بررسی سندی و دلالی روایات طواف کشتی نوح

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استاد، گروه علوم قرآن و حدیث، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران، (نویسنده مسئول)

2 دانشجوی دکتری، گروه علوم قرآن و حدیث، دانشگاه اراک، اراک، ایران

چکیده

 در منابع قدیم و جدید به طوفان نوحt و اتفاقات پیرامون آن اشاره شده است. در متون شیعه ضمن توجه به مسئلۀ طوفان، روایاتی درخصوص طواف کشتی نوح بر دور کعبه نقل شده است. نوشتار حاضر به روش توصیفی‌تحلیلی و با استفاده از منابع کتابخانه‌ای انجام شده است و با تتبعی که در منابع صورت گرفت مشخص شد موضوع فوق تاکنون مورد بررسی سندی قرار نگرفته است. در نوشتار حاضر تعداد 12 روایت احصا شد. اولین و بیشترین نقل‌ها مربوط به اصول کافی است که محدثان بعدی این احادیث را نقل کرده‌اند. تمامی احادیث مذکور از لحاظ سندی و دلالی مورد بررسی قرار گرفت و مشخص شد احادیث مذکور دچار دو عارضۀ جدی هستند: الف) به‌رغم حضور افراد ثقه و جلیل‌القدر، افراد ضعیف و مجهول‌الحالی در زنجیرۀ سند روایت وجود دارد که باعث تضعیف آن شده است و از سوی دیگر، اسناد برخی از این روایات علی‌رغم داشتن سند بعضاً معتبر از نوع مرسل و مرفوع هستند؛ ب) در متن روایات، تعارضاتی چون کمیت، محل فرود و طواف کشتی و مسئلۀ منطقه‌ای یا جهانی بودن طوفان به چشم می‌خورد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Examining the Isnad and significance of the circumambulation (ṭawāf) of Noah's ark

نویسندگان [English]

  • Ebrahim Ebrahimi 1
  • Fereiduon Rezaei 2
1 Professor of Quran and Ḥadith Sciences, Allameh Tabatabai University, Tehran, Iran. (Corresponding Author).
2 PhD student of Quran and Ḥadith, Arak University, Arak, Iran
چکیده [English]

 Introduction
One of the ways to distinguish authentic ḥadiths from inauthentic ones is by examining the chain of transmission (isnād), a method that has been prevalent since early times. Many individuals have made significant contributions to purifying the sayings of the Infallibles by identifying weak transmitters in the chains of transmission.The story of Noah’s mission and the event of the flood has received attention in the Bible, Islamic texts, and historical sources, with more than six hundred different legends and traditions about its nature and details.The Qur'an refers to the story of Noah’s mission and the flood, mentioning some of its details. Consequently, numerous ḥadiths have been transmitted on this subject.
One notable issue in these ḥadiths is the claim that Noah's Ark circumambulated the Kaaba, a narrative found in early Shi'a sources and later transmitted by subsequent sources. This article will examine the ḥadiths related to the circumambulation of Noah’s Ark around the Kaaba, both in terms of their content and their chain of transmission.
 
Materials and Methods
One of the well-established and widely used methods that ḥadith scholars have employed to assess the authenticity of ḥadiths is the simultaneous examination of both the chain of transmission (isnād) and the content (matn) of the traditions. Chain analysis aims to determine the reliability of the transmitters, while content analysis involves scrutinizing and evaluating the texts of the ḥadiths to identify any weaknesses in their substance. In other words, the credibility of the transmitters in the chain is evaluated based on the views of biographical scholars (ʿilm al-rijāl), and subsequently, the content of the tradition is analyzed.
As mentioned in the introduction, the present article investigates the tradition regarding Noah’s Ark circumambulating the Kaaba during the time of the flood, as reported in significant Shi'a sources.
Circumambulation (ṭawāf) is one of the rituals of Hajj and is specific to human beings. That such an act could have occurred during the dangerous and catastrophic circumstances of Noah's flood highlights the need for a thorough textual and chain-based examination of the related ḥadiths.
To this end, relevant traditions from both early and later Shi'a sources were reviewed, and the related ḥadiths were identified. The majority of these traditions are found in al-Kāfī by al-Kulaynī, although other ḥadith compilers have also reported similar accounts.
Following this quantitative review, the credibility of the transmitters was assessed based on the evaluations of both classical and later biographical scholars. While some of the transmitters in the chains are trustworthy and reliable, the presence of some unknown or weak transmitters seriously challenges the authenticity of these ḥadiths.
Subsequently, we examined the content of the traditions concerning the circumambulation of Noah’s Ark around the Kaaba. This section revealed that the traditions in question exhibit significant textual discrepancies.
 
