بازیابی منابع الکافی در پرتو تحلیل کارکرد حلقۀ مشترک با تأکید بر نقش حلقۀ مشترک حسن ‌بن محبوب

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری علوم قرآن و حدیث، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران

2 دانشیار گروه علوم قرآن و حدیث، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران، (نویسنده مسئول)

چکیده

 حلقۀ مشترک،[i] راوی تکرارشونده در سندهای مجموعه‌ روایات یک اثر روایی (تک‌نگاشت یا جامع روایی) است که دارای مشایخ متعدد بوده و ازاین‌رو پس از نام وی در سوی متقدم اسانید پراکندگی و انشعاب وجود دارد. در این نوشتار با الهام از روشی بر پایۀ تحلیل کارکرد حلقۀ مشترک و با ارائۀ نکاتی در راستای تعمیق آن، بازیابی منابع الکافی در پرتو واکاوی سلسله سند علی‌ بن ابراهیم از ابراهیم ‌بن هاشم از حسن ‌بن محبوب از علی‌ بن رئاب از زراره، از پرتکرارترین سندهای آن در دستور کار قرار گرفت. رهاورد این تحقیق علاوه‌بر بازیابی و شناسایی برخی از منابع کلینی در الکافی، نشان‌دهندۀ ضرورت توجه به انشعابات قسمت متأخر سند و شاگردان و راویان برجستۀ یک راوی در عین توجه به انشعابات قسمت متقدم سند و مشایخ راوی در راستای بازیابی منابع است؛ امری که به‌خصوص در سلسله سند یادشده و حلقۀ مشترک حسن‌ بن محبوب قابل مشاهده است. 

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Retrieving al-Kafī’s Sources in the Light of the Analysis of the Function of the Common link with Emphasis on the Role of the Common link of Ḥasan ibn Maḥbūb

نویسندگان [English]

  • Mahdi Pichan 1
  • Nosrat Nilsaz 2
1 PhD Student in Quran and Ḥadith Sciences, Tarbiat Modares University, Tehran, Iran
2 Associate Professor, Department of Quran and Ḥadith Sciences, Faculty of Humanities, Tarbiat Modares University, Tehran, Iran. (Corresponding Author)
چکیده [English]

Introduction
Since the late second century, the study of the reliability of ḥadith among Shi'a traditionists was based more on the bibliographic analysis of ḥadith; that is, the criticism and examination of the ḥadith text based on the book from which it was taken and not on the basis of the chain of transmitters of ḥadith. Over time, and due to the presence of contextual and temporal elements, the approach of Shi'a traditionists changed from bibliographic analysis to Rijāl analysis. The turning point of this change was clearly manifested and emerged in the Rijāl views of Ibn Ţāwūs al-Ḥillī (d. 1274) and Muhaqqiq al-Ḥillī (d. 1277). With the dominance of the Ḥillah school of Rijāl, the status of the Rijāl became the basis for accepting and rejecting ḥadith, and the bibliographical benefits were neglected unconsciously. Regarding these considerations one can understand the importance of identification the sources of early compilatory works for the bibliographic analysis of ḥadith and determining the authenticity and reliability of traditions. Among the early Shi'a ḥadith sources, the identification of the sources of al-Kafī, the earliest book in the collection of the four books of Shi'a ḥadith, is of particular importance. Unlike Sheikh al-Șadūq in Man lā yaḥḍrah al-Faqīh and Sheikh al-Ţūsī in al Taḥdhīb and al-Istibṣār, al-Kulayni neither introduced his sources in the introduction to al-Kafī nor, like Sheikh al-Șadūq and Sheikh al-Ţūsī, did he include a separate section called al-Mashikha for al-Kafī.
 
