قادری، محمد بن ادریس. (1۴2۴ق). ازالة الدهش و الولة عن المتحیر فی حدیث ماء زمزم لما شرب له. تحقیق و تخریج محمد ناصرالدین الالبانی، زهیر الشاویش. بیروت: المکتب الإسلامی.
قاسمی، محمدجمال‌الدین. (1399ق). المسح علی الجوربین. تحقیق المحدث ناصرالدین الالبانی. بیروت: المکتب الاسلامی.
مبارکفوری، ابوالحسن عبیدالله بن محمد عبدالسلام بن خان محمد بن أمان الله بن حسام‌الدین الرحمانی. (1۴0۴ق). مرعاة المفاتیح شرح مشکاة المصابیح. بنارس الهند: إدارة البحوث العلمیة والدعوة والإفتاء - الجامعة السلفیة.
نسائی، ابوعبدالرحمن احمد بن شعیب. (1۴0۵ق). الضعفاء والمتروکین. بیروت: مؤسسة الکتب الثقافیة.
نیشابوری، ابوعبدالله الحاکم محمد بن عبدالله بن محمد بن حمدویه بن نُعیم بن الحکم الضبی الطهمانی. (1۴11ق). المستدرک على الصحیحین. بیروت: دارالکتب العلمیة.
هیتی، ماهر یاسین فحل. (1۴20ق). أثر علل الحدیث فی اختلاف الفقهاء. عمان: دار عمار.
یمانی، عبدالرحمن بن یحیی المعلمی القمی. (1۴0۶ق). التنکیل بما فی تانیب الکوثری من الاباطیل. تخریج: محمد ناصرالدین الالبانی، زهیر الشاویش، عبد الرزاق حمزه. بیروت: المکتب الاسلامی.
References
Abdali, I. (2014). Manhaj Al-Albn f al-'Aqda wal-Fiqh wal-Hadth. Egypt: Dar Othman. [In Arabic]
Abdul Awwal ibn Hammad Al-Ansᾱrῑ. (2002). Al-Majmou' f Tarjamat al-'Allma Al-Muhaddith Al-Shaykh Hammad Ibn Muhammad Al-Ansari. Kingdom of Saudi Arabia: np. [In Arabic]
Abu Dᾱwoud, S. (2008). Sunan Abi Dwoud. Research: Sho'aib Al-Arna'out and Mohammad Kᾱmil Qarra Bulbulῑ, nd: Dar al-Risᾱlat al-'Ilmῑya. [In Arabic]
'Ainῑ Badr al-Din, A. M. (2000). Sharh Sunan Abi Dawood. Riyadh: Al-Rashad School. [In Arabic]
Albᾱnῑ, M. (1977). 'Arw al-Ghall f Takhrj Ahdth Manr al-Sabl. Beirut: Al-Maktab al-Islami. [In Arabic]
Albᾱnῑ, M. (1978). Ghyat al-Marm f Takhrj Ahdth al-Hall wal-Harm. Beirut: Al-Maktab al-Islami. [In Arabic]
Albᾱnῑ, M. (1993). Silsilat al-Ahdth al-Sahha wa Shay'un min Fuqah' wa Faw'iduh. Riyadh: Maktabat al-Ma'ᾱrif. [In Arabic]
Albᾱnῑ, M. N. (1995). Da'f al-Jmi' al-Saghr wa Zydatuh. Under the publication supervision: Zuhair Al-Shᾱwῑsh. nd: al-Maktab al-Islami. [In Arabic]
Albᾱnῑ, M. N. (1995). Da'f al-Jmi' al-Saghr wa Zydatih. nd: Al-Maktab al-Islami. [In Arabic]
Albᾱnῑ, M. N. (1998). Sahh Sunan al-Tirmidh. Riyadh: Maktabat al-Ma'ᾱrif. [In Arabic]
