تحلیل انتقادی مبانی محدث نوری در اعتبارسنجی منابع حدیثی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار گروه آموزشی الهیات و معارف اسلامی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران،

2 استاد تمام گروه علوم قرآن و حدیث، دانشگاه تهران، تهران، ایران

چکیده

محدث نوری در خاتمۀ کتاب مستدرک الوسائل به طرح مباحثی نظیر علل اعتبار برخی کتب حدیثی، بررسی مشیخۀ  الفقیه و  التهذیبین میپردازد که میتوان از میان آن، به مبانی وی در اعتبارسنجی روایات پی برد. با در نظر گرفتن مجموع مباحث مطروحه در این زمینه، مبانی ایشان در سه حوزۀ مبانی منبعی، سندی و متنی قابل تقسیم است. برای مثال، اعتقاد به اعتبار کتب حدیثی به دلایلی نظیر مقبولیت آن نزد علما، وجود روایات آن در اصول معتمد، منزلت بالای مؤلف، شهرت کتاب، معلوم‌الانتساب بودن کتاب، اطمینان از اصالت نسخه ازجمله مبانی منبعی وی به شمار می‌رود. این پژوهش به روش تحلیلی استنتاجی انجام شد. یافته‌های پژوهش نشان می‌دهد که برخی از موارد مورد استناد وی در کسب اعتبار کتب، مانند شهرت کتاب، توجه به تألیف کتاب در زمان استقامت مؤلف و... واجد اعتبار علمی بوده و درمقابل، برخی دیگر نظیر اعتماد به کتاب به صرف اعتبار مؤلف آن، اعتبار مطلق اصول حدیثی و... از اعتبار علمی کافی برخوردار نبوده و قابل دفاع نیست.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

A Critical Analysis of Muḥaddith Nūrī’s Basis in the Authentication of Ḥadith Sources

نویسندگان [English]

  • Razieh Mozaffari 1
  • Majid Ma’aref 2
1 Assistant Professor, Department of Theology and Islamic Studies, Farhangian University, Tehran, Iran. (Corresponding Author).
2 Professor, Department of Quranic Sciences and Ḥadith, University of Tehran, Tehran, Iran
چکیده [English]

Introduction
In the fourth benefit (fāʾida) of the conclusion to Wasāʾil al-Shīʿa, Shaykh Ḥurr al-ʿĀmilī, after listing the reliable sources he utilized in the compilation of Wasāʾil al-Shīʿa, explicitly states that although numerous other ḥadīth collections existed, he refrained from consulting them for certain reasons (Ḥurr al-ʿĀmilī, 1409 AH, vol. 30, p. 152). Likewise, in the introduction to Mustadrak al-Wasāʾil, Muḥaddith Nūrī categorizes the traditions he presents as a supplement to Wasāʾil al-Shīʿa into three groups: Traditions found in early sources that were not accessible to the author of Wasāʾil; Traditions from books whose authors were unknown to the compiler of Wasāʾil, leading him to disregard them; Traditions embedded within sources deemed reliable by the compiler of Wasāʾil, which were omitted due to oversight or lack of awareness (Nūrī, 1408 AH, vol. 1, p. 60). In certain sections of the conclusion to Mustadrak al-Wasāʾil, Muḥaddith Nūrī attempts to clarify the reasons for Ḥurr al-ʿĀmilī’s disregard of certain sources and to explain the criteria for accepting and narrating from these otherwise unreliable works. The present study is the result of scholarly investigation into the aforementioned sections of Mustadrak al-Wasāʾil, aiming to uncover Muḥaddith Nūrī’s epistemological foundations in assessing the authentication of ḥadīth sources.
 
