بررسی سندی و متنی روایت «کَانَ جِبْرِیلُ ینْزِلُ عَلَى النَّبِی بِالسُّنَّةِ»

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار گروه علوم قرآن و حدیث، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران

2 دانشیار گروه علوم قرآن و حدیث، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران (نویسنده مسئول)

3 دانشیار گروه علوم قرآن و حدیث، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران

چکیده

برخی سخنان رسول اکرم2 را اجتهاد آن حضرت می‌دانند و برخی سخنان ایشان را وحی می‌دانند. یکی از دلایل روایی مورد استناد گروه دوم روایت «کَانَ جِبْرِیلُ ینْزِلُ عَلَى النَّبِی2 بِالسُّنَّةِ، کَمَا ینْزِلُ عَلَیهِ بِالْقُرْآنِ» است. این پژوهش به روش توصیفی‌تحلیلی و براساس منابع کتابخانه‌ای صورت پذیرفته و به بررسی سندی و دلالی این روایت پرداخته است. هدف از این پژوهش تبیین دلایل قرآنی و روایی وحیانی بودن سنت نبوی در خلال بررسی روایت مذکور است؛ اما با قراین درون‌متنی تقویت می‌شود که روایت سخن تابعی بوده و کلام رسول اکرم2 نیست. نتایج پژوهش عبارت است از اینکه سخنان رسول اکرم2 اجتهاد شخصی ایشان نبوده و همان‌گونه که قرآن کریم از جنس کلام وحیانی است، جزئیات و تفاصیل شریعت در قالب سنت و سیرۀ آن حضرت نیز به‌صورت وحی به ایشان داده شده است. این دریافت‌های وحیانی با تعابیری همچون «وحی لیس بقرآن»، «وحی السنه»، «وحی غیر قرآنی»، «وحی غیرمتلوّ» در آثار فریقین از آن یاد شده است، ولی تعبیر «وحی بیانی» گویاتر است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Isnad and textual analysis of the tradition of "kāna jibrāīl yanzilu 'alā al-Nabī (PBUH) bi al-sunnah"

نویسندگان [English]

  • Mahdi Hayati 1
  • Mohammad hasan Rostami 2
  • Abbas Esmaeelizadeh 3
1 Assistant Professor Shahid Chamran University of Ahvaz, Ahvaz, Iran
2 Associate Professor Ferdowsi university of Mashhad, Mashhad, Iran. (Corresponding Author)
3 Associate Professor Ferdowsi university of Mashhad, Mashhad, Iran
چکیده [English]

Introduction
The tradition “Jibreel used to send down to the Messenger of Allah (PBUH) the Sunnah as He sends down to him the Quran, and He taught him it as the Quran taught him” (kāna jibrāīl yanzilu 'alā al-Nabī (PBUH) bi al-sunnah kamā yanzilu 'alauhi bi al-qurān wa yu'allimuhū īyyāhā kamā yu'allimuhū al-qurān) is one of the traditional reasons for considering the Sunnah of the Holy Prophet (PBUH) as a revelation. Many scholars of the quranic sciences and the sciences of Ḥadith, based on this tradition, consider the origin and source of the Prophetic Sunnah to be revelation. This tradition is authentic among the Sunnis and has been narrated in some of their ḥadith collections. The necessity of bringing up this discussion is because the Holy Quran has presented the generalities and principles of the revealed religion of Islam, but has not addressed the details of the Shari'a, such as ethics and rulings. However, the Holy Prophet (PBUH) himself has interpreted and explained them in a detailed, practical, clear, and accurate manner, and in the form of the Sunnah. This question is raised among Islamic scholars as to whether only the Quran was revealed to the Prophet (PBUH), or whether other things besides the Quran were also revealed to the Prophet (PBUH) by God?
 