Results and Finings
A systematic examination of the subject of Noah's Ark circumambulating the Kaaba reveals that initially, Shaykh al-Kulayni collected the traditions related to the circumambulation of the Ark, and after him, these traditions were discussed by other ḥadith scholars of the Four Books and other ḥadith collections. Al-Kulayni narrated five ḥadiths from his teachers. The first and second traditions are from a weak transmitter named Ḥasan ibn Ṣāliḥ from Imam Ja'far al-Ṣadiq , and the third tradition is from an unknown individual named Ḥisham al-Khurasani, also from Imam Ja'far al-Ṣadiq. The weakness of the fourth tradition is attributed to 'Ali ibn Ḥamzah al-Baṭa'ini, one of the leaders of the Waqifah sect. The sixth tradition is narrated by Shaykh al-Ṣaduq using the word "rawa," which makes it considered as mursal (unattributed). The seventh and eighth traditions are transmitted through Muḥammad ibn Sinān and Muḍaffal ibn 'Umar, and biographical scholars have differing opinions about these two individuals, with the evidence leaning toward their being criticized. The ninth tradition is the same as Shaykh al-Kulayni's tradition, transmitted through Ḥasan ibn Ṣāliḥ, whose weakness was noted earlier. Therefore, despite the presence of trustworthy and reliable individuals, weak and unknown transmitters in the chain of transmission have weakened the authenticity of these traditions.
In terms of content, these traditions exhibit internal and external contradictions. There is a conflict regarding the size of the Ark, with some traditions stating the width of the Ark as 800 cubits, while others mention it as 100 cubits. Similarly, some say the height of the Ark was 200 cubits, while others state it was 80 cubits. On the other hand, in traditions one, two, four, six, seven, eight, and nine, the landing place of the Ark is mentioned as Mount Judi without any supporting evidence, but in tradition three, the landing place of the Ark is identified as the Euphrates in Kufa. In Shaykh al-Ṭusi's tradition, Noah disembarks from the Ark, wading into the water up to his knees, then retrieves a coffin containing the bones of Adam and carries it back into the Ark. This implies that the depth of the water Noah entered was up to his knees! How could such a large Ark have moved in such a shallow depth?
As for the circumambulation of the Ark, it must be noted that this action is exclusive to human beings as part of the rituals of Hajj. The idea that this act occurred under the dangerous and catastrophic circumstances by the Ark is worth reconsidering. Finally, given rational indicators and natural signs, the regional nature of Noah's flood (in the Tigris and Euphrates region) and its distance from Mecca gain strength.
 
Conclusion
The story of Noah's flood, as one of the common topics between ancient and modern sources, is an undeniable truth. However, there are contradictory reports regarding the nature and details of this event. The Qur'an refers to Noah's mission, the rejection of his invitation by the majority of his people, and the occurrence of the flood. In Islamic traditions, Noah's flood is discussed in greater detail. One of the notable issues in these traditions is the circumambulation of Noah's Ark around the Kaaba. In the present work, the traditions related to the circumambulation of Noah’s Ark around the Kaaba were gathered, examined, and analyzed. Despite the presence of trustworthy and reliable individuals, there are weak and unknown figures in the chain of transmission, which weakens the authenticity of these ḥadiths. Additionally, the chains of some of these traditions, despite having somewhat reliable chains, are mursal (unattributed) and mafru (elevated). In terms of content, these traditions also exhibit internal and external contradictions.