Materials and Methods
This study was conducted using a library-based approach and employed descriptive-analytical methods. To this end, all volumes of the Khātimah (Conclusion) of Mustadrak al-Wasāʾil, as well as portions of the main volumes of Mustadrak al-Wasāʾil and other works authored by Muḥaddith Nūrī, were examined. The research aimed, as far as possible, to extract and analyze the foundational principles underlying Muḥaddith Nūrī’s criteria for validating ḥadīth sources.
Results and Findings
Muḥaddith Nūrī, in evaluating the authenticity of ḥadith sources, considers various elements and factors (such as proving the popularity and credibility of the original source, the recognition of a book as one of the fundamental sources, the tradition of consensus among the companions from the mentioned books, the inclusion of the book's name in the permits granted by the scholars to their students, etc.). These can be divided into two sections: components of source authentication that either possess or lack sufficient scholarly credibility:

Components of Source Authentication with scientific Credibility:

Some of the elements that Muḥaddith Nūrī refers to in granting credibility to ḥadith books were already considered to have strong scientific authenticity in the views of earlier ḥadith researchers. There is ample evidence showing the special attention paid by the early scholars to these factors. These include: the popularity of the book, the integrity of the text free from content-related criticism, the tradition of consensus among the companions from the mentioned book, the inclusion of the book's name in the scientific permits (ijazāt) granted by scholars, and the attention given to the time of authorship relative to the author's intellectual integrity and steadfastness.

Components of Source Authentication Lacking Sufficient Scientific Credibility:

Among the components that Muḥaddith Nūrī refers to in establishing the credibility of certain books, there are some that seemingly lack sufficient scientific credibility. These include: reliance on the book solely based on the high status of its author, the credibility of books due to their frequent citation by earlier authors, the establishment of a book’s credibility based on its mention by al-Najāshī and al-Ṭūsī, and the credibility of the foundational ḥadith texts of the companions of the Imams.
 
