بازخوانی انگاره امامت سید محمد برپایه گونه شناسی روایات الکافی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشگاه دامغان گروه معارف

2 دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم دانشکده علوم قرانی مشهد گروه علوم قرآن و حدیث

10.22052/hadith.2024.255983.1535

چکیده

باب «الْإِشَارَةِ وَ النَّصِّ عَلَى أَبِی مُحَمَّدٍ7» در کتاب کافی به دلیل اشتمال بر روایات سؤال برانگیز در ماجرای رحلت سید محمد فرزند امام هادی زمینه ساز شکلگیری خوانش بداء در امامت امام حسن عسکری شده است. بهترین راه حل به منظور اعتبارسنجی روایات موهم بدا‏‏، بازخوانی انگاره امامت سید محمد برپایه گونه شناسی روایات این باب از کافی است‏‏، به ویژه آنکه تحریرهای این روایات‏‏، فضای دقیقی از خاستگاه و شرایط صدور این دسته از روایات به دست مى‏دهد نظر به فضای خفقان آمیز آن دوران‏‏، امام هادی7 در زمان حیات سید محمد به برخی از افراد خاص به امامت امام حسن عسکری7 تصریح فرموده بودند‏‏، سید محمد سفیر و نائب خاصِ «باب» امام هادی7 بود و منزلت والایش نزد امام و شیعیان و نیز عهده داری امور بیت امامت و نیز ناشناخته نگه داشتن امام حسن عسکری7‏‏ از نظر خاندان و شیعیان و نیز عدم نص علنی و عمومی امام هادی7 بر امام بعدی‏‏، سبب شد برخی گمان کنند امام بعدی سید محمد است. تدبیر امام هادی7 در اوج فضای تقیه در نگه داشتن جان امام حسن عسکری7 از خطرات احتمالی بود به ویژه به منظور حفظ جان امام موعودی که قرار بود از صلب مبارک او باشد. اما با رحلت سید محمد اراده الهی آشکار گردید و مشخص شد تصور عموم شیعیان و خاندان غلط بوده است لذا گویی امر جدیدی نمایان شد. لذا بداء در روایات مذکور به معنی آشکار شدن حقیقت برای عموم شیعیان است امری که خلاف آن را گمان مى‏کردند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Revisiting the Concept of Imamate of Sayyid Muhammad Based on the Typology of Narrations in Al-Kafi

نویسندگان [English]

  • ali mollakazemi 1
  • mohsen deimekar garab 2
1 university of damghan
2 university of quran
چکیده [English]

The chapter titled "The Indication and the Text Regarding Abu Muhammad" in the book Al-Kafi includes narrations that raise questions concerning the event of the passing of Sayyid Muhammad, the esteemed son of Imam Al-Hadi. This has paved the way for the emergence of the concept of "Bada" (divine alteration) in the Imamate of Imam Hasan Al-Askari, highlighting the necessity of research in this area more than ever. Given the diverse themes in the narrations of this chapter, it seems that the best approach to validate the narrations that imply "Bada," alongside a descriptive-analytical method, is to revisit the concept of the Imamate of Sayyid Muhammad based on the typology of the narrations in this chapter from Al-Kafi. This is particularly significant as the texts of these narrations provide a precise context regarding their origins and the conditions under which they were transmitted.

A critical revisitation of these narrations through the lens of typology reveals that, given the oppressive atmosphere of that time, Imam Al-Hadi had specified to certain individuals regarding the Imamate of Imam Hasan Al-Askari during Sayyid Muhammad's lifetime, rather than to the general Shia community. Sayyid Muhammad served as the ambassador and special representative of Imam Al-Hadi, holding a high status among the Imam and the Shia, managing the affairs of the Imamate household, and keeping Imam Hasan Al-Askari unknown to both the family and the Shia community.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Al-Kafi
  • Imamate
  • Bada
  • typology