اعتبارسنجی سندی روایت «الاسلام یعلو و لایعلی علیه» با تکیه بر منابع

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانش‌آموختۀ سطح 4، رشته تفسیر تطبیقی، مؤسسۀ آموزش عالی حوزوی رفیعة المصطفی، تهران، ایران

2 دانشیار، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد، یزد، ایران، (نویسنده مسئول)

چکیده

 قاعدۀ نفی سبیل بر بسیاری از قواعد فقهی حاکم بوده و بسیاری از روابط فردی و اجتماعی و حتی رابطۀ دولت اسلامی با دولت‌های غیراسلامی در زمینه‌های مختلف فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و... را تحت‌ پوشش قرار می‌دهد. برای اثبات این قاعده، ادلۀ فراوانی اقامه شده است. مهم‌ترین مبنای روایی این قاعده، روایت «الْإِسْلَامُ یَعْلُو وَلَا یُعْلَى عَلَیْهِ» است که از مراسیل شیخ صدوق می‌باشد. پذیرش این روایت ازنظر سندی، نزد برخی مشروط به پذیرش مراسیل شیخ صدوق به‌عنوان مسانید و نزد برخی دیگر که قائل به پذیرش مراسیل شیخ‌ صدوق نیستند، متکی بر عمل اصحاب است که آن را جبران‌کنندۀ ضعف سند می‌دانند. بعضی دیگر نیز با ارائۀ راه‌حل‌هایی سعی در اثبات حجیت سندی این روایت داشته‌اند. به نظر می‌رسد هیچ‌یک از این امور مفید فایده نبوده و نمی‌تواند حجیت سندی روایت را اثبات کند؛ هرچند مفاد روایت را ازطریق عقل که از دیگر منابع استنباط است، به‌راحتی می‌توان اثبات کرد. ضرورت این پژوهش ازآن‌روست که نشان می‌دهد حجیت سندی روایات حتی دربارۀ قواعد بسیار مهم و کاربردی مانند قاعدۀ نفی سبیل تابع اصول شناخته‌شده است که در صورت فقدان آن‌ها نمی‌توان روایات را حجت دانست. این پژوهش که به روش توصیفی‌تحلیلی است، درصدد بیان اعتبارسنجی سندی روایت «الاسلام یعلو و لایعلی علیه» است.
 

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Examining the validity of the Isnad of the tradition of "al-Islām Ya'lū wa La'ali Alayh" Relying on Shiite sources

نویسندگان [English]

  • Fatemeh Ghafarniya 1
  • Reza Baniasadi 2
1 Graduated level 4, field of comparative interpretation, Rafia Al-Mustafi Seminary Institute of Higher Education, Tehran, Iran
2 Associate Professor, Department of Islamic Knowledge, Faculty of Medicine, Yazd Shahid Sadoughi, University of Medical Sciences, Yazd, Iran. (Corresponding Auther)
چکیده [English]

 Introduction
The rule of negation of the path governs many jurisprudential rules and covers many individual and social relationships and even the relationship between the Islamic state and non-Islamic states in various cultural, political, economic, etc. fields. A lot of evidence has been presented to prove this rule. The most important traditional basis for this rule is the tradition “Islam is above and nothing is above it.,” which is from the traditions of Sheikh Șadūq. Acceptance of this tradition from the perspective of Isnad of transmission is, for some, conditional on acceptance of Sheikh Șadūq’s traditions as evidences, and for others who do not believe in accepting Sheikh Șadūq’s traditions, it is based on the actions of the companions, who consider it to compensate for the weakness of the chain of transmission. Others have also tried to prove the Isnad of this tradition by providing solutions. It seems that none of these things are useful and cannot prove the authenticity of the tradition; however, the contents of the tradition can be easily proven through reason, which is inferred from other sources. The necessity of this research is because it shows that the authenticity of traditions, even regarding very important and practical rules such as the rule of negating the mustache, is subject to well-known principles, in the absence of which the traditions cannot be considered as evidence.
 
Method
This article, which is descriptive-analytical in method, examines the Isnadary authenticity of this tradition and seeks to find answers to the following questions:a) What is the Isnadary evidence of the aforementioned tradition?b) In the absence of Isnadary evidence, what is the way to validate the tradition?
 
 
Results
The results of the research show that The sanad of this tradition, which is scientifically called transmission, there are two different opinions on the permissibility or non-permissibility of relying on it; one group believes that the tradition is invalid due to the problem of the Isnad, and another group believes that the problems in the Isnad do not prevent relying on the tradition
 
Conclusions
 From the above, it can be concluded that:

The tradition “Islam is above and nothing is above it,” which is the main basis of tradition for the rule of "nafyi sabīl", is from the traditions of Sheikh Șadūq and does not have an acceptable chain of transmission.
Accepting the tradition as authentic is subject to accepting Sheikh Șadūq’s traditions as evidences or accepting practical fame and traditional fame as the criterion for accepting the sanad, or accepting the criterion of the reliability of the tradition for accepting the sanad, and not the reliability of the transmitter.
In the author’s opinion, none of the above cases solves the problem with the reasons given in their places. The first and second bases are controversial and rejected by the author. Although the third base is significant, the explanation that led to the reliability of the tradition here goes back to the first two types. Therefore, the chain of transmission of this tradition remains faulty.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Rule of Nafyi Sabīl
  • Prophetic Tradition
  • Tradition of "al-Islam ya'lū"
  • Isnad credit
  • Sheikh Șadūq
  1.  قرآن مجید.