Materials and Methods
Some consider the words of the Holy Prophet (PBUH) to be his ijtihad, while others consider his words to be revelation. One of the traditional reasons cited by the second group of traditions is the tradition “Jibreel used to send down to the Prophet (PBUH) the Sunnah, just as it is sent down to him in the Quran.” This research was conducted using a descriptive-analytical method and based on library sources, and examined the chain of transmission and evidence of this tradition. The aim of this research is to explain the quranic reasons and the tradition of revelation of the Prophetic tradition through the study of the aforementioned tradition; however, it is reinforced by evidence within the text that the tradition is a subordinate speech and not the words of the Holy Prophet (PBUH).
 
Results and Finings
The tradition was narrated from Hassan ibn 'Atiyyah Tābi'ī, so although it is a Mursalāt tradition and is considered authentic by Sunnis, there are some errors in the text of this tradition that have been overlooked; that it seems that this tradition is not from the words of the Holy Prophet (PBUH), because if the transmitter were the Holy Prophet (PBUH), he would have recited the text of the tradition in the singular form of the addressee, and it would have been like this (kāna jibrāīl yanzilu 'alayya bi al-sunnah kamā yanzilu 'alayya bi al-qurān). This reinforces the view that this tradition is the saying of Tābi'ī Tābi'ī and according to Shia beliefs, the ijtihads and opinions of the Tābi'īs do not have authority due to their lack of infallibility; therefore, in this article, it is referred to as a tradition, not a ḥadith. What a commentator deduces from the apparent meaning of the verses of the Quran - with the help of the correct method - is the interpretation of the Quran; However, the "explanation of the verses of the Quran" is not something that can be understood by the interpreter from the appearance of the words of the Quran, but rather the explanation of the verses of the Quran is a type of revelation, and as a result, the explanation of the verses of the Quran is different from the interpretation of the verses.
According to what has come down to us from the early Shiite scholars, namely Sheikh Șadūq and Sheikh Mufid, and contemporary Shiite thinkers, such as Allama Askari, this point is made clear from the hidden corners of the history of the Quran that in addition to the verses of the Holy Quran that were revealed to the Holy Prophet (PBUH) and are called Quranic revelation, which is actually the same content as the 114 Surahs of the Holy Quran in the current and before us Muṣḥaf; the explanation, interpretation and explanation of the quranic verses were also revealed to the Holy Prophet (PBUH), which is referred to as "waḥyu allzī laysa bi al-Qurān" in the Bayani of Sheikh Șadūq and "wahi bayānī" in the works of Allama Askari.
It became clear that the generalities of Islamic law are based on revelation and are manifested in the verses of the Quran, and the details and details of the law are also based on revelation and are manifested in the sunnah of the Holy Prophet (PBUH). In a sense, the same "revelation that is not in the Quran" in the Book of Beliefs of Sheikh Șadūq, or in other words, "Revelation in the Sunnah" in the words of Rashid al-Din Maybadi, or "Revelation of the Quran in the words of Allama Askari, which is mentioned in their works.
Conclusion
The results of the research are that the words of the Holy Prophet (PBUH) were not his personal ijtihad. It was also clear from the evidence in the text that the fact that the mentioned tradition is a subordinate speech is further strengthened. However, this important point is obtained from the angles of history and the verses of the Quran that, in addition to the revelation of divine verses to the Holy Prophet (PBUH), which is known as quranic revelation and is what is in the 114 Surahs of the Quran in the current Mushaf before us; the explanation and interpretation of quranic verses were also revealed to the Prophet (PBUH), which is seen as "revelation not in the Quran" in the words of Sheikh Șadūq and with the term "declarative revelation" in the words of Allama Askari. The tradition "Gabriel came down to the Messenger of God (PBUH) in the Sunnah, he came down to him in the Qur'an, and he taught him how much he taught the Qur'an" refers to the same revelation and according to what was narrated from Sheikh Mufid, he considers the additions of the Hazrat's Muṣḥaf, which are mentioned in the ḥadiths, to be of the nature of revelation; That is, the declarative revelation.


