بایسته‌های حدیث‌شناختی آموزه‌های مهدویت با تأکید بر نمونه‌های تبارشناسی، موضوع‌شناسی، آسیب‌شناسی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار گروه معارف قرآن و حدیث دانشگاه معارف اسلامی، قم، ایران

2 دانشیار گروه شیعه شناسی (دانشکدگان فارابی) دانشگاه تهران. قم. ایران

چکیده

مقصود از بایسته‌های حدیث‌شناختی مهدویت، الزام‌های مرتبط با دانش‌های حدیثی است که در آموزه‌های نقلی مهدویت ضروری است، مورد توجه قرار گیرد. گرچه بایسته‌های مشترک در روایت‌شناسی و راوی‌شناسی به موضوع‌های گوناگون قابل تسری است؛ اما در مبحث مهدویت، برخی از آنها بیشتر نمود دارند یا سزاوار است تأکید بیشتری شوند. دانستن فرآیند بررسی روایات مهدویت از تبارشناسی منابع و اسناد تا توجه به آسیب‌های حدیثی که غالباً از بیرون بر روایت وارد شده‌، از جمله بایسته‌های مربوط است. دستاوردهای مقاله را می‌توان این‌گونه برشمرد: با شناخت موضوع روایات مهدویت و موارد مشترک و متمایز بین شیعه و سنی در این مبحث سبب شناخت بیشتر در تشخیص روایات صحیح و سقیم با توجه به مبانی مذهب‌های اسلامی می‌گردد. آسیب‌های حدیث‌شناختی مانند تصحیف و جعل و تقطیع و اسرائیلیات و تأویل‌گرایی و نقل به معنا، در روایات مهدویت فراوانی بالایی دارد. فرقه‌های مدعی مهدویت از این منافذ آسیب‌زا، احادیث مهدویت را به سود خود جعل یا تحریف معنوی نموده‌اند؛ مانند واقفیه و جریان انحرافی احمد الحسن بصری. نقل به معنا نیز با توجه به رمزی بودن برخی گزاره‌ها و تغییر آن از سوی راوی به سبب نادانستن و یا تصحیف از سوی ناسخ کم‌اطلاع و نیز تقطیع روایات از سوی راویان و نویسندگان بعدی در فرآیند تبدیل نگارش‌های حدیثی نخستین به جوامع حدیثی و امثال آن، از دیگر موارد آسیب به فهم روایات مهدویت است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The hadithological requirements of Mahdavi teachings Emphasis on examples of genealogy, thematics, pathology

نویسندگان [English]

  • kamran oveisi 1
  • rouhollah shakeri 2
1 Associate Professor, Department of Quran and Hadith Studies, University of Islamic Education. Qom, Iran
2 Associate Professor, Department of Shia Studies (Farabi University), University of Tehran, Qom, Iran
چکیده [English]

The purpose of the hadith-cognitive requirements of Mahdism is to pay attention to the requirements related to hadith knowledge that are necessary in the teachings of Mahdism. Although the common principles in narratology and narratology can be extended to various subjects; But in the matter of Mahdism, some of them are more prominent or deserve to be emphasized more. Knowing the process of examining the traditions of Mahdism, from the genealogy of sources and documents to paying attention to the hadith damage that is often brought to the narration from the outside, is one of the relevant requirements. The achievements of the article can be enumerated as follows: By knowing the subject of Mahdism traditions and the common and different things between Shia and Sunni in this topic, it will lead to more knowledge in distinguishing correct and Saqim traditions with regard to the foundations of Islamic religions. There is a high frequency of hadith-cognitive errors such as tasfeh, forgery, truncation, Israelitism, interpretationism, and narration for meaning, in the traditions of Mahdism. such as Waqfieh and the deviant movement of Ahmad al-Hassan Basri. Narration in meaning is also due to the cryptic nature of some propositions and its change by the narrator due to ignorance or transcription by the less informed copyist, as well as the intersection of narrations by narrators and later writers in the process of transforming the first hadith writings into Hadith communities and the like are among other things that harm the understanding of Mahdism traditions.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Pathology of Mahdavi traditions
  • harms of traditions
  • hadith cognitive needs
  • Mahdavi traditions
  • understanding Mahdavi traditions