Conclusion
An analysis of the criteria Muḥaddith Nūrī considered in assessing the credibility of ḥadīth sources reveals that some of the elements he employed—such as the fame of a book and the verification of its textual integrity from interpolation or exaggeration (i.e., content criticism)—hold scientific legitimacy. Among early scholars, al-Najāshī, and among later ones, Shaykh al-Ṣadūq, emphasized the significance of a work’s renown in establishing its authenticity. Content-based evaluation of ḥadīth sources has consistently been a subject of scientific attention, both in early and later periods. Scholars would critique the text of a tradition—weakening it due to perceived flaws or praising it for its strengths. Surviving statements from early authorities concerning the authentication of ḥadīth demonstrate that they paid close attention to the textual content and based their judgment of authenticity or weakness accordingly.
In contrast, other criteria—such as accepting a book solely on the basis of the author's credibility or regarding a source as reliable due to frequent citation by earlier scholars—do not possess the same level of academic rigor. These approaches sometimes contradict Muḥaddith Nūrī’s own methodological principles. For instance, despite his emphasis on the textual scrutiny of ḥadīth sources, in certain cases he overlooks this criterion and accepts books purely on the basis of the author’s reliability or the fact that earlier scholars frequently cited them, without subjecting their contents to critical analysis. However, the contents of some of these sources occasionally conflict with foundational Shiʿi theological principles.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Muḥaddith Nūrī
  • ḥadīth sources
  • bases
  • authentication
 آقابزرگ تهرانی، محمدمحسن. (1۴03ق). الذریعة الی تصانیف الشیعه. قم: نشر اسماعیلیان.
آقا بزرگ تهرانی، محمدمحسن. (1۴0۴ق). نقباء البشرفی القرن الرابع عشر. چ2. مشهد: دارالمرتضی.
ابن‌دقیق‌العید، محمد. (1۴02ق). الاقتراح. به کوشش قحطان عبدالرحمن دوری. بغداد: بی‌نا.
ابن‌غضائری، احمد بن حسین. (13۶۴ش).‏ الرجال (لابن الغضائری). محقق/ مصحح: محمدرضا حسینی. قم: دارالحدیث.
باقری، حمید. (1391ش[الف]). نقد و بررسی معیار‌های احراز صدور حدیث نزد متقدمان و متأخران شیعه. رسالۀ دکتری. دانشکده الهیات دانشگاه تهران.
باقری، حمید. (1391ش[ب]). اجازات حدیثی و کارکردهای آن در مطالعات تاریخی دورۀ صفویه. پژوهشنامۀ تاریخ تمدن اسلامی، شمارۀ 2، 1-23.
باقری، حمید و معارف، مجید. (1391ش). کارکردهای نقد متنی احادیث نزد محدثان متقدم امامی. مجلۀ پژوهش‌های قرآن و حدیث، شمارۀ 1، 39-70.
بحرانی، یوسف. (۱۴۰۵ق). الحدائق الناضرة فی احکام العترة الطاهرة. قم: دفتر انتشارات اسلامی.