    ابن أبی تغلب، عبدالقادر بن عمر. (۱۴۰۳ق). نیل المآرِب بشرح دلِیل الطَّالِب. کویت: مکتبة الفلاح.

    ابن‌بابویه، محمد بن علی. (۱۴۱۳ق). من لا یحضره الفقیه. قم: دفتر انتشارات اسلامى وابسته به جامعۀ مدرسین حوزۀ علمیۀ قم.

    ابن‌براج، قاضى عبدالعزیز. (1411ق). جواهر الفقه - العقائد الجعفریة. قم: دفتر انتشارات اسلامى وابسته به جامعۀمدرسین حوزۀ علمیۀ قم.

    ابن‌حزم الأندلسی. (بی‌تا). المحلى بالآثار. بیروت: دارالفکر.

    ابن‌شهرآشوب مازندرانى، محمد بن علی. (1369ق). متشابه القرآن و مختلفه. قم: دار بیدار للنشر.

    ابن‌طاووس، علی بن موسی. (1413ق). التحصین لأسرار ما زاد من کتاب الیقین. تحقیق اسماعیل انصاری زنجانی. قم: مؤسسة دارالکتاب.

    ابن‌الملقن، عمر بن علی. (۱۴۲۹ق). التوضیح لشرح الجامع الصحیح، ج۲۵. دمشق: دارالنوادر.

    استاد ولی، حسین. (۱۳۸۰ش). سیرۀ روایی شیخ صدوق. کتاب ماه دین، شمارۀ ۴۵-۴۶: ۷۱-۸۸.

    اراکی، محمدعلی. (۱۴۱۴ق). الخیارات. قم: مؤسسۀ در راه حق.

    اردبیلى، احمد. (۱۴۰۳ق). مجمع الفائدة و البرهان فی شرح إرشاد الأذهان. قم: دفتر انتشارات اسلامى وابسته به جامعۀ مدرسین حوزۀ علمیۀ قم.

    انصارى شیرازى، قدرت‌الله و پژوهشگران مرکز فقهى ائمۀ اطهارk. (۱۴۲۹ق). موسوعة أحکام الأطفال و أدلته. قم: مرکز فقهى ائمۀ اطهارk.

    بجنوردى، سید حسن. (۱۴۱۹ق). القواعد الفقهیة. قم: نشر الهادی.

    بجنوردى، سید محمد. (۱۴۰۱ق). قواعد فقهیه. تهران: مؤسسۀ عروج.

    بحرانى، آل عصفور. (بی‌تا). الأنوار اللوامع فی شرح مفاتیح الشرائع. قم: مجمع البحوث العلمیة.

    بخاری، محمد. (1422ق). الجامع المسند الصحیح المختصر من أمور رسول الله2 وسلم وسننه وأیامه. بی‌جا: دارالفکر للطباعة و النشر و التوزیع.

    بهبهانى، محمدباقر بن محمد اکمل‌. (1422ق). مصابیح الظلام‌. محقق؛ مصحح: گروه پژوهش مؤسسۀ علامه مجدد وحید بهبهانى‌. قم: مؤسسة العلامة المجدد الوحید البهبهانی.

    بیهقی، احمد بن الحسین ابو بکر، البیهقی.  (1۴2۴ق). السنن الکبرى. المحقق: محمد عبدالقادر عطا. بیروت: دارالکتب العلمیة.

    جعفری هرندی، محمد. (138۴ش). «قاعدۀ نفی سبیل و کاربرد آن در روابط بین‌الملل» از محمد. پژوهش‌های فقه و حقوق اسلامی، پیش‌شماره 2، ص۶۵-7۶.

    حافظیان بابلی، ابوالفضل. (۱۴۲۴ق). رسائل فی درایة الحدیث. قم: مرکز تحقیقات دار الحدیث.

    حرّ عاملى، محمد. (1403ق). الفوائد الطوسیة‌. قم: چاپخانۀ علمیه.

    حرّ عاملى، محمد. (1409ق). تفصیل وسائل الشیعة إلى تحصیل مسائل الشریعة. قم: مؤسسة آل البیتk.

    حسینی، علیرضا و ناظری، محمدرضا. (1395ش). تأثیر قاعدۀ فقهی نفی سبیل بر روابط بین‌المللی مسلمانان. فقه و حقوق معاصر، 2 (3)، 141-164.

