تحلیل رویکردهای حدیثی در غرب اسلامی: از نص تا عقل و باطن‌گرایی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

دانشیار گروه علوم قرآن و حدیث دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه علّامه طباطبائی، تهران، ایران

10.22052/hadith.2025.256428.1563

چکیده

نگارنده مقاله با بررسی‌های انجام‌شده در رویکردهای حدیثی دانشمندان غرب اسلامی (منطقه اَندَلُس، مراکش (مغرب)، تونس، الجزایر و لیبی) به تحلیل آراء چهار تن از برجسته‌ترین محدثان هر منطقه پرداخته‌ و دو پرسش اساسی را مورد بررسی قرار داده‌است: نخست اینکه؛ رابطه و حجیت نص و عقل در برابر یکدیگر چگونه است و دوم؛ آیا این دانشمندان در مواجهه با حدیث، رویکردی سهل‌گیرانه داشته‌اند یا سخت‌گیرانه؟ با پاسخ به این دو پرسش بنیادین، نگارنده توانسته‌است معیارهایی برای رویکردهای حدیثی شناسایی کند که به سه دسته اصلی تقسیم می‌شوند: نص‌گرا، عقل‌گرا و باطن‌گرا. هر یک از این رویکردها ویژگی‌های خاص خود را دارند؛ در رویکرد نص‌گرا، اخباریان و ظاهرگرایان قرار می‌گیرند، در حالی که در رویکرد عقل‌گرا اصولیون، متکلمان و فلاسفه جای دارند و در رویکرد باطن‌گرا، عرفا، متصوفه و تقریب‌گرایان حضور دارند. علاوه بر این، نگارنده در بررسی خود به مقیاس زمانی نیز توجه کرده و ده نفر از دانشمندان را از قرن اول تا هفتم و ده نفر دیگر را از قرن هفتم تا چهاردهم مورد بررسی قرار داده‌است. علت این انتخاب، وجود جریان‌هایی با گرایش عقل‌گرایی در شرایط خاص آن دوران از قرن هفتم به بعد است که تأثیر قابل توجهی بر نتایج به‌دست‌آمده داشته است. به‌طور کلی، هرچه از عصر شکل‌گیری حدیث فاصله می‌گیریم، گرایشات عقل‌گرایی نسبت به نص‌گرایی به تدریج افزایش یافته است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Analysis of Hadith Approaches in the Islamic West: From Text to Reason and Esotericism

نویسنده [English]

  • Rouhollah Mohammadali Nejad Omran
Associate Professor in the Department of Quran and Hadith Sciences at the Faculty of Theology and Islamic Studies, Allameh Tabataba'i University, Tehran, Iran
چکیده [English]

The author of the article, through studies conducted on the approaches to hadith of scholars in the Islamic West (Andalus region, Morocco (Maghreb), Tunisia, Algeria, and Libya), analyzed the opinions of four of the most prominent hadith scholars in each region and examined two basic questions: first, what is the relationship and authority of text and reason vis-à-vis each other, and second, did these scholars have a lenient or strict approach when dealing with hadith? By answering these two fundamental questions, the author was able to identify criteria for hadith approaches that are divided into three main categories: textualist, rationalist, and esotericist. Each of these approaches has its own characteristics; in the textualist approach, there are Akhbarians and Zahirists, while in the rationalist approach, there are Usuli, theologians, and philosophers, and in the esotericist approach, there are mystics, Sufis, and approximationists. In addition, the author has also paid attention to the time scale in his study and has examined ten scholars from the first to the seventh century and another ten from the seventh to the fourteenth century. The reason for this choice is the existence of trends with a rationalist tendency in the specific conditions of that period from the seventh century onwards, which had a significant impact on the results obtained. In general, as we move away from the era of the formation of the hadith, the tendencies of rationalism towards textualism have gradually increased.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Hadith Approach
  • Islamic West
  • Textualism
  • Rationalism
  • Esotericism