کلیدواژه‌ها [English]

  • Sunnah
  • Bayānī revelation
  • Qur' anic revelation
  • Muṣḥaf of Imam Ali (as)
قرآن کریم.
آلوسی، محمود بن عبدالله. (1415ق). روح المعانی فی تفسیر القرآن العظیم. بیروت: دارالکتب العلمیه، منشورات محمد علی بیضون.
ابن‌بابویه قمی، محمد بن علی. (1371ش). الاعتقادات الامامیه. تحقیق: سید محمدعلی حسنی. چ2. بیروت: دارالمفید.
ابن‌بطه، عبیدالله بن محمد بن محمد. (1415ق). الانابة الکبری. چ2. ریاض: دار الرایة للنشر و التوزیع.
ابن‌حنبل، احمد. (1412ق). مسند احمد بن حنبل. بیروت: دار احیاء التراث العربی.
ابن‌شهرآشوب مازندرانی، ابوجعفر محمد بن علی. (1379 ش). مناقب آل ابی‌طالبt. قم: انتشارات علامه.
ابن‌شهرآشوب مازندرانی، ابوجعفر محمد بن علی. (1369 ش). متشابه القرآن و مختلفه. قم: بیدار.
ابن‌عاشور، محمد طاهر. (1420ق). تفسیر التحریر و التنویر. بیروت: مؤسسة التاریخ العربی.
ابن‌ماجه، محمد بن یزید. (1403ق). سنن ابن‌ماجه. بیروت: دار الکتب العلمیه.
ابوالفتوح رازی، حسین بن علی. (1408ق). روض الجنان و روح الجنان فی تفسیر القرآن. مشهد مقدس: بنیاد پژوهشهای آستان قدس رضوی.
ایوب، حسن. (1412ق). الحدیث فی علوم القرآن و الحدیث. اسکندریه: دارالسلام.
بغوی، حسین بن مسعود. (1420ق). معالم التنزیل. بیروت: دار احیاء التراث العربی.
بهائی، محمد بن حسین. (1383 ش). زبده الاصول. قم: شریعت.
ترمذی، محمد بن عیسی. (1403ق). سنن الترمذی. بیروت: دارالفکر.
تمسکی بیدگلی، علی و موسوی، سید محسن. (1396). گسترۀ وحی محمدی در آیات سورۀ نجم از نگاه مفسران. پژوهش‌های تفسیر تطبیقی، شمارۀ 1، 201-225.
جصاص الحنفی، احمد بن علی ابوبکر الرازی. (1414ق). الفصول فی الاصول. چ2. کویت: وزارت الاوقاف الکویتیه.
جوادی آملی، عبدالله. (1384 ش). نزاهت قرآن از تحریف. تحقیق: علی نصیری. چ2. قم: مرکز نشر اسرا.
جوادی آملی، عبدالله. (1388 ش). تفسیر موضوعی قرآن کریم (سیرۀ رسول اکرم2). قم: مرکز نشر اسرا.  
جوادی آملی، عبدالله. (1384 ش). تفسیر تسنیم.ج5. قم: مرکز نشر اسرا.
حسینی کارنامی، سید حسین. (1395). تحلیلی بر گسترۀ وحی با تأکید بر آیات 3 و 4 سورۀ نجم. فصلنامۀ الهیات قرآنی، شمارۀ 6، 31-49.
دارمی، عبدالله بن عبدالرحمن. (1421ق). مسند الدارمی. محقق:حسین سلیم دارانی. ریاض: دارالمغنی.
دروزه، محمد عزت. (1383 ش). التفسیر الحدیث. قاهره: دار احیاء الکتب العربی.
ذهبی، شمس الدین محمد بن احمد. (1382 ش). میزان الاعتدال فی نقد الرجال. بیروت: دارالمعرفة للطباعة و النشر.
راوندی، قطب الدین سعید بن عبدالله. (1405ق). فقه القرآن فی شرح آیات الاحکام. قم: کتابخانۀ آیت‌الله مرعشی نجفی.
زمخشری، محمود بن عمر. (1407ق). الکشاف عن غوامض التنزیل و عیون الاقاویل فی وجوه التأویل. چ3. بیروت: دارالکتاب.
زغلول، محمد حمد. (1425ق). التفسیر بالرأی. چ2. دمشق: مکتبه فارابی.
سجستانی، ابوداود سلیمان بن اشعث. (1408ق). المراسیل. بیروت: مؤسسة الرساله.
سجستانی، ابوداود سلیمان بن اشعث. (1410ق). سنن ابی داود. بیروت: دارالفکر للطباعة و النشر و التوزیع.
سعدی، عبدالرحمن. (1408ق). تیسیر الکریم الرحمن فی تفسیر کلام المنان. چ2. بیروت: مکتبة النهضة العربیه.
