نقد و بررسی احادیث تَغَلُّب با تأکید بر صحیحین

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکترا، گروه علوم قرآن و حدیث، دانشگاه امام صادق علیه السلام، تهران، ایران

2 استاد، گروه علوم قرآن و حدیث، دانشگاه امام صادق علیه السلام، تهران، ایران.

چکیده

مطالعه اندیشه سیاسی اسلام گواه این مطلب است که از قرن سوم با طرح مسئله دوگانه خلیفه و سلطان، «نظریه تغلب» به عنوان منبعی برای مشروعیت سیاسی حاکمان اسلامی، شکل گرفت و تئوریزه شد. این نظریه که بر مبنای عبارت "الحق لمن غلب" پایه گذاری شده، به تدریج تا جایی در افکار مسلمانان، ریشه دوانید که غالب اندیشمندان اسلامی آن را پذیرفته و حتی در متون روایی نیز احادیث بسیاری در تأیید این دیدگاه نقل گردید؛ حال آن که این روایات و اصل این دیدگاه با نص آیات قرآن کریم و حتی برخی روایات از همین کتب، در تعارض و تناقض است. پژوهش حاضر با روش تحلیلی توصیفی و نگاهی نقادانه ابتدا به استخراج این احادیث از بین کتب اهل سنت به ویژه صحیح بخاری و صحیح مسلم، پرداخته و سپس دیدگاه قرآن کریم در این زمینه و برخی روایات معارض از بین همین کتب را در نقد روایات مؤید نظریه تغلب، بیان می نماید. با وجود تعارضات موجود و نص صریح آیات و روایات، شارحان صحیحین از جمله ابن حجر عسقلانی در فتح الباری و نووی در شرح صحیح مسلم، با تمسک به اجماع، خروج علیه حاکم را اگرچه فاسق و ظالم باشد، حرام دانسته اند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Criticism of hadiths of "Taghallob" with an emphasis on the "Sahihain"

نویسندگان [English]

  • Reihaneh Mojtabaei Renani 1
  • Mahdi Izadi 2
1 Ph.D student, Department of Quran and Hadith Sciences, Imam Sadiq University, Tehran, Iran
2 Professor, Department of Quran & Hadith Sciences. Imam Sadiq University, Tehran, Iran.
چکیده [English]

The study of Islamic political thought proves that since the third century, with the dual problem of the caliph and the sultan, "Taghllob theory" was formed and theorized as a source for the political legitimacy of Islamic rulers. This theory, which is based on the phrase " The right to be defeated", gradually took root in the minds of Muslims to a point where the majority of Islamic thinkers accepted it, and even in narrative texts, many hadiths were narrated in support of this view. However, these narrations and the principle of this view are in conflict with the text of Quran and narrations from the same books. The present study, with a descriptive analytical method and a critical perspective, first deals with the extraction of these hadiths from Sunni books, especially Sahih Bukhari and Muslim, then examines the view of Qur'an in this context and some conflicting narrations from these books in the criticism of the narrations that support the Taghllob theory. Despite the existing conflicts and the clear text of the verses and hadiths, the Sahih commentators, by adhering to the consensus, have considered it haram to go against the ruler even if he is wicked and cruel.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Hadith Taghallob
  • cruel ruler
  • Taghallob theory