    حسینی ترکستانی، امیرحسین. (1389). قاعدۀ نفی سبیل اصل حاکم بر سیاست خارجی. کوثر معارف، شمارۀ 13، 211-231.

    حلّى، ابن ادریس. (1۴10ق). السرائر الحاوی لتحریر الفتاوى(و المستطرفات). قم: دفتر انتشارات اسلامى وابسته به جامعۀ مدرسین حوزۀ علمیۀ قم.

    حلّى، ابن داود. (1383ق). رجال ابن داود. تهران: انتشارات دانشگاه تهران.

    حلّى، حسن بن یوسف. (1381ق). خلاصة الأقوال. نجف اشرف: منشورات المطبعة الحیدریة.

    حلّى، حسن بن یوسف. (1۴07ق). نهج الحق و کشف الصدق. قم: مؤسسه دار الهجرة.

    حلّى، حسن بن یوسف. (1413ق). مختلف الشیعة فی أحکام الشریعة، قم: دفتر انتشارات اسلامى وابسته به جامعۀ مدرسین حوزۀ علمیۀ قم.

    حلّى، حسن بن یوسف. (1414ق). تذکرة الفقهاء. قم: مؤسسة آل البیتk.

    حلّى، حسن بن یوسف. (1420ق). تحریر الأحکام الشرعیة على مذهب الإمامیة. قم: مؤسسۀ امام صادقt.

    خمینی، سید روح‌الله. (بی‌تا). القواعد الفقهیة و الاجتهاد و التقلید. قم: مؤسسۀ مطبوعاتى اسماعیلیان.

    خمینی، سید روح‌الله. (1382ق). تهذیب الاصول؛ (تقریرات درس امام خمینى، مقرر جعفر سبحانى). بی‌جا: اسماعیلیان.

    خمینی، سید روح‌الله. (1415ق). المکاسب المحرمة. قم: مؤسسۀ تنظیم و نشر آثار امام خمینى.

    خمینی، سید روح‌الله. (1430ق). کتاب البیع. تهران: مؤسسۀ تنظیم و نشر آثار امام خمینى.

    خویى، سید ابو القاسم. (بی‌تا). مصباح الفقاهة (المکاسب). بی‌جا: بی‌نا.

    خویى، سید ابوالقاسم‏. (1413ق). معجم رجال الحدیث و تفصیل طبقات الرواة. بی‌جا: بی‌نا.

     دارقطنی، أبو الحسن علی بن عمر. (1424ق). سنن الدار قطنی. بیروت: مؤسسة الرسالة.

    دلبری، سید علی. (1392ش). ادراج در متن حدیث: انواع، عوامل و پیامدهای آن. تحقیقات علوم قرآن و حدیث، شمارۀ ۱۹، ۳۱-۵۶.

    راغب اصفهانى، حسین. (1412ق). مفردات الفاظ القرآن. بیروت: دار الشامیة.

    رحمانی، محمد. (1382ش). قاعدۀ نفی سبیل از منظر فریقین. پژوهشنامۀ حکمت و فلسفه اسلامی، شمارۀ 6، 2-28.

    رضایی، مجید و هاشمی، سید محمدعلی‌. (1391ش). بازخوانی قاعدۀ نفی سبیل با رویکردی به اندیشه‌های امام خمینی(ره). پژوهشنامۀ متین، شمارۀ ۵7، ص۶1-8۶.

    زنگنه شهرکی، جعفر. (1391ش). قاعدۀ نفی سبیل در آرای فقهی و مواضع سیاسی صاحب عروه. فقه، 19 (3)، 1۴8-19۴.

    سبزوارى، سید عبد الأعلى. (1۴13ق). مهذّب الأحکام. قم: مؤسسة المنار.

    سلطانی، عباسعلی. (1378ش). بررسی قاعدۀ فقهی نفی سبیل. مطالعات اسلامی، شمارۀ 43-44، 129-144.

    شاهرودى، سید محمود‌هاشمى. (1423ق). قراءات فقهیة معاصرة. قم: مؤسسۀ دائرةالمعارف فقه اسلامى بر مذهب اهل‌بیتk.

    شبیرى زنجانى، سید موسى. (1۴19ق). کتاب نکاح. قم: مؤسسۀ پژوهشى راى‌پرداز.

    شنقیطی، محمَّد الخَضِر بن سید. (1415ق). کوثَر المَعَانی الدَّرَارِی فی کشْفِ خَبَایا صَحِیحْ البُخَاری. بیروت: مؤسسة الرسالة.

    شیرازى، سید محمد حسینى. (1۴13ق).  الفقه القواعد الفقهیة. بیروت: مؤسسۀ امام رضاt.

    شیبانی عصفری، أبو عمرو خلیفة بن خیاط بن خلیفة. (1405ق). مسند خلیفة بن خیاط. بیروت: مؤسسة الرسالة.