Materials and Methods
In this article, using a systematic model for retrieving sources of ḥadith texts, which is defined in the form of nine steps based on the role of the common link in the Isnad of traditions, and by providing some points to deepen it, the common links in a group of frequently repeated Isnads of traditions of al-Kāfī, namely Ali ibn Ibrāḥīm from Ibrāḥīm ibn Hāshim from Ḥasan ibn Maḥbūb from Ali ibn Ri'ab from Zurarah, have been identified and their function has been analyzed. These nine steps are: 1. Extracting and categorizing isnads; 2. Determining common links; 3. Identifying common author links; 4. Examining the function of common author links; 5. Ensuring the attribution and title of the book; 6. Comparing texts; 7. Matching methods with the isnad of traditions; 8. Thematic-statistical examination; 9. Examining secondary evidence. The common link refers to a transmitter who is repeated in the Isnads of a collection of traditions of a narrative work (monograph or comprehensive tradition) and who has multiple sheikhs, and therefore there is dispersion and branching after his name in the earlier chain of tradition. The aforementioned definition is based on Sezgin's definition of the common link phenomenon and differs from Schacht's definition of this phenomenon. In order to demonstrate the necessity of paying attention to the branches of the later part of the chain of transmission and the prominent disciples of a transmitter, while paying attention to the branches of the earlier part of the chain of transmission and the teachers of a transmitter in order to retrieve sources, in this study, steps three to nine have been taken under the name of each category of transmitters. With this action, the thematic connection of their works with different parts of the book of al-Kafī is examined, and the possibility of their being a source, a source of a source, or a transmitter for al-Kulayni is examined.
 
Results and Findings
Although the aforementioned method is based on analyzing the function of the common link and paying attention to the transmitter's multiple sheikhs, it is necessary to also pay attention to the students who have quoted a significant number of traditions from him when examining and comparing the subject matter of each category of transmitters with the subject matter of the various chapters and sections of the narrative work. In other words, in addition to paying attention to the branches of the early part of the chain of transmission and the transmitter's sheikhs, attention should be paid to the branches of the later part of the chain of transmission and his students and prominent transmitters. If there were other students other than the student mentioned for the transmitter of the category in question in the branch in question who narrated a significant number of traditions from him, the subject of their traditions and works and compositions should also be considered. A study of the students of the second category, Ibrāḥīm ibn Hāshim, indicates that although there are transmitters such as Muḥammad ibn al- Ḥasan Saffar and Muḥammad ibn Aḥmad ibn Yaḥya who have narrated a handful of traditions from him, almost all of his traditions were narrated by Ali ibn Ibrāḥīm, and therefore, in this category, there is no need to examine the transmitters, students, and branches of the later part of the chain of transmission. But in the case of the third category, namely Ḥasan ibn Maḥbūb, the necessity of considering this new step clearly shows itself because the majority of his traditions in al-Kafī are narrated through Aḥmad ibn Muḥammad ibn 'īsā and not Ibrāḥīm ibn Hāshim. In addition to Ibrāḥīm ibn Hāshim, who narrated about 21 percent of Ḥasan ibn Maḥbūb's traditions in al-Kafī, there ar transmitters like Aḥmad ibn Muḥammad ibn 'īsā Al-Ash'ari and Sahl ibn Ziyad al-Adami, who narrated about 50 and 22 percent of the total traditions of Ḥasan ibn Maḥbūb in al-Kafī, respectively. Although there are other transmitters who have narrated traditions from Ḥasan ibn Maḥbūb, the main focus is on transmitters that a large number of traditions have been transmitted through them, and transmitters who have narrated a small number of traditions can be ignored.
 