کلیدواژه‌ها [English]

  • anad and Dalalah Examining
  • Traditions
  • Circumambulation of Noah's Ark
  • Kabah
 قرآن کریم.
ابن‌بابویه، محمد بن على. (1۴13ق). من لا یحضره الفقیه. مصحح: علی‌اکبر غفارى. چ2. قم: انتشارات اسلامى وابسته به جامعۀ مدرسین حوزۀ علمیه‏.
ابن‌بابویه، محمد بن على. (1378ق). عیون أخبار الرضاt. مصحح: علی‌اکبر غفارى. چ1. تهران: نشر جهان.
ابن‌بابویه، محمد بن على. (1363ش). من لایحضره الفقیه. قم : جماعة المدرسین فی الحوزة العلمیة بقم. مؤسسة النشر الإسلامی.  
ابن غضائرى، احمد بن حسین. (1۴۲۲ق). الرجال. چ1. قم: مؤسسۀ علمى و فرهنگى دارالحدیث، سازمان چاپ و نشر.
ابن‌قولویه، جعفر بن محمد. (1356ق). کامل الزیارات. چ1. نجف اشرف: دارالمرتضویه، 1356.
ابن‌ندیم، محمد بن اسحاق. (بی‌تا). الفهرست. چ1. لبنان: دارالمعرفة.
ابن‏شهرآشوب، محمد بن على. (1380ق). معالم العلماء فی فهرست کتب الشیعة و أسماء المصنفین منهم قدیما و حدیثا. چ1. نجف اشرف: المطبعة الحیدریة.
ابن‌عساکر، أبو القاسم علی بن الحسن. (1415ق). تاریخ مدینة دمشق. بیروت: دارالفکر للطباعة والنشر والتوزیع.
ابوشهبه، محمد بن محمد بن سویلم. (1431ق). الإسرائیلیات والموضوعات فی کتب التفسیر، چ4. بی‌جا: مکتبة السنة.
اردبیلى، محمد بن على. (1403ق). جامع الرواة و ازاحة الاشتباهات عن الطرق و الأسناد. چ1. لبنان: دارالأضواء.
ازرقی، أبو الولید محمد بن عبدالله. (بی‌تا). أخبار مکة وما جاء فیها من الأثار. بیروت: دار الأندلس للنشر.
اسحاق، محمد. (1978ق). سیرة، سهیل زکار. چ1. بیروت: دارالفکر.
ایزدی‌فرد، علی‌اکبر و همکاران. (1396ش). وثاقت محمد بن سنان در ترازوی نقد و بررسی. فصلنامۀ علوم روایت، 22(84)، 128-158.
برقی، احمد بن محمد. (1342ش). الرجال. چ1. تهران: دانشگاه تهران.
بسام، مرتضی. (1۴22ق). زبدة المقال من معجم الرجال. چ1. بیروت: دارالمحجة البیضاء.
بغوی، أبو محمد الحسین بن مسعود. (1420ق). تفسیر البغوی. چ1. بیروت: دار إحیاء التراث العربی.
بی‌آزار شیرازی، عبدالکریم. (1389ش). کشف کشتی نوح در جودی. تحقیقات علوم قرآن و حدیث، شمارۀ 13. 19-33.
پاکتچی، احمد. (بی‌تا)، دایرة‌المعارف قرآن کریم (مدخل ابوبصیر). cgie.org.ir.
پروین، جلیل و همکاران. (1397ش). تحلیل تطبیقی طوفان نوح در تورات و قرآن. پژوهشنامۀ تفسیر و زبان قرآن. شمارۀ 13، 59-74.
تقى‌الدین حلى، حسن بن على. (1342). الرجال.چ1. تهران: دانشگاه تهران‏.
جلالی شیجانی، جمشید. (1397). طوفان نوح در اسطوره‌های سومری و بابلی و مقایسۀ آن با تورات و قرآن. مجلۀ معرفت. شمارۀ 249، 39-47.
حر عاملى، محمد بن حسن. (1409ق). وسائل الشیعة. چ1. ‏قم: مؤسسة آل البیتk.
حر عاملى، محمد بن حسن. (1427ق). الرجال. چ1. قم: مؤسسۀ علمى فرهنگى دارالحدیث.
حسینی، سیدحسن. (1379). طوفان نوح در اساطیر بین‌النهرین و تورات. مجلۀ هفت آسمان، شمارۀ 6، 165-182.
حلی، حسن بن یوسف. (1419ق). مختلف الشیعة. چ1. قم: مؤسسة النشر الإسلامی.
حلی، حسن بن یوسف. (1381ش). ترتیب خلاصة الأقوال فی معرفة الرجال. چ1. مشهد: آستان قدس رضوى.
حلی، حسن بن یوسف. (1402ق). الرجال. چ2. قم: الشریف الرضی.
حلی ، حسن بن علی. (1342ش). الرجال (إبن داود و البرقی). تهران: دانشگاه تهران.
خواجویى، اسماعیل بن محمدحسین. (1413)، الفوائد الرجالیة. چ1. مشهد: آستانة الرضویة المقدسة.
خویى، ابوالقاسم. (1۴13ق). معجم رجال الحدیث و تفصیل طبقات الرواة. چ۵. بی‌جا: بی‌نا.