 پاکتچی، احمد. (1388ش). بازشناسی متن مصباح الشریعه، به ضمیمۀ مباحثی در علل الحدیث. به کوشش یحیی میرحسینی و صالح زراعی، تهران: بی‌نا.
حر عاملی، محمد بن‌حسن.( 1۴09ق). وسائل الشیعة. مصحح: مؤسسة آل البیتk‏. قم: مؤسسة آل البیتk.
حر عاملی، محمد بن‌حسن.( 1۴1۴ق). وسائل الشیعه. المحقق:مؤسسة آل البیتk لإحیاء التراث. قم: مؤسسة آل البیتk لإحیاء التراث،
داوری، مسلم. (1۴29ق). اصول علم الرجال بین النظریة و التطبیق. تألیف محمدعلی صالح المعلم. تصحیح حسن عبودی. قم: مؤسسۀ فرهنگی صاحب الامرZ.
سبحانی تبریزی، جعفر. (1۴1۴ق). کلیات فی علم الرجال. چ3. قم: مؤسسة النشر الاسلامی.
سبحانی تبریزی، جعفر. (1۴20ق). اصول الحدیث و احکامه فی علم الدرایه. قم: مؤسسة النشر الاسلامی.
شهید ثانی، زین الدین بن علی. (139۴ش). الرعایة لحال البدایة فی علم الدرایه. ترجمۀ محمدحسن ربانی. تهران: دلیل ما.
شهید ثانی، زین‌الدین بن علی. (بی‌تا). الرعایة فی علم الدرایة (حدیث). اخراج‌ و تعلیق‌ و تحقیق:‌ عبدالحسین‌ محمدعلی‌ بقال‌؛ إشراف محمود المرعشی، بی‌جا: مؤسسۀ تحقیقات و نشر معارف اهل البیتk.
صدوق، محمدبن علی ابن بابویه. (1۴13ق). من لا یحضره الفقیه. تحقیق علی‌اکبر غفاری. قم: مؤسسة النشر الاسلامی.
طالعی، عبدالحسین و صفاخواه، محمدحسین. (1378ش). علامه محدث نوری. تهران: ابرون.
طوسى، محمد بن الحسن. (1۴07ق). تهذیب الأحکام. محقق/ مصحح: خرسان حسن الموسوى‏. تهران: دارالکتب الإسلامیه.
طوسى، محمد بن الحسن. (1۴20ق). فهرست کتب الشیعة و أصولهم و أسماء المصنّفین و أصحاب الأصول. قم: نشر ستاره.
طوسى، محمد بن الحسن. (1۴17ق). العدة فی اصول الفقه. تحقیق: محمدرضا انصاری قمی. قم: نشر ستاره.
شیخ بهایی، محمد بن حسین عاملی. (1۴29ق). مشرق الشمسین و اکسیر السعادتین. محقق: سید مهدی رجایی. مشهد: مجمع البحوث الاسلامیه.
فضلی، عبدالهادی. (1۴1۶ق). اصول الحدیث. بیروت: مؤسسة ‌ام القری والتحقیق والنشر.
فلاح‌زاده ابرقویی، سید حسین. (1387). روش محدث نوری در مستدرک الوسائل. مجلۀ حدیث اندیشه، شمارۀ ۵.
کلینى، محمد بن یعقوب بن اسحاق. (1۴07ق). الکافی. محقق/مصحح: علی‌اکبر غفاری و محمد آخوندی. تهران: دار الکتب الإسلامیة.
مجلسى، محمدباقر. (1۴0۴ق). بحار الأنوار. بیروت: مؤسسة الوفاء.
معارف، مجید. (137۴ش). پژوهشی در تاریخ حدیث شیعه از آغاز تا پایان قرن پنجم. تهران: مؤسسۀ فرهنگی و هنری ضریح.
معارف،مجید. (1393ش). تلألؤ نور. تهران: امیرکبیر.
میرداماد، میر محمدباقر. (1۴0۵ق). الرواشح السماویة فی شرح الاحادیث الامامیه. قم: کتابخانۀ آیت‌الله مرعشی نجفی.
 نجاشی، احمد بن على. (13۶۵ش). الرجال. قم: ‏مؤسسة النشر الاسلامی التابعة لجامعة المدرسین.
 نراقی، احمد. (1۴18ق). مستند الشیعة فی احکام الشریعه. مشهد: مؤسسة آل البیتk لاحیاء التراث.
نورى، میرزاحسین. (1۴08ق). مستدرک الوسائل و مستنبط المسائل. ‏محقق/ مصحح: مؤسسة آل البیتk. قم: مؤسسة آل البیتk. ‏
نورى، میرزاحسین. (137۵ش). لؤلؤ و مرجان. تحقیق و ویرایش‏حسین استاد ولی. چ1. تهران: دارالکتب الاسلامیة.
 