Albᾱnῑ, M. N. (1999). Al-Tasfyat wal-Tarbya wa Hjat al-Muslimn ilayh. Jordan: Al-Maktabat al-Islᾱmῑya. [In Arabic]
Albᾱnῑ, M. N. (2000). Sahh al-Targhb wal-Tarhb. Riyadh: Maktabat al-Ma'ᾱrif. [In Arabic]
Albᾱnῑ, M. N. (2001). Silsilat al-Ahdth al-Da'fa wal-Mawdou'a wa 'Atharuh al-Sayi' fi al-'Umma. Riyadh: Maktabat al-Mi'ᾱr. [In Arabic]
Albᾱnῑ, M. N. (2002). Sahh Abi Dwoud. Kuwait: Gharᾱs Publishing and Distribution Foundation. [In Arabic]
Albᾱnῑ, M. N. (nd [A]). Tamm al-Minna fil-Ta'lq 'al Fiqh al-Sunna. np: Dar al-Rᾱyah. [In Arabic]
Albᾱnῑ, M. N. (nd [B]). Sifat Salt al-Nab (PBUH) min al-Takbr 'ila al-Taslm Ka'annaka Kam Tarh. Riyadh: Maktabat al-Ma'ᾱrif. [In Arabic]
Aqῑlῑ, A. J. (1984). Al-Du'af' al-Kabr. Beirut: Dar al-Maktabat al-'Ilmῑya. [In Arabic]
'Aswad, M. (2007). Al-'Ittijht al-Mu'sirh f Dirsat al-Sunnat al-Nabawyya f Misr wa bild al-Shm. Damascus: Dar al-Kalᾱm al-Tayyib. [In Arabic]
'Attᾱr, N. (1981). Manhaj al-Naqd f 'Uloum al-Hadith. Damascus-Syria: Dar al-Fikr. [In Arabic]
'Awdah, A. M. (2004). 500 Ahdth mimm Turji' Minh Al-Allamah al-Muhaddith al-Albn f Kitbih. Jordan: Dar al-Nafᾱ'is. [In Arabic]
A'zamῑ, M. (1999). Mu'jam Mustalaht al-Hadth wa Lat'if al-'Asnd. Egypt: 'Adwᾱ al-Salaf. [In Arabic]
Bayhaqῑ, A. (2004). Al-Sunan Al-Kubr. Beirut-Lebanon: Dar Al-Kutub al-'Ilmῑya. [In Arabic]
Bukhᾱrῑ Ju'fῑ, M. (1976). Al-Du'af' al-Saghr. Aleppo: Dar al-Wa'y. [In Arabic]
Bulqainῑ al-Misrῑ al-Shᾱfi'ῑ, S. 'Umar ibn Rasln ibn Nasr ibn Slih al-Kan'n. (nd). Muqaddamat Ibn al-Salᾱh wa Mahᾱsin al-Istilᾱh, The author of "Al'uloum al-Hadith": Uthman ibn al-Salah Abd al-Rahmān ibn Musa ibn Abi al-Nasr al-Shafi'i. [Research: D. 'A'isha Abd al-Rahmān (ibnt al-Shᾱtῑ).] np: Dar al-Ma'ᾱrif. [In Arabic]
Dhahabῑ, Sh. (1962). Mzn al-'I'tidl f Naqd al-Rijl. Beirut-Lebanon: Dar al-Ma'rafa. [In Arabic]
Ghamᾱrῑ al-Hassani, A. (1992). 'Irghm Mubtadi' al-Ghab bi Jawz al-Tawassul bi al-Nab. Amman-Jordan: Dar al-Imam al-Nawawῑ. [In Arabic]
Ghasemi, Mohammad Jamaluddin. (1979). Al-Mash 'ala Al-Jawrabain. Research: Al-Muhaddith Nasser al-Din al-Albᾱnῑ. Beirut: Al-Maktabat al-Islami. [In Arabic]
Hῑtῑ, M. (2000). 'Athar 'Ilal al-Hadith f 'Ikhtilf al-Fuqah'. Oman: Dar 'Ammᾱr. [In Arabic]
Ibn 'Abd al-Birr al-Nimirῑ al-Qurtubῑ, A. 'U. (2000). Al-'Istidhkr al-Jmi' li Madhhib al-Fuqah' al-Mu'sir. Beirut: Dar al-Kutub al-'Ilmῑya. [In Arabic]