دیاری بیدگلی، محمدتقی. (1384ش). داوری در باب تعارض آرای نجاشی و دیگر رجال‌شناسان متقدم شیعه. فصلنامۀ علمی- تخصصی علوم روایت. شمارۀ 35-36، 211-237.
راوندى، سعید بن هبة الله. (1۴09ق). قصص الأنبیاء. چ1. مشهد: مرکز پژوهش‌هاى اسلامى.
رضا، محمد رشید. (1414ق). المنار. چ1. بیروت: دارالمعرفة.
رهبر، حمید. (1389ش). بررسی تطبیقی روایت وحیانی قرآن و روایت اسطوره‌ای سومری- بابلی از طوفان. پژوهش‌های فلسفی- کلامی، شمارۀ 8، 261-284.
سحابی، یدالله. (۱۳۴۹). طوفان نوح از نظر تورات و قرآن مجید. درس‌هایی از مکتب اسلام، 22-30.
سیوطی، عبد الرحمن بن أبی بکر. (1431ق). الدر المنثور فی التفسیر بالمأثور. بیروت: دارالفکر.
شبیری زنجانی، موسی. (138۶ش). کتاب نکاح. قم: مؤسسۀ پژوهشی رأی‌پرداز.
شوشترى، محمد تقى. (1۴10ق). قاموس الرجال. چ2. قم: جماعة المدرسین فی الحوزة العلمیة بقم.
طباطبایى، محمدحسین. (1374ش). المیزان. چ5. قم: جامعۀ مدرسین حوزۀ علمیۀ قم.
طبری، محمد بن جریر. (بی‌تا). جامع البیان عن تأویل آی القرآن. مکه: دارالتربیة و التراث.
طوسى، محمد بن الحسن. (1411ق). الغیبة. چ1. قم: دارالمعارف الإسلامیة.
طوسى، محمد بن الحسن. (1407ق). تهذیب الأحکام. چ4. تهران: دارالکتب الإسلامیه.
طوسى، محمد بن الحسن. (1373ش). رجال الطوسی. چ3. قم: مؤسسة النشر الإسلامی.
طوسى، محمد بن الحسن. (1420ق). فهرست کتب الشیعة و أصولهم و أسماء المصنفین و أصحاب الأصول. چ1. قم: مکتبة المحقق الطباطبائی.
شهیدثانی، زین‌الدین بن على. (1413ق). مسالک الأفهام إلى تنقیح شرائع الإسلام. قم: مؤسسة المعارف الاسلامیة.
عبدالرزاق الراوی، عبدالوهاب. (2011م). طوفان نوح بین الاساطیر و الآثار و القرآن. دمشق: دارسعدالدین.
کشى، محمد بن عمر. (1۴0۴ق). اختیار معرفة الرجال. چ2. قم: مؤسسة آل البیتt لإحیاء التراث.
کلباسی، محمد بن محمدابراهیم. (1380). الرسائل الرجالیة. قم: مؤسسۀ علمی فرهنگی دارالحدیث.
کلینى، محمد بن یعقوب. (1۴07ق). الکافی. چ1. تهران: الإسلامیة.
مازندرانى حائرى، محمد بن اسماعیل. (1374ش). منتهى المقال فی أحوال الرجال. چ1. قم: موسسة آل البیتk لإحیاء التراث.
مامقانى، عبدالله. (1۴31ق). تنقیح المقال فی علم الرجال. چ1. قم: مؤسسة آل البیتk لإحیاء التراث.
مجلسى، محمد باقر. (1۴03ق). بحار الأنوار. چ2. بیروت: دار إحیاء التراث العربی.
مجلسى، محمد باقر. (1404ق). مرآة العقول فی شرح أخبار آل الرسول. چ2. تهران: دارالکتب الإسلامیة.
مجلسى، محمدتقی. (1406ق). روضة المتقین فی شرح من لا یحضره الفقیه. چ2. قم: مؤسسۀ فرهنگى اسلامى کوشانبور.
معارف، مجید. (1387ش). شناخت حدیث. چ2. تهران: دانشگاه تهران.
معرفت، محمدهادی. (1392ش). نقد شبهات پیرامون قرآن کریم. قم: مؤسسۀ فرهنگی انتشاراتی التمهید.
مفید، محمد بن محمد. (1413ق). جوابات اهل الموصل فی العدد والرؤیة. چ1. قم: المؤتمر العالمی لألفیة الشیخ.
مفید، محمد بن محمد. (بی‌تا). الإرشاد. ‏چ2. تهران: بی‌نا.
مکارم شیرازى، ناصر. (1371ش). تفسیر نمونه. چ10. تهران: انتشارات دار الکتب الإسلامیة.
 نجاشى، احمد بن علی. (13۶۵ش). الرجال. چ۶. قم: مؤسسة النشر الإسلامی.
نرم‌افزار درایة‌النور مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی نور.
همامی، عباس. (1385). بررسی تطبیقی داستان نوح تا شروع طوفان در قرآن و سفر پیدایش. پژوهش دینی، شمارۀ ۱۳، 51-60.
 