References
Baḥrānī, Y. (1985). Al-adāʾiq al-Nāḍirah fī Akām al-ʿItrah al-Ṭāhirah. Qom: Islamic Publications Office. [In Arabik]
Bāqirī, Ḥ, Maʿārif, M. (2012). Functions of Textual Criticism of Ḥadith among Early Imami Ḥadith Scholars. Qur'an and Ḥadith Research Journal, no. 1 [In pershian]
Bāqirī, Ḥ. (2012). Ḥadith Permissions and Their Functions in Historical Studies of the Safavid Period. Islamic Civilization History Research Journal, no. 2 [In pershian]
Bāqirī, Ḥ. (2012). A Critical Study of the Criteria for Authenticating Ḥadith among Early and Later Shi'a Scholars. PhD Dissertation, Faculty of Theology, University of Tehran, [In pershian]
Bāqirī, Ḥ. (2013). The Role and Position of Book-Based Components in Ḥadith Evaluations of Early Scholars in Light of List Sources Analysis. Ḥadith Sciences Quarterly, no. 2 (Issue 68). [In pershian]
Dāwarī, M. (2008). The Principles of ʿIlm al-Rijāl between Theory and Practice. Authored by Muḥammad ʿAlī Ṣāliḥ al-Muʿallim, edited by Ḥasan ʿAbūdī. Qom: Ṣāḥib al-Amr (a) Cultural Institute. [In Arabik]
Faḍlī, ʿA. (1995). Uṣūl al-adīth. Beirut: Umm al-Qurā Institute for Research and Publishing. [In Arabik]
Falahzadeh Abrqouei, S. (2008). The Method of Muḥaddith Noori in Mustadrak al-Wasa'il. Ḥadith Andisheh Journal, No. 5, In pershian]
Ḥurr al-ʿĀmilī, M. (1989). Wasāʾil al-Shīʿah. Edited by Āl al-Bayt (a). Qom: Āl al-Bayt (a) Institute. [In Arabik]
Ḥurr al-ʿĀmilī, M. (1994). Wasāʾil al-Shīʿah. Edited by Āl al-Bayt (a) Institute for the Revival of Heritage. Qom: [In Arabik]
Ibn al-Ghaḍāʾirī, A. (1985). Al-Rijāl (Ibn al-Ghaḍāʾirī). Edited by Muḥammad Riḍā Ḥusaynī. Qom: Dār al-Ḥadīth. [In Arabik]
Ibn Daqiq al-ʿId, M. (1982). Al-Iqtirāḥ. Edited by Qaḥṭān ʿAbd al-Ramān Dūrī. Baghdad: [Publisher not specified]. [In Arabik]
Jilani, R (2008). al-Din Muammad ibn Muammad Mu'min. Al-Dhari'ah ila Hafiz al-Shari'ah: Sharh Usul al-Kāfī. Edited by Muḥammad Husayn Dirayati. Qom: Dar al-Ḥadith. [In Arabik]
Kulaynī, M. (1987). Al-Kāfī. Edited by ʿAlī Akbar Ghafārī and Muḥammad Ākhūndī. Tehran: Dār al-Kutub al-Islāmiyyah, [In pershian]
Maʿārif, M. (1995). A Study on the History of Shiʿa Ḥadith from the Beginning to the End of the Fifth Century. Tehran: Ẓarīḥ Cultural and Artistic Institute, [In pershian]
Maʿārif, M. (2014). Talāluʾ Nūr (The Glow of Light). Tehran: Amīrkabīr,. [In pershian]
Majlisī, M. (1984). Biḥār al-Anwār. Beirut: Al-Wafāʾ Institute. [In Arabik]
Mīrdāmād, M. (1985). Al-Rawāshi al-Samāwiyyah fī Shar al-Aḥādīth al-Imāmiyyah. Qom: Āyatullāh Marʿashī Najafī Library. [In Arabik]
Najāshī, A. (1986). Al-Rijāl. Qom: Islamic Publishing Institute affiliated with the Society of Seminary Teachers. [In Arabik]
Narāqī, A. (1997). Mustanad al-Shīʿah fī Akām al-Sharīʿah. Mashhad: Āl al-Bayt (a) Institute for the Revival of Heritage. [In Arabik]
Nūrī, M (1988). Mustadrak al-Wasāʾil wa Mustanba al-Masāʾil. Edited by Āl al-Bayt (a) Institute. Qom: Āl al-Bayt (a) Institute. [In Arabik]
Nūrī, M. (1996). Pearls and Coral. Edited by Ḥusayn Ustādwalī. 1st ed. Tehran: Dār al-Kutub al-Islāmiyyah,. [In Arabik]
Pākatchī, A. (2009). Reassessment of the Text of Mibāḥ al-Sharīʿah, with Discussions on ʿIlal al-adīth. Edited by Yaḥyā Mīrḥusaynī and Ṣāliḥ Zarāʿī. Tehran: [In pershian]
Ṣadūq, M. (1993). Man Lā Yaḥḍuruhu al-Faqīh. Edited by ʿAlī Akbar Ghafārī. Qom: Islamic Publishing Institute. [In Arabik]
Shahīd Thānī, Z. (2015). Al-Riʿāyah li-Ḥāl al-Bidāyah fī ʿIlm al-Dirāyah. Translated by Muḥammad Ḥasan Rabbānī. Tehran: Dalīl Mā. [In Arabik]
Shahīd Thānī, Z. (N.d). Al-Riʿāyah fī ʿIlm al-Dirāyah (adīth). Edited and annotated by ʿAbd al-Ḥusayn Muḥammad ʿAlī Baqqāl; supervised by Maḥmūd al-Marʿashī. [Place not specified]: Institute for Research and Publication of Ahl al-Bayt (a) Knowledge. [In Arabik]
Shaykh Bahāʾī M. (2008). Mashriq al-Shamsayn wa Iksīr al-Saʿādatayn. Edited by Sayyid Mahdī Rajāʾī. Mashhad: Islamic Research Foundation. [In Arabik]
Ṣubḥānī Tabrīzī, J. (1994). Kulliyāt fī ʿIlm al-Rijāl. 3rd ed. Qom: Islamic Publishing Institute. [In Arabik]
Ṣubḥānī Tabrīzī, J. (2000). Uṣūl al-adīth wa Akāmuhu fī ʿIlm al-Dirāyah. Qom: Islamic Publishing Institute. [In Arabik]
Ṭāleʿī, ʿA. (1999). afāḵhāh, Muammad usayn. ʿAllāma Muḥaddith Nūrī. Tehran: Abrūn, [In pershian]
Ṭihrānī, Ā. (1983). Al-Dharīʿah ilā Taṣānīf al-Shīʿah. Qom: Ismaʿīlīyān Publishing. [In Arabik]
Ṭihrānī, Ā. (1984). Nuqabāʾ al-Bashar fī al-Qarn al-Rābiʿ ʿAshar. 2nd ed. Mashhad: Dār al-Murtaḍā. [In Arabik]
Ṭūsī, M. (1987). Tahdhīb al-Akām. Edited by Ḥasan al-Mūsawī Khurāsānī. Tehran: Dār al-Kutub al-Islāmiyyah. [In Arabik]
Ṭūsī, M. (1997). Al-ʿUddah fī Uṣūl al-Fiqh. Edited by Muḥammad Riḍā Anṣārī Qummī. Qom: Setārah Publishing. [In Arabik]
Ṭūsī, M. (2000). Al-Fihrist. Qom: Setārah Publishing. [In Arabik]