Conclusion
Based on the evaluations, four common links of Ali ibn Ibrāḥīm, Ibrāḥīm ibn Hāshim, Hasan ibn Maḥbūb, and Ali ibn Riab were identified in the chain of transmission in question. It is very likely that Ali ibn Ibrāḥīm and Ibrāḥīm ibn Hāshim were the direct sources of al-Kulayni. It is very likely that Ali ibn Ri'ab’s traditions reached al-Kulayni through the works of Hasan ibn Maḥbūb. In fact, in these cases, the works of Ibn Ri'ab were the source of a source for al-Kulayni. Based on the analyses conducted, it can be seriously suggested that al-Kulayni used the works of Hasan ibn Maḥbūb, with the explanation that in cases where he mentions the path of Ali ibn Ibrāḥīm from Ibrāḥīm ibn Hāshim, he mostly used the works of Hasan ibn Maḥbūb through the works of Ali ibn Ibrāḥīm. However, in cases where he attempted to obtain traditions from the works of Hasan ibn Maḥbūb through Muḥammad ibn Yaḥya from Aḥmad ibn Muḥammad ibn 'īsā, she mostly used the traditions of Muḥammad ibn Yaḥya and Aḥmad ibn Muḥammad, rather than their writings.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Resource retrieval
  • common link
  • al-Kafī
  • Ali ibn Ibrāḥīm Qummi
  • Ḥasan ibn Maḥbūb
 آقابزرگ طهرانی، محمدمحسن. (1408ق). الذریعة الی تصانیف الشیعه. قم-تهران: انتشارات اسماعیلیان و کتابخانۀ اسلامیه.
ابن‌ادریس حلّی، احمد بن ادریس. (1410ق). السرائر الحاوی لتحریر الفتاوی. قم: مؤسسة النشر الاسلامی لجامعة المدرسین.
ابن‌بابویه، محمد بن علی. (1413ق). من لایحضره الفقیه. تحقیق علی‌اکبر غفاری. قم: دفتر انتشارات اسلامی وابسته به جامعۀ مدرسین حوزۀ علمیه.
ابن‌طاووس، علی‌ بن موسی. (1385ش). التشریف بالمنن فی تعریف بالفتن. قم: مؤسسه صاحب الامر.
ابن‌غضائری، احمد بن حسین. (1364ش). الرجال. تحقیق محمدرضا حسینی. قم: دارالحدیث.
اثباتی، اسماعیل و طباطبایی، سید کاظم. (1393ش). جستاری در باب منابع داده‌های تاریخی کتاب الکافی. علوم حدیث، شمارۀ 71، 29-52.
باقری، حمید. (1396ش). الکافی و روایات اسحاق بن محمّد اَحْمَر نَخَعی تلاشی برای شناسایی منبع کلینی در نقل روایات اسحاق. علوم قرآن و حدیث، شمارۀ 98، 9-28.
ترمس عاملی، امین. (1375ش). ثلاثیات الکلینی و قرب الاسناد. قم: دارالحدیث.
ثوری، سفیان بن سعید. (1410ق). الفرائض. ریاض: دارالعاصمه.
‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ حدادی، آمنه، غروی نائینی، نهله و  رحمتی، محمدکاظم. (1400ش[الف]). تحلیل انتقادی روش محمدجواد شبیری در بازیابی منابع آثار روایی. مطالعات فهم حدیث، شمارۀ 15، 133-154.
حدادی، آمنه، غروی نائینی، نهله و  رحمتی، محمدکاظم. (1400ش[ب]). تحلیل کارکرد حلقۀ مشترک در بازیابی منابع آثار روایی؛ مطالعۀ موردی روایات علی بن ابراهیم در الکافی. علوم قرآن و حدیث، شمارۀ 107، 271-293.
حرّ عاملی، محمد بن حسن. (1385ش). امل الآمل. تحقیق احمد حسینی. بغداد: مکتبة الاندلس.
حسین گلزار، مریم، طباطبایی، سید کاظم و جلالی، محدی. (1397ش). معناشناسی تاریخی مفهوم نوادر و ابهام‌زدایی از آن با بررسی موردی باب النوادر کتب اربعه. مطالعات قرآن و حدیث، شمارۀ 23، 199-224.