References
The Holy Quran.
Abd al-Razzaq al-Rawi, A.W. (2011). Tufan Nuh bayn al-Asatir wa al-Athar wa al-Quran. Damascus: Dar Sa'd al-Din. [in Arabic]
Abu Shihbah, M. M. (2010). Al-Isra'iliyyat wa al-Mawdu’at fi Kutub al-Tafseer, 4th ed. Undated: Library of the Sunnah. [in Arabic]
Ardabili, M. A. (1982). Jami’ al-Ruwat wa Izahat al-Ishbatat ‘an al-Turuq wa al-Asnad. Vol. 1. Lebanon: Dar al-Adhwa. [in Arabic]
Azraqi, A. W. Akhbār Makkah wa ma Jaa fiha min al-Athar. Undated: Dar al-Andalus Publishing. [in Arabic]
Baghawi, A. M. (1999). Tafseer al-Baghawi. Vol. 1. Beirut: Dar Ihya' al-Turath al-Arabi. [in Arabic]
Barqi, A. M. (1963). Al-Rijāl. Vol. 1. Tehran: University of Tehran. [in Arabic]
Bassam, M. (2001). Zubdat al-Maqal min Mu'jam al-Rijāl. Vol. 1. Beirut: Dar al-Mahaja al-Bayda. [in Arabic]
Bi-Azar Shirazi, A.K. (2010). Kashf Kashti Nuh fi Joodi. Tahqiqat Uloum Quran wa Ḥadith, Issue 13, pp. 19-33. [in Persian]
Diari Bidgoli, M.T. (2005). Dawari fi Bab Ta'arud Aray-e-Najāshī wa Digar Rijāl-Shinasan Muqaddam Shi'ah. Faslnameh Oloum Riwayat, Vol. 35-36, Spring and Summer, pp. 211-237. [in Persian]
Harr Amali, M.H. (1988). Wasa'il al-Shi'ah. Vol. 1. Qom: Foundation of Ahl al-Bayt. [in Arabic]
Harr Amali, M.H. (2006). Al-Rijāl. Vol. 1. Qom: Dar al-Ḥadith Scientific Cultural Foundation. [in Arabic]
Hemmami, A. (2006). Borsesi-e-Tafbiqi Dastan-e-Nuh (a.s) ta Shoru' Tufan dar Quran va Safar-e-Pidish. Pazhoohesh-e-Dini. Issue 13, pp. 51-60. [in Persian]
Hilli, H .Y.  (2002). Tartib Khulasat al-Aqwal fi Ma'rifat al-Rijāl. Vol. 1. Mashhad: Astan Quds Razavi. [in Arabic]
Hilli, H .Y. (1982). Al-Rijāl. Vol. 2. Qom: Al-Sharif al-Radi. [in Arabic]
Hilli, H .Y. (1998). Mukhatalif al-Shi'ah. Vol. 1. Qom: Institute of Islamic Publishing. [in Arabic]
Hilli, H. A. (1963). Al-Rijāl (Ibn Dawood wa al-Burqi). Tehran: University of Tehran. [in Arabic]
Hosseini, S.H. (2000). Tufan Nuh fi Asatir-e-Between al-Nahrayn wa Torah. Majallah Haft Asman, Issue 6, pp. 165-182. in Persian]
Ibn Asakir, A. H. (1994). Tarikh Madinat Dimashq. Beirut: Dar al-Fikr. [in Arabic]
Ibn Babawayh, M. A. (1959). Uyoon Akhbār al-Ridha (as). Edited by Ali Akbar Ghafari. Vol. 1. Tehran: World Publishing. [in Arabic]
Ibn Babawayh, M. A. (1984). Man La Yahduruhu al-Faqih. Qom: Group of Teachers in Qom Seminary. Islamic Publishing Foundation. [in Arabic]