Ibn al-Jawzῑ Abul Faraj, A. (1985). Al-Du'af' wal-Matroukn. Beirut: Dar al-Kutub al-'Ilmῑya. [In Arabic]
Ibn al-Jawzῑ Abul Faraj, A. (1996). Al-Tahqq f Ahdth al-Khilf. Beirut: Dar al-Kutub al-'Ilmῑya. [In Arabic]
Ibn Hajar Asqalᾱnῑ, A. (1983). Al-Nukat 'al Kitb Ibn al-Salh. Al-Madinah Al-Munawarah, Saudi Arabia: Deanship of Scientific Research at the Islamic University. [In Arabic]
Ibn Hajar Asqalᾱnῑ, A. (1985). Taqrb Al-Tahdhb. Syria: Dar al-Rashid. [In Arabic]
Ibn Hajar Asqalᾱnῑ, A. (1996). Ithf al-Mahrah bil-Faw'id al-Mubtakirah min 'Atrf al-Hasharah. Al-Madinah: Center for the service of Sunnah and Prophetic Sirah. [In Arabic]
Ibn Hajar Asqalᾱnῑ, A. (2000). Al-Talkhs al-Habr f Takhrj Ahdth al-Rfi' al-Kabr. Beirut: Dar al-Kutub al-'Ilmῑya. [In Arabic]
Ibn Mᾱjah, M. (n.d). Sunan Ibn Mjah. Research and commentary: Mohammad Fu'ᾱd Abdul Bᾱqῑ. Al-Ahadith Madhῑlah bi Ahkᾱm al-Albᾱnῑ Alayhᾱ. Beirut: Dar al-Fikr. [In Arabic]
Iraqi, A. (1969). Al-Taq'd wal-'dh, Sharh Muqaddamah Ibn al-Salah. Al-Madinah Al-Munawarah: Muhammad Abd al-Mohsen al-Kutubῑ, the owner of Al-Salafi School. [In Arabic]
Iraqi, A. (2003). Sharh al-Tabsirah wal-Tadhkarah=al-Iraqi Alfyyah. Research: Abdul Latif Al-Hamim and Maher Yassin Fahal. Beirut - Lebanon: Dar al-Kutub al-'Ilmῑya. [In Arabic]
'Izarῑ, A. (2005). Juhoud al-Shaykh al-Albn fil-Hadith Riwyatan wa Diryatan. Riyadh: Al-Rashad School. [In Arabic]
Jadῑ', A. (2004). Tahrr 'Uloum al-Hadth. Beirut-Lebanon: Al-Rayᾱn Foundation. [In Arabic]
Jarᾱhῑ, I. (1931). Kashf Al-Khif' wa Mazl Al-Al-Bs. Beirut: Dar 'Ihyᾱ' al-Turᾱth al-Arabῑ. [In Arabic]
Jῑlᾱnῑ, M. (2002). Al-Durar f Mas'il al-Mustalah wal-'Athar Mas'il Abi al-Hassan al-Misr al-Ma'rab lil-Muhaddith Nassir al-Dn Albn. Saudi Arabia: Dar al-Kharᾱz. [In Arabic]
Khadῑr, A. (nd). Sharh 'Ikhtisr 'Uloum al-Hadth. np. [In Arabic]
Khatῑb Tabrῑzῑ, M. (1965). Mishkt al-Masbh. Research: Albᾱnῑ, Mohammad Naser al-Dῑn. Beirut: al-Maktabat al-Islami. [In Arabic]
Mubarakfouri, A. H. (1984). Mir't al-Mafth Sharh Mishkt al-Masbh. Benares, India: Department of Scientific Research, Da'wah, and Iftᾱ' - Al-Salafi University. [In Arabic]