خویی، ابوالقاسم. (1396ش). درآمدی بر علم رجال. ترجمه و تحقیق عبدالهادی فقهی‌زاده. تهران: انتشارات امیرکبیر.
ستار، حسین و منوچهری نائینی، محمدرضا. (1400ش). قرب الاسناد در نگارش‌های امامیه. حدیث‌پژوهی، شمارۀ 25، 155-186.
سرخه‌ای، احسان. (1384ش). کتب مسائل در نگارش‌های حدیثی با تأکید بر مسائل علی‌ بن جعفر. علوم حدیث، شمارۀ 37 و 38، 32-47.
سرخه‌ای، احسان. (1388ش). کتاب حلبی؛ منبعی مکتوب در تألیف کافی. علوم حدیث، شمارۀ 51، 34-58.
سزگین، فؤاد. (1380ش). تاریخ نگارش‌های عربی. تهران: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی.
شاخت، یوزف. (1393ش). سند شاهدی برای تاریخ‌گذاری حدیث. ترجمۀ مهرداد عباسی. تاریخ‌گذاری حدیث: روش‌ها و نمونه‌ها. تهران: انتشارات حکمت.
‌‌شبیری، محمدجواد. (1419ق). الکاتب النعمانی و کتابه الغیبه. علوم الحدیث، شمارۀ 3، 187-238.
شیخ بهایی، محمد بن حسین. (1429ق). مشرق الشمسین و اکسیر السعادتین. مشهد: مجمع البحوث الاسلامیه.
طباطبایی بروجردی، سید حسین. (1409ق). تجرید الأسانید و تنقیحها. تدوین میرزا مهدی صادقی. مشهد: آستان قدس رضوی.
طبرسی، فضل بن حسن. (1417ق). إعلام الوری بأعلام الهدی. قم: مؤسسة آل البیت.
طوسی، خواجه نصیرالدین. (1432ق). جواهر الفرائض. قم: مؤسسة فقه الثقلین الثقافیه.
طوسی، محمد بن حسن. (1407ق). تهذیب الاحکام. تحقیق حسن موسوی خرسان. تهران: دارالکتب الاسلامیه.
طوسی، محمد بن حسن. (1420ق). فهرست کتب الشیعة و اصولهم و اسماء المصنفین و اصحاب الاصول. قم: مکتبة المحقق الطباطبایی.
عمادی حائری، سید محمد. (1387ش). مسائل محمد بن مسلم در کافی کلینی. کنگرۀ بین‌المللی ثقة‌الاسلام کلینی، 47-76.
عمادی حائری، سید محمد. (1394ش). بازسازی متون کهن حدیث شیعه. قم: دارالحدیث.
فتاحی‌زاده، فتحیه. (1387ش).اعتبارسنجی روایات تفسیری علی‌ بن ابراهیم در تفسیر قمی. مطالعات اسلامی، شمارۀ 80، 143-159.
فضلی، عبدالهادی. (1414ق). اصول علم الرجال. بیروت: مؤسسة ام القری.
قربانی، محمد. (1394ش). اسناد پرتکرار نشانی از منابع مکتوب الکافی. حدیث حوزه، شمارۀ 10، 113-136.
کشی، محمد بن عمر. (1409ق). رجال الکشّی- اختیار معرفة الرجال. مشهد: مؤسسۀ نشر دانشگاه.
کلینی، محمد بن یعقوب. (1407ق). الکافی. تحقیق علی‌اکبر غفاری و محمد آخوندی. تهران: دارالکتب الاسلامیه.
مادلونگ، ویلفرد. (1393ش). مکتب‌ها و فرقه‌های اسلامی در سده‌های میانی. ترجمۀ جواد قاسمی. مشهد: بنیاد پژوهش‌های اسلامی.
مددی، سید احمد. (1394ش). گفت‌وگو با آیت‌الله سیداحمد مددی موسوی. بازسازی متون کهن حدیث شیعه. تألیف و تدوین محمد عمادی حائری. قم: دارالحدیث.
مدرسی طباطبایی، سیدحسین. (1383ش). میراث مکتوب شیعه در سه قرن نخستین هجری. قم: اعتماد.
ملکی تراکمه‌ای، محمود. (1396ش). بازیابی و اعتبارسنجی آثار علی‌ بن مهزیار اهوازی با تکیه بر بخش اصول الکافی. حدیث حوزه، شمارۀ 14، 45-68.
نجاشی، احمد بن علی. (1365ش). رجال. قم: مؤسسة النشر الاسلامی لجامعة المدرسین.
نیل‌ساز، نصرت. (1393ش). تبیین و ارزیابی نظریۀ سزگین دربارۀ شناسایی و بازسازی منابع جوامع روایی. پژوهش‌های قرآن و حدیث، شمارۀ 47، 321-346.
 