    صدر، سید حسن. (بی‌تا). تأسیس الشیعة لعلوم الاسلام،، نجف: منشورات اعلمى.

    صدر، سید محمد باقر. (1408ق).  القواعد الفقهیة (مباحث الأصول). مقرر سید کاظم حائری. قم: دفتر جناب مقرر.

    صرامی، سیف‌الله. (1382ش). جایگاه قاعدۀ نفی سبیل در سیاست‌های کلان نظام اسلامی. حکومت اسلامی، شمارۀ 30، 97-112.

    صنعانی، محمد بن إسماعیل. (بی‌تا). سبل السلام. ریاض: مکتبة دارالسلام.

    طبرسی، فضل بن حسن. (1410ق). المؤتلف من المختلف بین أئمة السلف، مشهد: مجمع البحوث الإسلامیة.

    ضیاءبخش، علی. (138۶ش). قاعدۀ نفی سبیل. معرفت، شمارۀ 11۵، 39-۵0.

    طحاوی، ابوجعفر احمد بن محمد. (1412ق). شرح معانی الآثار. مدینه: عالم الکتب.

    طوسی، محمد. (1387ق). المبسوط فی فقه الإمامیة. تهران: المکتبة المرتضویة لإحیاء الآثار الجعفریة.

    طوسی، محمد. (1427ق). رجال. قم: دفتر انتشارات اسلامى وابسته به جامعۀ مدرسین حوزۀ علمیۀ قم.

    عاملی (شهید اول)، محمد. (1417ق). الدروس الشرعیة فی فقه الإمامیة. قم: دفتر انتشارات اسلامى وابسته به جامعۀ مدرسین حوزۀ علمیۀ قم.

    عاملى (شهید ثانى). زین‌الدین. (1419ق). فوائد القواعد. قم: انتشارات دفتر تبلیغات اسلامى حوزۀ علمیۀ قم.

    عاملى (شهید ثانى). زین‌الدین. (1410ق). الروضة البهیة فی شرح اللمعة الدمشقیة (المحشّى–سید محمد کلانتر). قم: کتاب‌فروشى داورى.

    عاملى (شهید ثانى)، زین‌الدین. (1413ق). مسالک الأفهام إلى تنقیح شرائع الإسلام. قم: مؤسسة المعارف الإسلامیة.

    عسقلانی، ابن‌حجر. (1379ق). فتح الباری بشرح صحیح البخاری. بیروت: دارالمعرفه.

    علی‌دوست، ابوالقاسم. (1383ش). قاعدۀ نفی سبیل. مقالات و بررسیها، شمارۀ 85، 231-254.

    عینى، محمود بن احمد. (بی‌تا). عمدة القاری شرح صحیح البخاری. بیروت: دار إحیاء التراث العربی.

    فاضل ‌لنکرانى، محمد. (1416ق). القواعد الفقهیة. قم: چاپخانۀ مهر.

    قاسم بن سلام بن عبدالله الهروی البغدادی، أبو عُبید. (بی‌‌تا). الأموال. بی‌جا: بی‌‌نا.

    قرشى بنابى، على‏اکبر. (1371ش). قاموس قرآن. تهران: دارالکتب الإسلامیة.

    قسطلانی قتیبی، احمد بن محمد. (1323ق).  إرشاد الساری لشرح صحیح البخاری. مصر: المطبعة الکبرى الأمیریة.

    قمّى (حسینی روحانی)، سید صادق. (1412ق). فقه الصادقt (للروحانی). قم: دار الکتاب - مدرسه امام صادقt.

    قمّى (طباطبایی)، سید تقى. (1423ق [الف]). الأنوار البهیة فی القواعد الفقهیة. قم: انتشارات محلاتى.

    قمّى (طباطبایی)، سید تقى. (۱۴۲۳ق [ب]). الدلائل فی شرح منتخب المسائل. قم: کتاب‌فروشى محلاتى.

    کلینی، محمد بن یعقوب‏. (1407ق‏). الکافی. محقق/ مصحح: على‌اکبر غفارى و محمد آخوندى. تهران: دار الکتب الاسلامیة.

    گلپایگانى، سید محمدرضا. (1412ق). الدر المنضود فی أحکام الحدود. قم: دارالقرآن الکریم.

    گیلانى (‌میرزاى قمّى)، ابوالقاسم. (1413ق). جامع الشتات فی أجوبة السؤالات. تهران: مؤسسۀ کیهان.

    مامقانی، عبدالله. (1428ق). مقباس الهدایة فی علم الدرایة. محقق شیخ محدرضا مامقانی. قم: انتشارات دلیل ما.

    مجلسى، محمدباقر. (1403ق). بحار الأنوار. بیروت: مؤسسة الطبع و النشر.

    مجلسى، محمدباقر. (1404). مرآة العقول فی شرح أخبار آل الرسول. تهران: دار الکتب الإسلامیة،.

