نقد و بررسی روایت جواز «کشتار جمعی» در جنگ

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار، گروه علوم قرآن و حدیث، دانشگاه یزد، شهر یزد، کشور ایران

2 دانشجوی دکتری تفسیر تطبیقی، گروه علوم قرآن و حدیث، دانشگاه یزد، یزد، ایران

3 دانشیار، گروه علوم قرآن و حدیث، دانشگاه یزد، شهر یزد، کشور ایران

چکیده

در منابع روایی شیعه، روایتی وجود دارد که بر آب بستن بر دشمن، سوزاندن شهر ها و نیز جواز کشتار زنان، کودکان، پیران و اسیران مسلمان در جنگ، دلالت دارد. این روایت از حفص ‌بن‌ غیاث به نقل از امام صادق (ع) است. اولین بار محمد ‌‌بن ‌‌یعقوب کلینی در الکافی روایت فوق را ذکر کرده و پس از وی در قرن چهارم، محمد ‌بن ‌حسن طوسی در کتاب التهذیب ‌الأحکام در ذیل عنوان باب «کیفیة قتال المشرکین و من خالف الإسلام‏» با اندکی تفاوت در سند، این روایت را ذکر کرده است. پژوهش حاضر به روش توصیفی تحلیلی سامان یافته و در صدد است با مقایسه با آیات قرآن کریم، گزارش های تاریخی و قواعد فقهی، حدیث مذکور را مورد ارزیابی سندی و محتوایی قرار دهد. در نتیجه مشخص گردید که روایت مذکور مخالف آیات قرآن، احادیث دیگر و قواعد فقهی است و نمی تواند مورد پذیرش قرار گیرد.

عنوان مقاله [English]

review hadith about licence of »mass killing« in war

نویسندگان [English]

  • mohammad ali heidary 1
  • faezesadat ghoreishi nasab 2
  • bemanali dehghan 3
1 Assistant Professor Department of Quran and Hadith Sciences Yazd university Yazd Iran
2 PhD student Department of Quran and Hadith Sciences Yazd university Yazd Iran
3 Assistant Professor Department of Quran and Hadith Sciences Yazd university Yazd Iran
چکیده [English]

There is a narrative in the Shyʻh narrative sources that refers to shutting down water to the enemy, burning cities, and killing Muslim women, children, the elderly, and captives in war. This narration is from Ḥafṣ ebn Ghīyāth as quoted by Imam Ṣādiq (AS). for the first time, Muḥammad ebn Yaʻqūb Kuliynī mentioned the above narration in al-Kāfī and after him in the 4th century, Muhammad ebn Hasan Tūsī mentioned this narration in his book Al-Tahdhīb al-Ahkām Under the title of the chapter "The quality of fighting the polytheists and who against Islam" with a slight difference in the document. . The present study is organized in a descriptive and analytical method and aims to evaluate the said hadith documentally and content by comparing it with the verses of the Holy Quran, historical reports and jurisprudence rules. As a result, it was determined that the mentioned narration is against the verses of the Quran, other hadiths and jurisprudence rules and cannot be accepted.