References
AghBozorg Tehrani, M. (1987). Al-Dhari'ah. Qom-Tehran: Ismaili Publications and the Islamic Library. [In Arabic]
Baqeri, H. (2017). al-Kāfī and the traditions of Ishaq ibn Muḥammad Ahmar Nakha'i: An attempt to identify the source of the Kulayni in the traditions of Ishaq. Sciences of the Quran and Ḥadith, No. 98, 9-28. [In Persian]
Emadi Ha'eri, M. (2015). Reconstruction of ancient Shi'a ḥadith texts. Qom: Darul-Ḥadith. [In Persian]
Emadi H a'eri, M. (2008). Issues of Muhammad ibn Muslim in Al-Kafi Al-Kulaini. International Congress of Thiqa al-Islam Al-Kulaini, 47-76.
Ethbati, I. & Tabatabaei, S. (2014). A Study on the Sources of Historical Data for the Book of al-Kāfī. Ḥadith Sciences, No. 71, 29-52. [In Persian]
Faḍli, A. (1993). Principles of the Science of Rijāl. Beirut: Umm al-Qura Institute. [In Arabic]
Fatahizadeh, F. (2008). Validation of the interpretive traditions of Ali ibn Ibrāḥīm in Qomi's Tafsir. Islamic Studies, No. 80, 143-159. [In Persian]
Haddadi, A, Nilsaz, N., Gharavi Naini, N. & Rahmati, M. (2021 [B]). Analysis of the function of the common throat in retrieving sources of traditions; a case study of the traditions of Ali ibn Ibrāḥīm in Al-Kāfī. Quranic and Ḥadith Sciences, No. 107, 271-293. [In Persian]
Haddadi, A. & Nilsaz, N., Gharavi Naini, N. & Rahmati, M. (2021 [A]). A critical analysis of Muḥammad Javad Shubairi's method in retrieving sources of traditions. Studies in Understanding Ḥadith, No. 15, 133-154. [In Persian]
Hurr-Aamili, M. (2006). Amal al-Amel. Research by Aḥmad Hussaini. Baghdad: Maktaba al-Andalus. [In Arabic]
Huseyn Golzar, M., Tabatabaei, S. & Jalali, M. (2018). Historical semantics of the concept of rare and its d'īsāmbiguation with a case study of the chapter of rare in the four books. Quran and Ḥadith Studies, No. 23, 199-224. [In Persian]
Ibn Babawayh, M. (1992). Man La Yahzoroh al-Faqih. Research by Ali Akbar Ghaffari. Qom: Islamic Publishing Office affiliated with the Teachers’ Association of the Seminary. [In Arabic]
Ibn Ghazairi, A. (1985). Al-Rijāl. Research by Muḥammad Reza Husayni. Qom: Dar al-Ḥadith. [In Arabic]
Ibn Idris Hilli, A. (1989). Al-Sara’ir al-Hawi Le Fatawa. Qom: Islamic Publishing Foundation of the Teachers’ Association. [In Arabic]
Ibn Ţāwūs, A. (2006). Al-Tashrif. Qom: Sahib al-Amr Institute. [In Arabic]
Kashi, M. (1988). Rijāl al-Kashi. Mashhad: University Publishing Institute. [In Arabic]
Khoi, A. (2017). An introduction to the science of Rijāl. Translated and researched by Abd ol-Hadi Feqhi-zadeh. Tehran: Amir-Kabir Publications. [In Persian]
Kulayni, M. (1986). Al-Kāfī. Research by Ali Akbar Ghaffari and Muḥammad Akhundi. Tehran: Dar al-Kutb al-Islamiyyah. [In Arabic]