Nasᾱ'ῑ, A. A. (1985). Al-Du'af' wal-Matroukn. Beirut: Al-Kutub al-Thaqᾱfῑyya Foundation. [In Arabic]
Neishaburi, A. A. (1991). Al-Mustadrak 'Ala Sahhain. Beirut: Dar al-Kutub al-'Ilmῑya. [In Arabic]
Qᾱdirῑ, M. (2004). 'Izlat al-Dahsh wal-Walat 'an al-Mutahayyar f Hadith M' Zamzam lim Sharaba lahou. Research and Takhrῑj: Mohammad Nasseruddin Al-Albᾱnῑ, Zuhair Al-Shᾱwῑsh. Beirut: al-Maktabat al-Islami. [In Arabic]
Rahῑlῑ, A. (nd). Imam Abul Hassan al-Drqutn wa thruh al-'Ilmya. np: Dar al-Andalus al-Khadrᾱ'. [In Arabic]
Rᾱdῑ, A. (1952). Kitb al-Jarh wal-Ta'dl. Beirut-Lebanon: Dar al-Kutub al-'Ilmῑya. [In Arabic]
Sakhᾱwῑ, Sh. (1985). Al-Maqsid al-Hasana f Bayn Kathr min al-Ahdth al-Mushtahara 'alal-Alsinah. Beirut: Dar al-Kitᾱb al-'Arabῑ. [In Arabic]
Shaibᾱnῑ, M. I. (1987). Hayt al-Albn wa thruhou wa Than' al-'Ulam' alayh. np: School of al-Sidᾱwῑ. [In Arabic]
Shakir, A. M. (1997). Al-B'ith al-Hathth. Commentary: Nasser al-Din al-Albᾱnῑ. Riyadh: Maktabat al-Ma'ᾱrif. [In Arabic]
Shatabῑ, I. (1992). Al-'I'tism. Saudi Arabia: Dar Ibn 'Affᾱn. [In Arabic]
Sheikh, A. H. (2004). Tarji' Allama al-Albn f m nass 'alayh-e Tashan wa Tad'fan. Riyadh: Maktabat al-Ma'ᾱrif. [In Arabic]
Shᾱfi'ῑ, A. A. (1938). Al-Rislah. Egypt: Al-Halabῑ School. [In Arabic]
Sindῑ Nuruddin, M. (nd). Hshyyah al-Sind 'ala Sunan Ibn Mjah = Kifyat al-Hja f Sharh Sunan Ibn Mjah. Beirut: Dar al-Jail. [In Arabic]
Siqᾱf, H. (2008). Tanqudt al-Albn al-Wdiht. np: Al-Maktabat Al-Takhassusῑya li-Radd-i 'ala al-Wahᾱbῑyyah. [In Arabic]
Some of the Students of Sheikh Abdullah al-Harawῑ. (2008). Tabyn Dillt al-Albn Sheikh al-Wahbyat al-Mutahaddith. Beirut-Lebanon: Dar al-Mashᾱrῑ'. [In Arabic]
Suyoutῑ, A. (2004). Qout al-Mughtadh 'al Jmi' al-Timidh. 'I'dᾱd al-Talib: Nasser ibn Muhammad ibn Hamed al-Gharῑbῑ, Makkah al-Mukarramah: Umm al-Qura University. [In Arabic]
Suyoutῑ, A. (nd). Tadrb al-Rw f Sharh Taqrb al-Nawaw. Riyadh: Al-Riyadh Al-Hadith School. [In Arabic]
Tirmidhῑ, A. 'I. (1975). Sunan Al-Tirmidh. Egypt: Mostafa Al-Babi Al-Halabi Publishing House Company. [In Arabic]
Yamᾱnῑ, 'A. (2006). Al-Tankl bimᾱ fῑ Ta'nῑb al-Kawtharῑ min al-'Abᾱtῑl. Takhrῑj: Mohammad Nasseruddin Al-Albᾱnῑ, Zuhair Al-Shᾱwῑsh, Abdul Razzaq Hamzah. Beirut: Al-Maktabat al-Islami. [In Arabic]