     محقق داماد، سید محمدباقر استرآبادی. (۱۴۲۲ق). الرواشح السماویة فی شرح الأحادیث الإمامی. محقق و گردآورنده: قیصریه‌ها. محقق: غلام حسین و نعمت‌الله لیلی. قم: ناشر دار الحدیث.

    محقق داماد‌، مصطفى. (۱۴۰۶ق). قواعد فقهی. تهران: مرکز نشر علوم اسلامى.

    محمدى، على‏. (1387ش). شرح اصول فقه. قم: دارالفکر.

    مراغى، سید میر عبدالفتاح. (1417ق).  العناوین الفقهیة. قم: دفتر انتشارات اسلامى وابسته به جامعۀ مدرسین حوزۀ علمیۀ قم.

    مروج جزائرى، سید محمدجعفر. (1۴۱۶ق). هدى الطالب فی شرح المکاسب. قم: مؤسسة دارالکتاب.

    محمدجعفری، رسول. (139۶ش). بررسی و نقد شبهات وارده بر وثاقت و مرویات شیخ صدوق. تحقیقات علوم قرآن و حدیث، شمارۀ ۳۶، ۱۴۱-۱۶۸.

    مصطفوى، سید محمدکاظم. (1421ق). مائة قاعدة فقهیة. قم: دفتر انتشارات اسلامى وابسته به جامعۀ مدرسین حوزۀ علمیۀ قم.

    مفید، محمد بن محمد. (1413ق‏). الإرشاد فی معرفة حجج الله على العباد‏. محقق / مصحح: مؤسسة آل البیتk‏. قم‏: کنگرۀ شیخ مفید.‏

    نجاشى، ابوالحسن. (1407ق). رجال- فهرست أسماء مصنفی الشیعة. قم: دفتر انتشارات اسلامى وابسته به جامعۀ مدرسین حوزۀ علمیۀ قم.

    نجفى، مهدى (کاشف الغطاء). (بی‌تا). مورد الأنام فی شرح شرائع الإسلام. نجف اشرف: مؤسسۀ کاشف الغطا.

    نجفى، محمدحسن. (1404ق). جواهر الکلام فی شرح شرائع الإسلام. لبنان: دار إحیاء التراث العربی.

    نورى (محدث). میرزا حسین. (1408ق). مستدرک الوسائل و مستنبط المسائل. بیروت: مؤسسة آل البیتk.

    واعظ حسینی (البهسودی). (بی‌تا). مصباح الأصول. تقریر بحث سماحة آیة‌الله العظمى السید أبوالقاسم الموسوی الخوئی(ره). قم: منشورات مکتبة الداوری.

    ولایى، عیسى. (1387ش). فرهنگ تشریحى اصطلاحات اصول. تهران: نشر نی.

    سایت

    نورمفیدی، مجتبی. (۱۳۸۹). «مشیخه کتاب قفیه»، جلسۀ ۲۳

    http: m-noormofidi.com؛۱۳۹۹؛ ۰۱؛ ۲۹؛ رجال-و-درایه-سال-۹۰-۸۹.

    References

    Holy Quran.

    Ibn Abi Taghleb, A. (1983). Nile al-Maareb Besharhe Dlil Al-Taleb. Kuwait: Al-Falah Library. [In Arabic]

    Ibn Babavayh, M. (1993). Man La Yahzarho al-Faqih. Qom: Islamic Publications Office affiliated with the Qom Seminary Society of Teachers. [In Arabic]

    Ibn Baraj, Q. (1991). Jawahar al-Fiqh - Al-Aghaed al-Jaafariyya. Qom: Islamic Publications Office attached to the Qom Seminary Society of Teachers. [In Arabic]

    Ibn Hazm Al-Andalsi. (N.d.) Al-Mahala Bel-Athar. Beirut: Dar al-Fakr. [In Arabic]

    Ibn Shahrashob Mazandarani, M. (1950). Motashabeh Al-Qur'an and Mokhtalefoh. Qom: Dar Bidar Le-Alnashr. [In Arabic]

    Ibn Tavus, A. (1993). AL-Tahasin Lasrar Ma Zada Men Ketab Al-Yaghin. Qom: Dar Al-Ketab Institute. [In Arabic]

    Ibn al-Mulaghean, U. (2008). Al-Tozih  Lesharhe al-Jame al-aḥīḥ, vol. 25, Damascus: Dar al-Nawader. [In Arabic]

    Ostad Vali, H. (2001). The Narrative Biography of Sheikh Sadouq. Book Mah and Din, vol. 45-46, pp. 88-71,. [In Persian]

    Araki, M. (1993). Al-Khiyarat. Qom: Institute on the Right Path. [In Arabic]

    Ardabili, A. (1983). Majma al-Faedate wa al-Burhan Fi Shrhe of Ershade al-Azhan. Qom: Islamic Publications Office attached to the Qom Seminary Society of Teachers. [In Arabic]