Madadi, S. (2015). Conversation with Ayatollah Seyyed Aḥmad Madadi Mousavi. Reconstruction of Ancient Shi'a Ḥadith Texts. Compiled and compiled by Muḥammad Emadi Ha'eri. Qom: Dar al-Ḥadith. [In Persian]
Madelong, W. (2014). Islamic Schools and Sects in the Middle Ages. Translated by Javad Ghasemi. Mashhad: Islamic Research Foundation. [In Persian]
Maleki Tarakameh'e, M. (2017). Retrieval and validation of the works of Ali ibn Mahziyar al-Ahwazi based on the section on the principles of al-Kāfī. Ḥadith Hawza, No. 14, 45-68. [In Persian]
Modarresi Tabataba'i, S. (2004). Shi'a Written Heritage in the First Three Centuries of the Hijri. Qom: Etemad. [In Arabic]
Najāshī, A. (1986). Rijāl. Qom: Islamic Publishing Institute for the Society of Teachers. [In Arabic]
Nilsaz, N. (2014). Explanation and evaluation of Sezgin's theory on identifying and reconstructing the sources of traditional communities. Quran and Ḥadith Research, No. 47, 321-346. [In Persian]
Qorbani, M. (2015). Frequent Isnads of Al-Kāfī's Written Sources. Ḥadith Hawza, No. 10, 113-136. [In Persian]
Sattar, H. & Manouchehri Naeini, M. (2021). qorb ol-isnad in Imamiyyah writings. Ḥadith Studies, No. 25, 155-186. [In Persian]
Schacht, J. (2014). Isnad Evidence for Dating Ḥadith. Translated by Mehrdad Abbasi. Dating Ḥadith: Methods and Examples. Tehran: Hekmat Publications.
Sezgin, F. (2001). History of Arabic Writings. Tehran: Ministry of Culture and Islamic Guidance. [In Arabic]
Sheikh Baha'i, M. (2008).Mashreq ol-shamsain. Mashhad: Majma' al-Bhooth al-Islamiyyah. [In Arabic]
 Shubairi, M. (1998). Al-Katib al-Nu'mani and the Book of the Al-gheybah. Ḥadith Sciences, No. 3, 187-238. [In Arabic]
Sorkhei, E. (2005). Book of Al-masael in Ḥadith Writings with Emphasis on the Al-masael of Ali ibn Jafar. Hadith Sciences, No. 37 and 38, 32-47. [In Persian]
Sorkhei, E. (2009). The Book of Al-Halabi; A Written Source Compiled by Kafi. Hadith Sciences, No. 51, 34-58.
Tabarsi, F. (1996). E'lam ol-Wara. Qom: Aal al-Bayt Institute. [In Arabic]
Tabataba'i Borujerdi, S. (1989). Tajrid ol-asanid. Compiled by Mirza Mahdi Sadeghi. Mashhad: Astan Quds Raḍavi. [In Arabic]
Termes Ameli, A. (1996). The Tholathyat of the Kulayni and the proximity of the chains of transmission. Qom: Dar ol-Ḥadith. [In Arabic]
Thawri, S. (1989). Al-Fara'iḍ. Riyaḍ: Dar ol-Asma. [In Arabic]
Ţūsī, K. (2010). Jawaher ol-faraeḍ. Qom: Al-Thaqalayn Institute of Fiqh. Al-Thaqalayn Al-Thaqafiya. [In Arabic]
Ţūsī, M. (1986). Tahdhib al-Ahkam. Researched by Hasan Mousavi Khurasan. Tehran: Darul-Kutb al-Islamiyyah. [In Arabic]
Ţūsī, M. (1999). Al-Fehrest. Qom: Maktaba al-Muhaqq al-Tabatab'iyyah. [In Arabic]