Ibn Babawayh, M. A. (1992). Man La Yahduruhu al-Faqih. Edited by Ali Akbar Ghafari. Vol. 2. Qom: Islamic Publications related to the Society of Seminary Teachers of Qom. [in Arabic]
Ibn Ghazari, A. H. (2001). Al-Rijāl. Vol. 1. Qom: Dar al-Hidayah, Scientific and Cultural Foundation. [in Arabic]
Ibn Nadim, M.I. (Undated). Al-Fihrist. Vol. 1. Lebanon: Dar al-Ma’rifah. [in Arabic]
Ibn Qulawayh, J.M. (1937). Kamil al-Ziyarat. Vol. 1. Najaf Ashraf: Dar al-Murtadhawi. [in Arabic]
Ibn Shahra Ashub, M .A. (1960). Ma'lam al-‘Ulama fi Faharist Kutub al-Shi’ah wa Asma’ al-Mu'assifin Minhum Qadeemam wa Hadeethan, Vol. 1. Najaf Ashraf: Al-Haydariyah Press. [in Arabic]
'īsāaq, M. Sirah, Suhail Zakar. (1978]. Vol. 1. Beirut: Dar al-Fikr. [in Arabic]
Izadi Fard, A. (2017). Wathaqqat Muammad ibn Sinan fi Tarazuwi Naqd wa Barrasi. Faslnameh Oloum Riwayat, Vol. 22, Issue 84, pp. 128-158. [in Persian]
Jalali Shijani, J. (2018). Tufan Nuh fi Asatir-e-Sumari wa Babili wa Muqayisih an ba Torah wa Quran. Majallah Ma'arifat, Issue 249, pp. 39-47. [in Persian]
Kalbasi, M.M. (2001). Al-Rasa'il al-Rijāliyah. Qom: Dar al-Ḥadith Scientific Cultural Foundation. [in Arabic]
Kashi, M.U. (1983). Ikhtiyar Ma'rifat al-Rijāl. Vol. 2. Qom: Ahl al-Bayt (as) Institute for Reviving Heritage. [in Arabic]
Khajavi, I.M. (1992). Al-Fawaid al-Rijāliyah. Vol. 1. Mashhad: Astan Quds Razavi. [in Arabic]
Khui, A.Q. (1992). Mu'jam Rijāl al-Ḥadith wa Tafseel Tabaqat al-Ruwat. Vol. 5. Undated. [in Arabic]
Kulayni, M.Y. (1986). Al-Kāfī. Vol. 1. Tehran: Al-Islamiyah Publishing. [in Arabic]
Ma'arif, M. (2008). Shenakht Ḥadith. Vol. 2. Tehran: University of Tehran. [in Persian]
Majlisi, M. B. (1982). Bihar al-Anwar. Vol. 2. Beirut: Dar Ihya' al-Turath al-Arabi. [in Arabic]
Majlisi, M. B. (1983). Mir'at al-'Uqul fi Sharh Akhbār Aal al-Rasul. Vol. 2. Tehran: Dar al-Kutub al-Islamiyah. [in Arabic]
Majlisi, M. T. (1985). Rawdat al-Muttaqin fi Sharh Man La Yahduruhu al-Faqih. Vol. 2. Qom: Islamic Cultural Foundation Koushanbour. [in Arabic]
Makarem Shirazi, N. (1992). Tafseer al-Namunah. Vol. 10. Tehran: Dar al-Kutub al-Islamiyah. [in Persian]
Maqnani, A. (2010). Tanqih al-Maqal fi Ilm al-Rijāl. Vol. 1. Qom: Ahl al-Bayt (as) Institute for Reviving Heritage. [in Arabic]
Ma'rifat, M. H. (2013). Naqd Shubahat Piramun Quran al-Karim. Qom: Tamheed Publishing and Cultural Institute. [in Persian]