    Ansari Shirazi, Gh. and the Scholars of the Jurisprudence Center of the Immaculate Imams. (2008). Encyclopaedia of Children's Rules and Justice. Qom: The Immaculate Imams Jurisprudence Center. [In Arabic]

    Bojunordi, S. (1998). Al- Jurisprudential Al-Rules. Qom: El-Hadi Publishing House. [In Arabic]

    Bojanvardi, S. (1981). Jurisprudential Rules. Tehran: Aruj Institute. [In Arabic]

    Bahrani, A. ( Nd.).  Al-Anwar al-LaWame fi Sharhe MafatiH al-Sharaeh. Qom: Scientific Research Forum. [In Arabic]

    Bukhārī , M. (1981). Al-Jaameh al-Musnad al-aḥīḥ Al-Mukhtasar Men Omore Rasulullah. No Place: Dar al-Fakr for printing and publishing and distribution. [In Arabic]

    Behbahani, M. (2003). Masabih AL-Zelal. researcher/corrector: Research Group of Allama Mujaddid Wahid Behbahani Institute. Qom: Allame Al-Mujjaded Al-Wahid Al-Behbahani Institute. [In Arabic]

    Bayhaqi, A. (1424). Al-Sunan al-Kubra. Al-Muhaqqi: Muḥammad Abdul-Qadir Ata. Beirut: Dar al-Kutb al-Ilmiyah. [In Arabic]

    Jafari Harandi, M. (1384). The Rule of nafyi sabīl and Its Application in International Relations by Muḥammad. Researches on Islamic Jurisprudence and Law, Pre-Issue 2, pp. 65-76. [In Persian]

    Hafeziyan Baboli, A. (2003). Rasa'il fi Darasat al-Ḥadith. Qom: Dar al-Ḥadith Research Center. [In Arabic]

    Haor Amoli, M. (1983). al-Fawaed al-Tawsiyyah. Qom: Scientific Printing House. [In Arabic]

    Haor Amoli, M. (1989). Tafsil Al-Vasael Al0Shieh ela Tahsil Masael Al-Shariea. Qom: Aal Al-Bayt institute, peace be upon them. [In Arabic]

    Hosseini, A. & Nazeri, M. (2016). The impact of the jurisprudential rule of negating the mustache on Muslim international relations. Contemporary Jurisprudence and Law, 2 (3), 141-164. [In Persian]

    Heli, I. (1990). al-Sara'er al-Hawi Le Tahrir al-fatawi (and al-mustatrafat). Qom: Islamic publishing office affiliated with the Qom seminary teachers' community. [In Arabic]

    Heli, I. (1963). Rejal Ibn Dawood. Tehran: Tehran University Press. [In Arabic]

    Heli, H. (1961). Kholasah Al-Aghval. Najaf Ashraf: Al-Matba-a Al-Haydriya Publishing House. [In Arabic]

    Heli, H. (1987). Nahj al-Haq and Kasf al-Sedgh. Qom: Dar al-Hijra. [In Arabic]

    Heli, H. (1983). Mokhtalaf Al-Shiah Fi Al-Ahkam Al-Sharia. Qom: Islamic Publications Office attached to the Qom Seminary Society of Teachers. [In Arabic]

    Heli, H. (1994). Tazkerah Al-Foqhaha. Qom: Aal  Al-Bayt Institute, peace be upon them. [In Arabic]

    Heli, H. (2007). Tahrir al-Ahkam al-Shareeya Ala Mazhab Al-Imamiya. Qom: Institute of Imam Sadiq, pbuh. [In Arabic]

    Khomeini, S. (Nd.) Al-Ghavaed al-Fiqhiyah Va Al-Ijtihad Va Al-Taghlid. Qom: Ismailiyan Press Institute. [In Arabic]

    Khomeini, S. (1962). Tahdib al-Asul. No Place: Ismailiyan Press Institute. [In Arabic]

    Khomeini, S. (1995). Al-Maqaseb al-Muharma. Qom: Institute for organizing and publishing the works of Imam Khomeini. [In Arabic]

    Khomeini, S. (2009). Kitab Al-Beie. Tehran: Institute for organizing and publishing the works of Imam Khomeini. [In Arabic]

    Khomeini, S. (2010). Kitab al-Tahara. Tehran: Institute for organizing and publishing the works of Imam Khomeini. [In Arabic]

    Khoi, S. (Nd.). Misbah al-Fiqahah (Al-Makaseb). No Place. [In Arabic]

    Khoi, S. (1993). Mujam AL-Rejal al-Ḥadith and Tafsil Al-Tabaqat Al-Rowat. No Place, No Name. [In Arabic]

    Dar Qutni, A. (2002). Sunan al-Dar Qutni. Beirut: Institute of Al-Resalah. [In Arabic]