سیوطی، عبدالرحمن بن ابی‌بکر. (1421ق). الاتقان فی علوم القرآن. بیروت: دارالکتب العربی.
سیوطی، عبدالرحمن بن ابی‌بکر. (1404ق). الدر المنثور فی التفسیر بالمأثور. بیروت: دارالکتب العلمیه، منشورات محمد علی بیضون.
سمین، احمد بن یوسف. (1414ق). الدر المصون فی علوم الکتاب المکنون. بیروت: دارالکتب العلمیه، منشورات محمد علی بیضون.
شاکر، محمد کاظم. (1393ش). مبانی و روش‌های تفسیری. چ3. قم: مرکز بین‌المللی ترجمه و نشر المصطفی.
شریفی، محمد و هدایتی فاطمه. (1396). تأملی بر رابطۀ بین وحی قرآنی، وحی بیانی، حدیث قدسی و حدیث نبوی. مجلۀ حدیث و اندیشه، شمارۀ 24، 41-64.
صالحی دمشقی، محمد بن یوسف. (بی‌تا). سبل الهدی و الرشاد فی سیرة خیر العباد. بیروت: دارالکتب العلمیه.
طباطبایی، محمدحسین. (1390 ش). المیزان فی تفسیر القرآن. چ2. بیروت: مؤسسة الاعلمی للمطبوعات.
طباطبایی، محمدحسین. (1388ش). قرآن در اسلام. چ3. قم: بوستان کتاب.
طبرانی، سلیمان بن احمد. (2008 م). التفسیر الکبیر: تفسیر القرآن العظیم. اربد: دارالکتب الثقافی.
طبرانی، سلیمان بن احمد. (1415ق). المعجم الکبیر. بیروت: دارالکتب العلمیه.
طبرسی، فضل بن حسن. (1372 ش). مجمع البیان فی تفسیر القرآن. چ2. تهران: ناصرخسرو.
طوسی، محمد بن حسن. (بی‌تا). التبیان فی تفسیر القرآن. بیروت: دار احیاء العربی.
عابدی، احمد. (1387). وحی قرآنی و وحی بیانی. فصلنامۀ اندیشۀ نوین دینی، شمارۀ 13، 49-62.
عسقلانی، علی بن احمد بن حجر. (بی تا). فتح الباری فی شرح صحیح البخاری، عربستان: المکتبه السلفیه.
عسکری، سید مرتضی. (1415ق). القرآن الکریم و روایات المدرستین. بیروت: شرکة التوحید للنشر.
العکبری البغدادی. (1414ق). تصحیح الاعتقادات الامامیه. تحقیق: حسین درگاهی. چ2. بیروت: دارالمفید.
العکبری البغدادی. (1413ق). اوائل المقالات. قم: انتشارات کنگرۀ جهانی شیخ مفید.
غزالی، ابوحامد محمد بن محمد. (بی‌تا). المستصفی من علم الاصول. بیروت: دارالارقم بن ابی الارقم.
فیض کاشانی، محمد بن شاه مرتضی. (1415ق). تفسیر الصافی. چ2. تهران: مکتبه الصدر.
قاری، نورالدین ملا علی بن محمد. (1422ق). مرقاة المفاتیح شرح مشکاة المصابیح. بیروت: دارالفکر.
قاسمی، جمال الدین. (1418ق). محاسن التأویل. بیروت: دارالکتب العلمیه، منشورات محمد علی بیضون.
قرضاوی، یوسف. (1382ش). قرآن منشور زندگی. ترجمۀ عبدالعزیز سلیمی. تهران: نشر احسان.
قمی، علی بن ابراهیم. (1363ش). تفسیر القمی. چ3. قم: دار الکتاب.
قنبری، محمد. (1387ش). شناخت‌نامۀ کلینی و الکافی. قم: دارالحدیث.
اللالکائی، ابوالقاسم هبة الله بن الحسن. (1423ق). شرح اصول اعتقاد اهل السنة و الجماعه. سعودیه: دار طیبه.
مبارکفوری، محمد بن عبدالرحمن. (1410ق). تحفة الاحوذی. بیروت: دارالکتب العلمیه.
مجلسی، محمدباقر. (1404ق). بحار الانوار الجامعة لدرر اخبار الائمة الاطهار. بیروت: دار احیاء التراث العربی.
مروزی، ابوعبدالله محمد بن نصر بن الحجاج. (1408ق). السنه. بیروت: مؤسسة الکتب الثقافیه.
معارف، مجید. (1383ش). جوامع حدیثی اهل‌سنت. تهران: انتشارات سمت.
میبدی، احمد بن محمد. (1371ش). کشف الاسرار و عدة الابرار. چ5. تهران: امیرکبیر.
 