Mazandarani Ha'iri, M.I. (1995). Muntaha al-Maqal fi Ahwal al-Rijāl. Vol. 1. Qom: Ahl al-Bayt (as] Institute for Reviving Heritage. [in Arabic]
Mufid, M.M. (1992). Jawabat Ahl al-Mosul fi al-‘Adad wa al-Ru'ya. Vol. 1. Qom: World Conference of the Millenary of Sheikh al-Ţūsī. [in Arabic]
Mufid, M.M. (Undated). Al-Irshad. Vol. 2. Tehran: Undated. [in Arabic]
Najāshī, A.A. (1986). Al-Rijāl. Vol. 6. Qom: Islamic Publishing Foundation. [in Arabic]
Noor Software, Dirayat al-Noor Center for Islamic Computerized Research.
Pakatchi, Aḥmad. (Undated). Da'irat al-Ma'arif al-Qur'an al-Karim (Madalil Abubasir]. [Accessed online at cgie.org.ir]. [in Persian]
Parvin, J. (2018). Tahlil Tabiqi Tufan Nuh fi Torah wa Quran. Pazhooheshnameh Tafseer wa Zaban Quran, Issue 13, pp. 59-74. [in Persian]
Rahbar, H. (2010). Borsesi-e-Tafbiqi Rawayat Wahyani Quran wa Rawayat Asatir-i-Sumari-Babili az Tufan. Pazhoohesh-haye Falsafi-Kalami. Issue 8, Summer, pp. 261-284. [in Persian]
Rawandi, S.H. (1988). Qasas al-Anbiya. Vol. 1. Mashhad: Center for Islamic Research. [in Arabic]
Reza, M. R. (1993). Al-Manar. Vol. 1. Beirut: Dar al-Ma'arifah. [in Arabic]
Sahabi, Y. (1970). Tufan Nuh az Nazar-e-Torah wa Quran Majid. Dars-ha-ye az Maktab Islam. pp. 22-30. [in Persian]
Shabiri Zanjani, M. (2007). Kitab Nikah. Qom: Research Institute Ray Pardaz. [in Persian]
Shahid Thani, Z.A. (1992). Masalik al-Afham ila Tanqih Sharai' al-Islam. Qom: Ma'aref Islamic Foundation. [in Arabic]
Shushtari, M. T. (1989). Qamus al-Rijāl. Vol. 2. Qom: Group of Teachers in Qom Seminary. [in Arabic]
Suyuti, A.R. (2010). Al-Durr al-Manthur fi al-Tafseer bi al-Mathoor. Beirut: Dar al-Fikr. [in Arabic]
Tabari, M.J. (Undated). Jami' al-Bayan 'an Ta'wil Ayat al-Quran. Mecca: Dar al-Tarbiyah wa al-Turath. [in Arabic]
Tabatabai, M. H. (1995). Al-Mizan. Vol. 5. Qom: Society of Seminary Teachers of Qom. [in Arabic]
Taqi al-Din Hilli, H.A. (1963). Al-Rijāl. Vol. 1. Tehran: University of Tehran. [in Arabic]
Ţūsī, M.H. (1986). Tahdhib al-Ahkam. Vol. 4. Tehran: Dar al-Kutub al-Islamiyah. [in Arabic]
Ţūsī, M.H. (1990). Al-Ghaybah. Vol. 1. Qom: Dar al-Ma'arif al-Islamiyah. [in Arabic]
Ţūsī, M.H. (1994). Rijāl al-Ţūsī. Vol. 3. Qom: Islamic Publishing Foundation. [in Arabic]
Ţūsī, M.H. (1999). Fihrist Kutub al-Shi'a wa Usulihum wa Asma' al-Mu'assifin wa As'hab al-Usul. Vol. 1. Qom: Maktabat al-Muhaqqiq al-Tabatabai. [in Arabic]