    Delbari, S. (2013). Insertion in Ḥadith Text: Its Types, Factors and Consequences. Quran and Ḥadith Science Research. Tehran: No. 19, pp. 56-31, [In Persian]

    Ragheb Esfahani, H. (1993). Al-Qur'an Vocabulary. Beirut: Dar al-Shamiya. [In Arabic]

    Rahmani, M. (2003). The Rule of Nafyi sabīl from the Perspective of the Sects. Research Journal of Islamic Wisdom and Philosophy, Issue 6, 2-28. [In Persian]

    1. Rezaei, M. & Hashemi, S. (2012). Rereading the Rule of Nafyi sabīl with an Approach to the Thoughts of Imam Khomeini (RA). Research Journal of Matin, Issue 57, pp. 61-86. [In Persian]

    Zanganeh Shahraki, J. (2012). The Rule of Nafyi sabīl in the Jurisprudential Opinions and Political Positions of Sahib Urwah. Fiqh, 19 (3), 148-194. [In Persian]

    Sabzevari, S. (2002). Mahdzab al-Ahkam. Qom: Al-Manar Institute. [In Arabic]

    Soltani, A. (1999). A study of the jurisprudential rule of negating the mustache. Islamic Studies, No. 43-44, 129-144. . [In Persian]

    Shahroudi, S. (2002). Contemporary Jurisprudential Readings. Qom: Institute of Islamic Jurisprudence Encyclopaedia on the Religion of Ahl al-Bayt, peace be upon them. [In Arabic]

    Shobeiri Zanjani, S. (1998). Book of Marriage. Qom: Rai Pardaz Research Institute, [In Persian]

    Shenqiiti, M. (1994). Kosar al-Ma'ani al-Darari fi Kashf Khabaya aḥīḥ Al-Bukhārī. Beirut: Al-Resalah Institute. [In Arabic]

    Shirazi, S. (1993). Al-Fiqh al-Ghavahed al-Fiqhiyah. Beirut: Imam Reza Institute. [In Arabic]

    Sheibani Asfari, A. (1984). Musnad Khalifa Ibn Khayat. Beirut: Al Resala Institute. [In Arabic]

    Sadr, S. (Nd.). Tasis of Al-Shia Le Uloom al-Islam. Najaf: Alami Publications. [In Arabic]

    Sadr, S. (1987). Al-Ghavaed al-Fiqhiya (Discussions of Principles), Sayyid Kazem Haeri. Qom: Mogharer's office. [In Arabic]

    Sarami, S. (2003). The position of the rule of negating the mustache in the macro-politics of the Islamic system. Islamic Government, No. 30, 97-112. . [In Persian]

    Sanani, M. (Nd.) Sabol al-Salam. Riyaz: Dar al-Salam Library. [In Arabic]

    Tabarsi, F. (1989). Al-Mu'talef Man al-Mokhtalef bain Al-Aemah al-Salaf. Mashhad: Majma  Al-bohoos Ai-Islamiya. [In Arabic]

    Zia Bakhsh, A. (2007). The Rule of nafyi sabīl. Marafet, No. 115, 39-50. . [In Persian]

    Tahawi, A. (1993). Sharh Ma-Ani Al-Asar. Madina: Alam al-Kutub. [In Arabic]

    Tousi, M. (1967). Al-Mabsut fi Fiqh al-Imamiya. Tehran: Al-Murtazawi Library for Revival of Al-Jaafari Works. [In Arabic]

    Tousi, M. (2006). Rigal. Qom: Islamic Publications Office attached to the Qom Seminary Society of Teachers. [In Arabic]

    Ameli, M. (1996). al-Dross al-Sharieeya fi Fiqh al-Imamiya. Qom: Islamic Publications Office attached to the Qom Seminary Society of Teachers. [In Arabic]

    Ameli, Z. (1998). Favaed Al-Ghvaed. Qom: Publications of the Islamic Publications Office of Qom Seminary. [In Arabic]

    Ameli, Z. (1989). Al-Rozah al-Bahiyyah fi Sharh al-Loma'a al-Dameshqiyyah). Qom: Davari Bookstore. [In Arabic]

    Ameli, Z. (1993). Masalak al-Afham ela Tanghih  Sharaeh Al-Islam. Qom: Iran Islamic Ma-aref Institute. [In Arabic]

    Asghalani, I. (1959). Fath al-Bari be Sharh aḥīḥ al-Bukhārī . Beirut: Dar al-Marefa. [In Arabic]

    Alidoust, A. (2004). The Rule of nafyi sabīl. Articles and Reviews, Issue 85, 231-254. [In Persian]

    Aini, M. (Nd.). Omdah al-Qari Sareh aḥīḥ Al-Bukhārī . Beirut: Dar Al-Ehya Al-Torath al-Arabi. [In Arabic]

    Fazel Lankarani, M. (1995). Al-Ghavaed al-Fiqhiyah. Qom: Mehr Printing House. [In Arabic]