References
The Holy Quran.
Alusi, M. (1955). The Spirit of Interpretations in the Interpretation of the Great Quran. Beirut: Dar al-Kutb al-Ilmiyah, Publications of Muḥammad Ali Baydoon. [In Arabic]
Abu al-Futūh Rāzī, H. (1988). Rawd al-Jinān wa Ruh al-Jinān fi tafsīr al-Qur’an. Mashhad al-Muqaddas: Astan Quds Razavi Research Foundation.. [In Persian]
Abedi, A. (2008). Quranic revelation and rhetorical revelation. Quarterly of modern religious thought, No. 13, 49-62. [In Persian]
Asqalani, A. (n.d.b). Fath al-Bari fi Sharh aḥīḥ al-Bukhārī. Arabia: Al-Muktabah al-Salafiyah. [In Arabic]
Askari, S. (1995). The Holy Quran and the Ḥadiths of the Schools. Beirut: Al-Tawhid Publishing Company. [In Arabic]
Al-Akbari al-Baghdadi. (1994). Tashtih al-Iqidat al-Imamiyah. Researched by: Hussein Dargahi. Vol. 2. Beirut: Dar al-Mufid. [In Arabic]
Al-Akbari al-Baghdadi. (1993). The First Articles. Qom: Sheikh Mufid World Congress Publications.[In Arabic]
Al-Lalkai, A. (2002). Explanation of the Principles of the Faith of the Sunnis and the Community. Saudi Arabia: Dar Tayyiba. [In Arabic]
Ayyub, H. (1992). Al-Ḥadith fi ‘Ulum al-Qur’an wa al-Ḥadith. Alexandria: Dar al-Salam. [In Arabic]
Baghwā, H. (2000). Ma’alem al-Tanzil. Beirut: Dar Ihya’a al-Turahat al-Arabi. [In Arabic]
Baghwā, H. (2000). Ma’alem al-Tanzil. Beirut: Dar Ihya’a al-Turahat al-Arabi. [In Arabic]
Baha’i, M. (2004). Zubdah al-Usul. Qom: Sharia.[In Arabic]
Darimi, A. (2001). Musnad al-Darimi. Researcher: Hussein Salim Darani, Riyadh: Dar al-Mughni. [In Arabic]
Daruzeh, M. (2004). Al-Tafsir Al-Ḥadith. Cairo: Dar Ihyaa Al-Kuttab Al-Arabi. [In Arabic]
Dhahabi, S. (2003). Mizan al-I’dil fi Naqd al-Rijāl. Beirut: Dar al-Marfa for Printing and Publishing. [In Arabic]
Fayz Kashani, M. (1995). Tafsir al-Safi. Vol. 2. Tehran: Maktaba al-Sadr. [In Arabic]
Ghazali, A. (n.d.b). Al-Mustasfi min ‘Ilm al-Usul. Beirut: Dar al-Arqam ibn Abi al-Arqam, Bita.[In Arabic]
Hosseini Karnami, S. (2016). An Analysis of the Scope of Revelation with Emphasis on Verses 3 and 4 of Surah An-Najm. Quarterly Quranic Theology, Issue 6, 31-49. [In Persian]
Ibn Babuyyah Qummi, M. (1992). The Imami Beliefs. Researched by Sayyid Muḥammad Ali Hassani. Vol. 2. Beirut: Dar al-Mufid. [In Arabic]
Ibn Battah, U. (1995). The Great Anaba. Vol. 2. Riyadh: Dar al-Rayya for Publication and Distribution. [In Arabic]
Ibn Hanbal, A. (1992). Musnad of Amad ibn Hanbal. Beirut: Dar al-Ihya’ al-Turaht al-Arab. [In Arabic]
Ibn Shahr-Ashhub Mazandarani, A. (2000). Manaqib of the Family of Abu Talib (AS). Qom: Allama Publications. [In Arabic]
Ibn Shahr-e-Ashūb Mazandarani, A. (1990). Mutashāb al-Qur’an wa fīh. Qom: Bidar. [In Arabic]
Ibn Ashur, M. (2000). Tafsir al-Tahrir wa al-Tanvir. Beirut: Al-Tarikh al-Arabī. [In Arabic]
Ibn Majah, M. (1983). Sunan Ibn Majah. Beirut: Dar al-Kutb al-Ilmiyah. [In Arabic]
Jassas al-Hanafi, A. (1994). Al-Fusul fi al-Usul. Vol. 2, . Kuwait: Kuwaiti Ministry of Awqaf. [In Arabic]
Jawadi Amoli, A. (2005). The Purity of the Quran from Distortion. Research: Ali Nasiri. Vol. 2. Qom: Asra Publishing Center. [In Persian]
Javadi Amoli, A. (2009). Thematic Commentary on the Holy Quran (Sira Rasool Akram). Qom: Asra Publishing Center. [In Persian]
Javadi Amoli, A. (2005). Tasnim Commentary. 5th edition. Qom: Asra Publishing Center. [In Persian]
Mubarakfouri, M. (1990). Tuhfat al-Ahudhi. Beirut: Dar al-Kutb al-Ilmiyah. [In Arabic]
Majlisi, M. (1984). Bihar al-Anwar al-Jami’ah for the News of the Pure Imams. Beirut: Dar Ihya al-Turat al-Araby. [In Arabic]
Marozi, A. (1988). Sunnah. Beirut: Al-Kutb al-Thaqafiyah Institute. [In Arabic]
Maarif, M. (2004). Sunni Ḥadith Collections. Tehran: Samat Publications. [In Persian]
Meybodi, A. (1992). Kashf Al-Asrar and Adda Al-Ibrar. 5th edition, Tehran: Amir Kabir. [In Persian]
Qari, N. (2001). Marqa’ah al-Mafatih Sharh Mishkah al-Masabih. Beirut: Dar al-Fikr. [In Arabic]
Qasimi, J. (1998). Mahasin at-Ta’wil. Beirut: Dar al-Kutb al-Ilmiyah, Publications of Muḥammad Ali Baydoon. [In Arabic]
Qaradawi, Y. (2003). Quran Manshrut al-Zindi. Translated by Abdul Aziz Salimi, Tehran: Ehsan Publishing House. [In Arabic]
Qummi, A. (1984). Tafsir al-Qummi. 3rd edition. Qom: Dar al-Kutb. [In Arabic]
Qanbari, M. (2008). An Introduction to the Letter of Kulayni and Al-Kāfī. Qom: Dar Al-Ḥadith. [In Persian]
Rawandi, Q. (1985). Jurisprudence of the Qur’an in the Explanation of the Verses of the Decrees. Qom: Ayatollah Mar’ashi Najafi Library. [In Arabic]