    Qasim Ibn Salam I. (Nd.). Al-Amval. No Place, No Name. [In Arabic]

    Qorashi Banabi, A. (1992). Quran Dictionary. Tehran: Dar al-Kutub al-Islamiyya, [In Persian]

    Qastaani Qutaibi, A. (1905). Irshad al-Sari le Sarhe aḥīḥ al-Bukhārī. Egypt: Al-Matba-ah al-Kubra Al-Amiriya. [In Arabic]

    Qomi, S. (1991). Fiqh al-Sadiq, pbuh (Le Rouhani). Qom: Dar al-Kitab - School of Imam Sadiq, pbuh. [In Arabic]

    Qomi, S. (2002). Al-Anwar al-Bahiya fi al-Ghavaed al-Fiqhiya. Qom: Mahalati Publications. [In Arabic]

    Qomi, S. (2002). Al-Dalael fi Sharh Muntakhab al-Masel. Qom: Mahalati Bookstore. [In Arabic]

    Kilini, M. (1984). Al-Kafi. Researcher/Editor: Ali Akbar Ghafari and Mohammad Akhundi. Tehran: Dar al-Kutub al-Islamiya. . [In Arabic]

    Golpaygani, S. (1993). Al-Dur al-Manzoud Fi Ahkam al-Hudood. Qom: Dar al-Qur'an al-Karim. [In Arabic]

    Gilani (Mirzaye Qomi), A. (1992). Jame al-Shatat fi Ajvabeh al-Asoalat. Tehran: Kayhan Institute. [In Arabic]

    Mamqani, A. (2007). Meghyas al-Hedaya fi Elm al-Daraya. scholar Sheikh Mohamadreza Mamqani. Qom: Dalil Ma Publications. [In Arabic]

    Majlesi, M. (1986).  Roza al-Muttaqiin fi Sharh Man la Yahzar al-Faqih. Qom: Kushanbur Islamic Cultural Institute. [In Arabic]

    Majlisi, M. (1983). Behar al-Anwar. Beirut: Printing and Publishing Institute. [In Arabic]

    Majlisi, M. (1984). Merat al-Oghool fi Sharh Akhbār Aal Al-Ar-Rasoul. Tehran: Dar al-Kutub al-Islamiyya. [In Arabic]

    Mohagheq Damad, S. (2001). al-Ravasheh al-Samawiya fi Sharhe al-Aḥadith al-Imami. Qom: Nasher Dar al-Ḥadith. [In Arabic]

    Mohammadi, A. (2008). Description of Principles of Jurisprudence. Qom: Dar al-Fekr. [In Arabic]

    Maraghi, S. (1996). Al-Anavael al-Fiqhiya. Qom: Islamic Publications Office affiliated with the Qom Theological Seminary Society. [In Arabic]

    Moravej Jazayari, S. (1995). Hoda Al-Taleb fi Sharh al-Makaseb. Qom: Dar al-Ketab Institute. [In Arabic]

    Mohammad Jafari, R. (2016). Examining and Criticizing Doubts Raised on the Reliability and Traditions of Sheikh Șadūq. Quran and Ḥadith Science Research, No. 36, pp. 141-168, [In Persian]

    Mustafawi, S. (2000). Meah Qa'eda al-Feqhiya. Qom: Islamic Publication Office affiliated to the Qom Seminary Society of Teachers. [In Arabic]

    Mufid, M. (1992). Al-Irshad in the knowledge of the Hajjaj of Allah on the slaves. Researcher/corrector: Al-Bayt Foundation. Qom: Congress of Sheikh Mofid. . [In Arabic]

    Najāshī, A. (1987). Rejal- List of names of Al-Shi'a authors. Qom: Islamic Publications Office affiliated with the Qom Theological Seminary Society. [In Arabic]

    Najafi, M. (Nd.) Mord al-Anam fi Sharh Sharae al-Islam. Najaf Ashraf: Kashif al-Ghata Institute. [In Arabic]

    Najafi, M. (1984). Jawaher Al-Kalam fi Sharh Sharae al-Islam. Beirut: Dar Al-Ehya Al-Torath al-Arabi. [In Arabic]

    Nouri (Muhadeth), M. (1988). Mustadraak al-Wasael va Mustanbet al-Masael. Beirut: Aal Al-Bayt Institute, peace be upon them. [In Arabic]

    Al-Waez al-Hosseini (Al-Behsoodi). (Nd.). Mesbah al-Osul. Qom: Al-Douri Library Publications. [In Arabic]

    Velaee, 'ī. (2008). Annotative Dictionary of Osul. Tehran: Nei Publishing, [In Persian]

    Site

    Noor Mofidi, M. (2010). Mashikhe Ketab Faghih. Session 23, http://m-noormofidi.com/1399/01/29/Rajal-va-Daraiyeh-sal-90-89.