Sijistani, A. (1988). Al-Marasil. Beirut: Al-R'īsālah Institute. [In Arabic]
Sijistani, A. (1990). Sunan Abi Dawud. Beirut: Dar al-Fikr for Printing, Publishing and Distribution.[In Arabic]
Sa'di, A. (1988). Taysir al-Karim al-Rahman fi tafsir kalam al-Manan. Ch. 2 Beirut: Maktaba al-Nahda al-Arabiya. [In Arabic]
Suyuti, A. (2001). Al-Itqan fi 'Ulum al-Quran. Beirut: Dar al-Kutb al-Arabi. [In Arabic]
Suyuti, A. (1984 AH). Al-Durr al-Manthur fi tafsir bal-Ma'thur. Beirut: Dar al-Kutb al-Ilmiya, Manshurat Muḥammad Ali Baydoon. [In Arabic]
Samin, A. (1994). Al-Dur al-Masun in the sciences of the hidden book. Beirut: Dar al-Kutb al-Ilmiyah, Muḥammad Ali Baydoon Publications. [In Arabic]
Shakir, M. (2014). Principles and methods of interpretation, 3rd edition. Qom: Al-Mustafa International Translation and Publishing Center. [In Persian]
Sharifi, M. (2017). A reflection on the relationship between Quranic revelation, Bayani revelation, Ḥadith Qudsi and Prophetic ḥadith. Ḥadith and Thought Magazine, No. 24, 41-64. [In Persian]
Salehi Damashki, M. (n.d.b). Sabl al-Huda wa al-Rashad in the biography of the best of servants. Beirut: Dar al-Kutb al-Ilmiyah.[In Arabic]
Tabatabaei, M. (2011). Al-Mizan in the interpretation of the Quran. Vol. 2. Beirut: Al-Alamy Publishing House.[In Arabic]
Tabatabaei, M. (2009). The Quran in Islam, 3rd edition. Qom: Bustan Kitab. [In Persian]
Tabarani, S. (2008). Al-Tafsir al-Kabir: Tafsir al-Quran al-Azim. Irbid: Dar al-Kutb al-Thaqafi.[In Arabic]
Tabarani, S. (1995). Al-Mu’jam al-Kabir. Beirut: Dar al-Kutb al-Ilmiyah.[In Arabic]
Tabarsi, F. (1993). Majma’ al-Bayan fi tafsir al-Quran. Vol. 2. Tehran: Nasser Khosrow. [In Arabic]
Ţūsī, M. (n.d.b). Al-Tab’yan fi tafsir al-Quran. Beirut: Dar al-Ihya’ al-Arabi, Beta. [In Arabic]
Tirmidhi, M. (1983). Sunan al-Tarmidhi. Beirut: Dar al-Fikr. [In Arabic]
Tamsaki Bidgoli, A. and Mousavi, S. (2017). The scope of Muḥammad’s revelation in the verses of Surah Najm from the perspective of commentators. Comparative Interpretation Studies, No. 1, 201-225. [In Persian]
Zamakhshari, M. (1987). Al-Kashf an Ghwamad al-Tanzil wa ‘Ayyun al-Aqawil fi Johjud al-Ta’wil, 3rd edition. Beirut: Dar al-Kuttab. [In Arabic]
Zaghloul, M. (2004). Al-Tafsir al-Ra’i. Vol. 2. Damascus: Maktaba al-Farabi. [In Arabic]